Wat is er nieuw

Hoeveel van deze blauwachtige laag (biofilm??) is teveel op wateroppervlakte?

volgens mij valt dit wel mee hoor. het lijkt ook te concentreren in het midden van de bak? of komt dat omdat het is opgenomen?

Je kan het eventueel met een stukje keukenrol verwijderen (er op leggen en er weer af halen). Sommige mensen gebruiken een skimmer..
 
Ik gebruik een kleine eheim skimmer die dagelijks 2x 30 min aanstaat.
 
Ik gebruik in mijn beide bakken het binnenfilter als skimmer. Wellicht kun jij ook iets aan de instroom of uitstroom van je filters veranderen zodat het wateroppervlak meer in beweging is?
 
Het is niet heel veel, maar als het meer wordt dan moet je misschien wel op zoek naar de oorzaak. Het wordt een kaamlaag genoemd en wordt vaak veroorzaakt door (teveel) afval in het aquarium. Voor hele jonge vissen schijnt het zelfs als voer te kunnen dienen, dus het is niet altijd slecht om te hebben.

Wat betreft zuurstof: door de beweging in het oppervlak is de kaamlaag gebroken, dus zul je nog wel zuurstofuitwisseling met de lucht hebben. Als de laag het water echt helemaal afsluit, dan heb je wel een probleem met zuurstof.
 
Wellicht kun jij ook iets aan de instroom of uitstroom van je filters veranderen zodat het wateroppervlak meer in beweging is?
Ja interne filter zit net onder het wateroppervlakte, standje maximaal, en het water beweegt snel
 
Het is niet heel veel, maar als het meer wordt dan moet je misschien wel op zoek naar de oorzaak. Het wordt een kaamlaag genoemd en wordt vaak veroorzaakt door (teveel) afval in het aquarium
Ik geef al minder voedsel dan ik eerst deed. Dat deed zeker wonderen, want het is al veel minder dan een tijdje geleden. Toen ik het voor het eerst zag was het echt een flinke laag, ik dacht zelfs toen dat het goed was (dat het goede bacterien waren), dus toen deed ik er niks aan. Maar sindsdien maak ik me enorm veel zorgen dat het weer erger wordt. Binnenkort komen en meer vissen, garnalen en wat algeneters in. Gaat dat wonderen doen denk je of wordt het erger? Er is nu namelijk enorm, echt enorm veel alg in het aquarium, voornamelijk bruine die zich vastkleeft aan de rotsen, planten en de kiezels.
In het filmpje waren het nog ronddrijvende deeltjes, nu is het inmiddels samengepakt tot 1 grote laag, wel minder intens qua kleur. Is voornamelijk in het midden bij de instroom en de uitstroom van het interne filter.
Wat zou nog meer een oorzaak kunnen zijn?
 
Welk merk voer geef je? Je hoort weleens geluiden dat dit vaker voorkomt met Dr Bassleer.
 
@jessicapilon ik geef de TetraMin Flakes van Tetra
 
Filter ff uitzetten zodat bovenlaag rustig is en het een geheel wordt, plat bakje net onder het oppervlak houden dan vloeit het er zo in.
Filter weer aan en kijken of het wegblijft .
Persoonlijk zou ik er nog geen vissen bijzetten als je dit hebt, verwacht zelf dat het eerder erger gaat worden dan i.v.m. afvalstoffen (zeker als je algeneter een ancistrus betreft, die produceren meer dan genoeg afvalstoffen).

Denk dat onderstaande info ook handig is:
Wat voor aquarium heb je?
Welke en hoeveel dieren?
Temperatuur?
Waterwaarden?
Hoe doe je het onderhoud, filter, waterwissels. (hoevaak/hoeveel)..
 
Filter ff uitzetten zodat bovenlaag rustig is en het een geheel wordt, plat bakje net onder het oppervlak houden dan vloeit het er zo in.
Filter weer aan en kijken of het wegblijft
Ga ik doen. Ik hou jullie op de hoogte
Denk dat onderstaande info ook handig is:
Wat voor aquarium heb je?
Welke en hoeveel dieren?
Temperatuur?
Waterwaarden?
Hoe doe je het onderhoud, filter, waterwissels. (hoevaak/hoeveel)..
- 60l
- 5 neon tetras. Eerst waren het er 6, maar er is er eentje overleden aan de gevolgen van een tumor of iets dergelijks.
Ik weet nog niet zo goed welke andere vissen erin gaan. Persoonlijk dacht ik aan een andere schoolvis, die net zo groot is als de neon tetra, dus misschien een chilli rasbora, maar weet nog niet zeker, de ruimte is erg beperkt, dus misschien breng ik het enkel naar 10 neon tetras (ik ga hoe dan ook sowieso nog minimaal 1 neon tetra kopen zodat het weer 6 stuks worden).
De algeneters worden Otocinclus. Ik zat te denken aan 3 stuks, aangezien de bak niet erg groot is, het alg wel flink goed aanwezig. Laat maar weten wat jullie daarvan vinden.
Er komen ook nog wat vuurgarnalen.
Op AQadvisor (ik weet niet of jullie dat kennen, een website waarop je kan kijken of de vissen geschikt zijn voor je aquarium op het gebied van genoeg filtratie en of het niet te druk wordt) kom ik uit op 80%. Hoger wil ik het ook echt niet hebben, want dan is er geen zwemruimte meer.
- 23°c
- ik zet gewoon alle waterwaardes neer, ik weet niet wat precies wel en niet van toepassing is:
ijzer: 0ppm
Koper: 0ppm
Nitraat: 25ppm
Nitriet: 0ppm
Chloor: 0ppm
GH: ~75ppm
TA: 80-120ppm
KH: 80-120ppm
PH: ~7,0
Ammoniak: 0ppm
- 1x per week, 20/25%. Ik gebruik de Superfish Aquaflow 100 (ingedraaid/opgestart).
 
plat bakje net onder het oppervlak houden dan vloeit het er zo in
Dit inderdaad. Als je dit even wekelijks meeneemt tijdens het onderhoud heb je zo maar kans dat het met een paar weken weg is.
 
Een Aquaflow 100 is mijn inziens veel te klein voor een 60 literbakje. Er kan veels te weinig filtermedia in.
En aangezien je meer bewoners wilt gaan toevoegen zal het probleem met de kaamlaag blijven bestaan.
Oplossing is een groter filter en meer planten
 
Ik heb net met een bakje het meeste weg kunnen halen. Nu kijken hoelang het zo blijft
 
@Cornelius je hebt helemaal gelijk. De 100 is niet het beste filter dat je kunt gebruiken. L/h moet 5x de inhoud van het aquarium zijn toch? Dan zit je aan de aquaflow 300. Maar die dingen zijn mega. In zo'n relatief klein aquariumpje neemt het veel ruimte in beslag. Net als de aquaflow 200, ik heb die nog liggen, maar ik heb er simpelweg geen ruimte voor😂
Ik heb zo'n 25-30 planten erin
 
De kamlaag is helaas weer terug zoals het eerst was
 
Een Eheim 2211 zal ook goed werken denk ik en heeft veel meer filtermedia dan zo n binnenfiltertje.
 
Misschien even geen vissen erbij, maar die garnalen zijn misschien wel mogelijk. Zijn toch vuilopruimers en dat scheelt misschien in de hoeveelheid bacteriën die nodig zijn voor de afbraak van de rest.
 
Misschien even geen vissen erbij, maar die garnalen zijn misschien wel mogelijk. Zijn toch vuilopruimers en dat scheelt misschien in de hoeveelheid bacteriën die nodig zijn voor de afbraak van de rest.
Ja zat ik ook al aan te denken. Kunnen algeneters er dan ook gelijk bij?
Is zoiets trouwens urgent dat het snel opgelost moet worden?
 
Welke algeneters wil je er al bij doen en wat is je verwachting van hen?
 
Otocinclus. Ik heb enorm veel last van bruine alg, het zit echt overal, op de stenen, planten en kiezels. En het normale groene alg
 
Hoelang draait je bak want bruinalg zie je vaak bij en na de opstart. rare water waarden vwb de gh en de kh. Kh is vaak tussen de 1 en de 10 en de gh ook zoiets.
Ik zou geen Oto s nemen om alg te bestrijden want je moet de oorzaak aanpakken.
 
Hoelang draait je bak want bruinalg zie je vaak bij en na de opstart. rare water waarden vwb de gh en de kh. Kh is vaak tussen de 1 en de 10 en de gh ook zoiets.
Ik zou geen Oto s nemen om alg te bestrijden want je moet de oorzaak aanpakken.
Daarom vroeg ik het ook aan TS en ik ben het er dus volledig mee eens.
Bovendien is bruin alg geen alg, maar zijn dat diatomeeën en horen bijna standaard bij de opstart van een nieuwe bak. Geen flauw idee of otto's daar iets mee kunnen.
Groene alg horen in iets mindere mate bij de opstart, maar gaat weg naarmate de bak beter in balans komt. (Spontaan of met wat extra inspanning door toevoeging plantenvoeding).
 
