Wat is er nieuw

Hoeveel verbruikt mijn aquarium per jaar

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ashraf
  • Startdatum Startdatum
A

Ashraf

Guest
Hallo, ik heb een 70x34x37 bak

Met een 18w TL lamp deze brand 12 uur per dag
Een filter van 7w staat 24 uur per dag aan
En binnenkort komt er een verwarmingselement van 75 watt staat altijd aan

Hebben jullie ook advies over hoe in mij aquarium kan isoleren.

Mvg Ashraf

hoezo, de verwarming staat altijd aan?
In de winter kan dit wel kloppen.
Met 75watt zal je uw bak zo'n 10�C verwarmen.
In de zomer zal dit veel minder zijn.

Ruw berekend ga je zo'n 50watt gemiddeld hebben aan verwarming.

Dus:

50*24*365/1000= 438kWh(96.36�)
18*12*365/1000= 78kWh(17.16�)
7*24*365/1000= 61kWh(13.42�)

Prijzen per jaar.
Dit is berekend op een stroomprijs van 0.22� per kWh.
Dit kan afwijken van land tot land en van streek tot streek.
Maar zou niet meer dan enkele procenten mogen verschillen.

De verwarming is de grote variabel. Waarschijnlijk zal dit goedkoper zijn in de realiteit als je een gesloten kap hebt. Dan kan dat makkelijk de helft zijn en zelfs minder.

Is het dan mogelijk om een 50 w element te nemen, m'n moeder zou zowieso niet blij zijn met de rekening hhhh.

Is het ook mogelijk om te isoleren met piepschuim ofzo

Een kleinere verwarming zal niets uit halen. Dan gaat hij gewoon veel meer aan.
Komt op hetzelfde neer.
Het enige wat je kan doen is de temperatuur in de bak lager zetten of zorgen dat de woonkamer warmer is. Dan zal het een pak minder zijn.

Op zich zal het mee vallen.
Ik gok op een 60-70� aan stroom op een heel jaar. Dat is iets meer dan 5�/maand.
Zo duur is dat niet hoor. 🙂

Is een verwarming wel noodzakelijk want mijn aquarium zonder element is rond de 20graden maken die 4 graadjes uit voor cory panda en neon tetra?

Heel de dag door 20? Ik heb vissen die vanaf 18 grafen gehouden mogen worden. Dus ik heb een staaf zitten die op 18 ingesteld staat. Echter is de bak gemiddeld ook 20 graden. Enkel savonds en snachts koelt deze af. (Als D verwarming in de living niet aanstaat.) Tijdens zomerperiode word het bij ons binnen 24 graden of meer! Dan warmt het aquarium ook wat meer op en houd alles (living en aquarium) de warmte ook langer vast en koelt het weinig af. Dus ik denk dat mijn verwarming mss maar 20% van de tijd werkt. Maar dit is ook belangrijk! Een nacht onder de gewenste temperatuur is op zijn minst onaangenaam voor de visjes.

Als je morgenvroeg opstaat moet je maar eens kijken! Je aquarium zal geen 20 graden hebben zonder verwarming ;-)!

de soorten die je hebt zijn prima te houden op 20c en zelf nog wel wat lager en aangezien het subtropisch soorten zijn die wat afkoeling tijdens de nacht wel kunnen waarderen zou ik een 50w verwarming op 18c zetten deze zal dan zo goed als nooit aangaan en dus weinig verbruiken
mocht het in huis toch een keer kouder worden dan kan deze het zat aan

Je kan je aquarium isoleren met piepschuim. Een plaatje waar je het aquarium op zet en eentje tegen de achterwand en zijwanden. Als het buiten dan weer warmer is dan 20 graden kan je je piepschuim van de zijkanten eventueel opbergen tot het weer kouder wordt.

Hobbygroet,
Jos Hut

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan