Hoeveel voer voor 10 barbeeltjes?


B

blubs

Guest
Her en der al wat gelezen maar wilde toch even horen voor mijn specifieke situatie. Net begonnen met een 60l bakje met 10 barbeeltjes (of het hockeystick- of kegelvlek-barbeeltjes zijn is de jury nog niet over uit ;)). Van de aquariumspeciaalzaak merkloos granulaat meegekregen en diepvriesvoer (Epaqfood cyclos, 100gram, 30 blokjes). Ze zeiden erbij dat ik een maar ook twee keer per dag zou kunnen voeren, en dat afwisselen goed is. Als voorbeeld noemde hij 's ochtends een mespuntje granulaat en 's avonds een half blokje diepvries (wat dus zou neerkomen op 1,5 gram).

Nu heb ik net voor het eerst zo'n diepvriesblokje door midden lopen zagen, laten ontdooien en in m'n bak gegooid... maar ik vind het veel! Er waaiden best veel individuele cyclops-lijkjes door de bak, waar de barbeeltjes wel een beetje naar hapten, maar dan is er ook nog een dikke klodder die in een plant hangt, twee klodders die in het filter zijn opgezogen en dan liggen er ook nog wat klodders op de bodem. Best wel veel afval voor een 60l bak, lijkt mij.

Ik zit er nu over te denken het diepvriesvoer in de diepvries te laten totdat ik ook wat bodembewoners heb en dan zo nu en dan een half blokje te geven, en voor de rest ééns per dag een mespuntje granulaat. Maar is dat genoeg? Hoe weet je wat genoeg is?
 
Ik zeef het met een artemiazeefje overigens. Als het is ontdooid hal ik er met een koffielepeltje uit.
 
Als het na 5 minuten niet op is, heb je teveel geboerd, overigens is 1x p/d voeren ruim voldoende, de vissen moeten er meteen op afkomen als je voert, doen ze dat niet kan je rustig een dag overslaan.

Bedankt! Goed om te weten.

Om diepvriesvoer te voeren zijn er voerzeefjes waardoor het niet door de hele bak heen komt https://www.spieringsvis.nl/zeewater-aquarium/217-de-boon-tubifex-zeef-8712901281663.html

Ahh, dat lijkt me wel handig inderdaad. Zoals gezegd hangt er nu een pluk helemaal bovenin een plant en daar komen zo nu en dan wat flintertjes vanaf die door het water dwarrelen... dat leek me eerlijk gezegd wel oke, dan hebben ze zo nu en dan wat te snacken :)
 
Ahh, dat lijkt me wel handig inderdaad. Zoals gezegd hangt er nu een pluk helemaal bovenin een plant en daar komen zo nu en dan wat flintertjes vanaf die door het water dwarrelen... dat leek me eerlijk gezegd wel oke, dan hebben ze zo nu en dan wat te snacken :)

Voer wat te lang ligt word niet meer gegeten en gaat alleen maar je water onnodig belasten
 
En hoe lang is te lang? Ongeveer een uur of ongeveer een dag?
 
wel erg houden, dit tijdstip gaat op voor scholenvisjes en dergelijke en niet voor L-nummers (algeneters) maar die laatste zitten -nog- niet in je bak
 
Was van plan vandaag niet te voederen omdat ik gisteravond niet al het diepvriesvoer uit de bak had gekregen en er ook nog wat plukjes granulaat lagen van gisterochtend. Kom ik net thuis tref ik een groep hongerige barbeeltjes die ongeduldig langs het raam zwommen en zelfs de bodem netjes hadden opgeruimd. Geen plukje voeding meer te bekennen! Kijk, zo zie ik het graag :)
 
Sommigen van m'n barbeeltjes komen een beetje, euhhh... opgezwollen over... Ik weet dat het niet netjes is om te vragen, maar zijn ze te dik of misschien vol eitjes?

_MG_2326b.jpg
 
Is een normale vraag hoor, zie niet in waarom dit niet netjes zou zijn.
Ik denk dat ze een volle maagdarmgestel hebben en daarom zo bobbelig zijn, hoevaak en hoeveel voer je?
 
Het is normaal niet zo netjes aan een dame te vragen of ze zwanger is ;)

Twee keer per dag een mespuntje van die korreltjes, en twee keer in de week in plaats daarvan
doe ik 's avonds half blokje diepvries spul en sla ik de ochtend erop over.
 
Ok, ze gaan op dieet! Er zitten er trouwens een paar tussen die een stuk kleiner en ieliger zijn, zullen die dan nog wel genoeg binnen krijgen?
 
Vandaag was ik bij de aquariumwinkel en toen had ik het even over voeding en vroeg ik hoe je weet of je te weinig voert. Ze zeiden dat als de vissen echt altijd naar het glas toe komen als je in de buurt bent is dat wel een teken. Klopt dat? Want dat is gedrag dat ik inderdaad zie bij m'n barbeeltjes sinds ik ben overgegaan op 1 voeding per etmaal. In het begin was hun favoriete spelletje om langs de achterwand tegen de uitstroom van het filter in te zwemmen maar nu zie ik ze dat nooit meer doen, hangen ze altijd voorin rond.
 
Dat ze naar het glas komen en bedelen wil niet zeggen dat je ze dan maar vaker moet gaan voeren, ook vissen kunnen obesidas krijgen, gewoon max 1x p/d voeren, werkt prima
 
Dank :) Blijf ik me wel afvragen wat dan wel de manier is om te zien of je je vissen te weinig voert.
 
Die is er niet, je moet gewoon d evissen blijven observeren, als ze te mager worden is dat vrij snel te zien, maar een dier zal altijd opzoek gaan naar eten, dat zit in de aard van het dier.
 
Wel opmerkelijk dat hun gedrag zo veranderd is sinds ik hun voeding gehalveerd heb. Ben ook wel nieuwsgierig naar de ervaringen van andere forumleden :)
 
Hoewel ik geen recente ervaring heb met barbeeltjes, reageren de kardinaaltjes idd op mijn aanwezigheid. Kmoet wel zeggen dat hun aquarium in de studeerkamer staat, waar ik 'enkel' kom om te studeren...
 
of het hockeystick- of kegelvlek-barbeeltjes zijn is de jury nog niet over uit ;)

Ik heb een vermoeden dat jou barbeeltjes trigonostigma hengeli zijn, espei kan ook (daarvoor zie ik de kleur markeringen niet voldoende goed). Het zijn zeker geen trigonostigma heteromorpha (kegelvlek babbelen). In de winkel worden de 3 soorten geregeld verward. Zo heb ik bij mijn aankoop van 7 heteromorphas 1 espei mee gekregen. Die heeft het uiteindelijk niet gehaald aangezien hij, met zijn kleinere postuur, steeds weggejaagd werd door de andere. Geen paniek, jou visjes zien er allemaal het zelfde uit ;)k

Wat het voeren betreft;

Nicolientje heeft gelijk. Het zijn kleine visjes met kleine maagjes. Ze hebben zeker genoeg met 1 maaltijd per dag.
Er is niet echt een truck om te weten hoeveel voedsel je moet geven. Het beste wat je kan doen is de visjes goed in de haten houden. Je merkt al snel als het niet goed zit. Als je de visjes voederd en je merkt dat het voedsel binnen een minuut op is, kan je ze wat bij voederen.
Hun gedrag is ook normaal, na verloop van tijd linken de visjes jou met het krijgen van voedsel en zullen ze naar je toe zwemmen.
 

Terug
Bovenaan