Hoeveel tijd besteed jij per week aan je aquariumhobby?


Hoeveel tijd besteed jij per week aan je aquariumhobby?

  • minder dan 15 minuten

    Stemmen: 7 8.9%
  • tussen de 15 en 30 minuten

    Stemmen: 2 2.5%
  • tussen de 30 en 45 minuten

    Stemmen: 6 7.6%
  • tussen de 45 en 60 minuten

    Stemmen: 16 20.3%
  • tussen de 60 en 90 minuten

    Stemmen: 19 24.1%
  • tussen de 90 en 120 minuten

    Stemmen: 13 16.5%
  • meer dan 120 minuten

    Stemmen: 16 20.3%

  • Totaal aantal stemmers
    79
Doen jullie dan ook wekelijkse waterwissels binnen deze tijd?
En planten snoeien,of eens stekjes maken van snoei afval enz?
Alleen 1 van de bakken krijgt wekelijkse wissels, dat lukt ruim in die tijd. Snoeien hoeft niet in aquaria waar amper planten in zitten.
Als ik tussendoor en scape project heb dan hoort snoeien er natuurlijk ook bij maar dat is vrij snel gebeurd. Momenteel niet het geval dus gelukkig hoeft dat ook even niet.

Als het tijd is om de osmosebakken te wisselen is het zo simpel als 10% leeghalen en dan het osmoseapparaat aan te sluiten op de bak. Vullen duurt dan misschien een paar uurtjes maar die tijd reken ik niet mee. Maar goed, dit gebeurt hooguit 1x per maand dus tel het sowieso niet bij de wekelijkse onderhoud.
 
1 x 700L malawi bak.
Ongeveer 2 uur schoonmaken op zondag. Waterwissel, glas schoonmaken, voorfilter vervangen.
Beetje voeren bijna elke dag kost me 30 seconden.
En tel de uren die ik ervoor zit wekelijks om gedrag te bekijken maar niet mee.

Dan heb ik nog een aantal terrariums maar die reken ik niet mee 😅
 
Minder dan 15 minuten.
Per week.
Of ook per maand.
Of eigenlijk ook per jaar.
Namelijk nul minuten.

Oh jawel.
Vorige week nog.
Een minuut of drie (denk ik).
De bak met alle toebehoren naar de zolder gebracht.
 
Minder dan 15 minuten.
Per week.
Of ook per maand.
Of eigenlijk ook per jaar.
Namelijk nul minuten.

Oh jawel.
Vorige week nog.
Een minuut of drie (denk ik).
De bak met alle toebehoren naar de zolder gebracht.
Als je die weer van zolder hebt gehaald dan moet je maar opnieuw stemmen Menno;)
 
Uurtje aan onderhoud per week, inclusief het slepen met volle emmers en koffiepauze. Dan heb ik het wel gehad denk ik.
 
Doen jullie dan ook wekelijkse waterwissels binnen deze tijd?
En planten snoeien,of eens stekjes maken van snoei afval enz?
Nee eigenlijk niet, ik snoei mijn planten eens in de 4 weken want ik houd wel van een vol aquarium, als ik zoveel planten heb dan blijft het water ook heel gezond en hoef ik dus maar heel soms waterwissels te doen😁
 

Bijlagen

  • IMG_20230309_162927.jpg
    IMG_20230309_162927.jpg
    225.6 KB · Weergaven: 62
  • IMG_20230217_154258.jpg
    IMG_20230217_154258.jpg
    174.9 KB · Weergaven: 63
  • IMG_20230224_174208.jpg
    IMG_20230224_174208.jpg
    168.5 KB · Weergaven: 64
  • IMG_20230224_174202.jpg
    IMG_20230224_174202.jpg
    264 KB · Weergaven: 66
Om de 14 dagen heb ik 10 minuten werk:

2min. voor de filtersok te vervangen
8min. voor de ruiten eens te kuisen

Water verversen gebeurd continue en volledig automatisch aan een ratio van 6L per uur.
Qua voeren is het dagelijks iets ontdooien en versnijden, ik gok ook iets van een 2 min.
Ik zit wel uren voor mijn bak maar voor foto's te nemen :)

sized-2.jpg
 
Het is zo te zien bij iedereen wel verschillend,
iedere bak is anders,zoals ik al vaker gelezen heb op het forum.
De 1 doet het zo,de andere weer zo.
Denk dat het toch ook wel veel met de inrichting te maken heeft,
een bak met veel planten is volgens mij sowieso meer werk aan dan een bak met enkel stenen enz....
 
Het is zo te zien bij iedereen wel verschillend,
iedere bak is anders,zoals ik al vaker gelezen heb op het forum.
De 1 doet het zo,de andere weer zo.
Denk dat het toch ook wel veel met de inrichting te maken heeft,
een bak met veel planten is volgens mij sowieso meer werk aan dan een bak met enkel stenen enz....
UIteraard is elke bak anders maar minder werk omdat je alleen stenen heb klopt niet echt.
Planten in een aquarium moeten uiteraard gesnoeid worden en andere verzorging. Maar ze helpen je ook met het probleem wat nitraat heet.
Ik had hiervoor een bak vol met planten en deed daar niks aan anders dan bijvullen en glas schoonmaken want ik meette geen nitraat.
Nu heb ik een (bijna) alleen stenenbak en moet ik toch meer verversen. En daar gaat bij mij de tijd inzitten.
 
UIteraard is elke bak anders maar minder werk omdat je alleen stenen heb klopt niet echt.
Planten in een aquarium moeten uiteraard gesnoeid worden en andere verzorging. Maar ze helpen je ook met het probleem wat nitraat heet.
Ik had hiervoor een bak vol met planten en deed daar niks aan anders dan bijvullen en glas schoonmaken want ik meette geen nitraat.
Nu heb ik een (bijna) alleen stenenbak en moet ik toch meer verversen. En daar gaat bij mij de tijd inzitten.
Bedankt voor je uitleg,
zo ver had ik er niet over nagedacht maar klopt idd wat je zegt.
 
Bedankt voor je uitleg,
zo ver had ik er niet over nagedacht maar klopt idd wat je zegt.

Waar je met alleen stenen ook moet mee oppassen is de vuilophoping die eventueel tussen de stenen kan ontstaan, zeker in kleinere bakken is dit nefast.
Op mijn bak staan voor die reden 2x 22.000 liter per uur stromingspompen die met timers een paar keer per dag draaien.
Je maakt het eigenlijk zo moeilijk als je zelf wil in deze hobby ;)
 

Terug
Bovenaan