Hoelang draait je bak want bruinalg zie je vaak bij en na de opstart. rare water waarden vwb de gh en de kh. Kh is vaak tussen de 1 en de 10 en de gh ook zoiets.
Ik zou geen Oto s nemen om alg te bestrijden want je moet de oorzaak aanpakken.
Hij draait nu een maandje. Hij is opgestart met bacterien uit een ander filter.
Waarom zijn de waterwaardes raar? Op de verpakking staat dat deze waardes allen mooi tussen de veilige waardes liggen
 
Bovendien is bruin alg geen alg, maar zijn dat diatomeeën en horen bijna standaard bij de opstart van een nieuwe bak. Geen flauw idee of otto's daar iets mee kunnen.
Ik had dat al opgezocht en otto's zijn goed tegen diatomeeen. Voor de rest zijn ze ook goed tegen andere algen, zoals groene algen.
Ik neem vuurgarnaaltjes, ze zien er leuk uit, maar zijn ook goed tegen baardalg, wat nu ook begint te komen
 
KH: 80-120ppm
Je bedoeld dan denk ik 8-12? Maar ja dat is een hele grote range. Waar heb je die waarden mee gemeten?
Na een maand zit je nog deels in de opstart en Oto s hebben een hele rijpe bak nodig en garnalen halen echt je baardalg niet weg hoor.
De enige manier is om de bak te laten rijpen en om alles in balans te krijgen. De eerste weken zijn algen heel normaal en daarbij moet je zorgen voor voldoende voeding.
 
Btw als je nu baardalg ziet dan heb je een co2 tekort tov de hoeveelheid licht denk ik. Ik zou alles even de tijd gunnen voordat je vissen en garnalen wil inzetten voor iets dat erbij hoort.
 
In aanvulling op @jessicapilon :
* als je nu een CO2 tekort hebt, moet je daar voorlopig niets aandoen. Je dieren die je tzt in je bak zet, ademen CO2 uit. Als je nu je bak inregelt op CO2, kun je na het plaatsen van nieuwe dieren,iedere keer opnieuw beginnen. Al is dit -uiteraard- wel afhankelijk van het aantal en de grootte in verhouding tot je CO2 tekort.
* Als John het heeft over een hele rijpe bak, betekent dat een bak van meerdere maanden (vanaf 6) oud!
* voeding in John's bericht = PLANTENvoeding. (om misverstanden te voorkomen)
 
Veel wijze woorden van mensen die hier meer verstand van hebben dan ik. Toevoegingen en/of bevestigingen van mij:
  • Een aquarium dat een maand draait, dat is nog superkort. Een beetje kaamlaag hoort er dan gewoon bij.
  • Het filter is inderdaad wat klein. Ook omdat er niet echt een voorfilter inzit dat je schoon kan maken, dus als je schoonmaakt ben je ook gelijk een flink deel van je biologische filter kwijt.
  • Dat de kaamlaag na eenmalig verwijderen snel terug is, dat betekent volgens mij niet zoveel. Moet je, denk ik, even een paar keer doen, paar dagen na elkaar, kijken of dat effect heeft.
  • En zomaar een hersenspinsel: betekent een kaamlaag misschien dat er niet genoeg alternatieve ruimte is voor bacterien op plekken waar voldoende zuurstof is? Dus misschien moet het oppervlak toch beter in beweging worden gebracht.
 
Ik heb zo'n beluchting aan mijn filter outlet zitten, als ik me niet vergis heet dat een diffusor. Nu heb ik die normaal gesproken nooit aan, maar vanavond heb ik m nu 2 uurtjes aanstaan. En dat heeft wonderen gedaan, zo goed als heel de kaamlaag is weg! Nu kan ik dat ding helaas niet 24/7 aanzetten, hij staat namelijk in onze slaapkamer waardoor je dan echt niet kan slapen. Ik heb volgens mij nog wel een luchtsteen liggen, maar dan moet ik een keer heel de schuur overhoop halen, want een luchtsteen produceert minder geluid toch?
 
als het werkt om hem een uurtje aan te zetten, is dat toch voldoende?
 
als het werkt om hem een uurtje aan te zetten, is dat toch voldoende?
Het helpt wel met de zuurstofvoorziening, natuurlijk. Maar zolang de kaamlaag weg is, kun je dat ook goed krijgen met veel beweging in het wateroppervlak. Daarvoor moet je wel de outlet van het filter goed instellen
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan