Wat is er nieuw

Hoeveel stenen in Malawi aquarium (rio 450)?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Malawi vis
  • Startdatum Startdatum
M

Malawi vis

Guest
Hallo, ik heb een aquarium gekocht waar Malawi’s in komen, ik vond breuksteen heel erg mooi en zou dat willen gebruiken voor de inrichting, maar hoeveel stenen heb ik hiervoor nodig?

Wat voor Malawi's ga je houden? Mbuna? aulonocara? vrijzwemmers?

aan de hand hiervan weet je hoe vol je de bak moet stoppen en kan er een schatting gegeven worden 🙂

Je bent ook van plan de bak goed te vullen met steen? dan zou ik zeker een 120-150kilo aan breuksteen halen.
probeer ook zoveel mogelijk grote stenen te pakken ipv meerdere kleintjes, oogt een stuk mooier in het aquarium.

de bodem beschermen is wellicht ook verstandig, was je dat al van plan of?

Ja, ik ga dan bescherming in het aquarium leggen, 120-150 kg is wel heel erg veel, of valt dat wel mee?

en kan ik elk soort breuksteen gebruiken of moet dat een speciaal soort zijn?

Het klinkt veel, maar zeker als je hele grote steenstapels wilt maken leg je het zo weg.
en je houd wellicht enkele stenen over, maar dan heb je wat om te kiezen als je gaat stapelen 🙂

Met breuksteen ging ik er gemakshalve even vanuit dat je de grijze variant (Ardenner breuksteen) bedoelde:
https://www.123natuurproducten.nl/p...MIydCWgJmg6QIVl7d3Ch0Bvwy9EAQYAiABEgLhnvD_BwE
maar en zijn natuurlijk meerdere soorten breuksteen 🙂 enige waar je op moet letten is dat de stenen niet ontiegelijk veel kalk bevatten (verschilt een beetje van steensoort tot steensoort) wat je water kanon hard maakt.
er gaat een oud zeer rond dat Malawi's vissen zijn in de natuur op zeer hard water leven (mocht je dat toevallig is ergens gelezen hebben), dat is niet zo!

Ik wil inderdaad echt grote stapels maken en met Ardenner breukstenen dus dan denk ik dat 150 kg wel voldoende is of misschien nog meer?? Dus ik kan gewoon breukstenen kopen die ze ook in een korf doen?

Bij tuincentra en dergelijke zitten deze stenen altijd in zo'n grote metalen korf ja.
Zou niet direct meer dan 150kilo halen hoor, maar is ook even zelf een beetje aftasten wat je wilt (wat heb ik hier in mijn handen en hoe wil ik de bak ongeveer).

Oh oké dan koop ik eerst 150 kg en dan gewoon een beetje stapelen🙂

Bij tuincentra en dergelijke zitten deze stenen altijd in zo'n grote metalen korf ja.
Zou niet direct meer dan 150kilo halen hoor, maar is ook even zelf een beetje aftasten wat je wilt (wat heb ik hier in mijn handen en hoe wil ik de bak ongeveer).
Wanneer ga je zo over planten praten Richard?

Wel eerst het piepschuim eronder leggen natuurlijk??

Er zijn ook mensen die dat niet doen, maar voor mijn eigen gemoedsrust doe ik t wel bij zware en grote stapelingen :DD
Mocht je ook een keer 1tje onhandig laten vallen, heb je net ff meer zekerheid.
wel vastkitten uiteraard, pieperdepiepschuim drijft als een tierelier :juggle:

in mijn handtekening staat een link naar het foto album van mijn (voormalig) 160x50x55 Malawibak, kijk daar ook even hoe ik de bodem ect heb gedaan :))
zelf heb ik styrodur gebruikt (dit korrelt niet) en daaroverheen grindmatten gelegd (als ze gaan graven, zie je de grindmatten ipv een witte/groene plaat).

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan