Hoeveel vrouwtjes?


ibbe

Well-known member
Lid geworden
29 juni 2011
Berichten
340
Locatie
België
Hallo,

Sinds een weekje heb ik een betta splendens mannetje in het aquarium zwemmen (hij noemt Bob) samen met een schooltje kegelvlekjes. Nu zou ik hier graag wat vrouwtjes bijzetten. Is dit een goed idee en hoeveel vrouwtjes kunnen er dan bij? Ik lees hoer verschillende meningen over, vandaar dat ik het even vraag.
Het aquarium is 240l (120cm)
Er komt enkel nog een groepje corydoras bij.

Groeten
Ibbe
 
Ja de meningen lopen nogal uiteen en het zal ook afhangen hoeveel beplanting je hebt en of er drijvers inzitten. De dames moeten voldoende schuilplekken hebben namelijk.
 
Er zitten wat drijfplanten in het aquarium, deze worden nog uitgebreid. Voor de rest is het aquarium redelijk dicht beplant. Ook hoge beplanting die tot het wateroppervlak komt.
 
Links aan het oppervlak is nog te veel lege ruimte, ga hier komende dagen wat drijfplanten extra toevogen
 

Bijlagen

  • IMG_20190606_171815.jpg
    IMG_20190606_171815.jpg
    60.3 KB · Weergaven: 78
Denk dat ik ga proberen met 3 a 4 vrouwtjes.
Heb nog een ander aquarium draaien dat eventueel dienst kan doen als er iets mis zou gaan.
 
De meningen zijn daar erg over verdeeld. Het kan goed gaan of niet. Als het niet goed gaat zou ik wel zorgen voor plan B.
 
Zo te zien heb je plek genoeg voor 4-5 vrouwen mits niet naast die Cory's nog 20 vissen neemt. Voordeel is dat hij dan zijn aandacht moet verdelen. Als het op het begin niet goed gaat en hij blijft aanvallen kun je hem er even een dag of twee uithalen en dan terugplaatsen, kijken of het beter gaat. Kan zomaar zo zijn dat hij nu een bepaald territorium heeft uitgestippeld voor zichzelf. Die vrouwen nog niet. Nadeel hiervan is dat die vrouwen in die twee dagen onderling de hierachie uit gaan maken. Dat kost vaak ook wat schade aan vinnen maar hoort erbij, Ik heb zelf ook een 240liter en ga ook voor een man en 4 of 5 vrouwen.

Temperament in Betta's kan flink verschelen per man. Als het aanvallen blijft, zul je toch echt die man eruit moeten halen. Hoe zat die Betta waar je hem kocht? Zat hij daar ook met andere vissen? Wat doet hij bij je kegelvlekjes? Zo heb je al een beetje een indicatie.
 
Met je beplanting zit het trouwens wel goed! Ik zou dat stuk links gewoon zo laten. Maar dat ben ik. Let ook op dat je planten onder die grote bos nog genoeg licht krijgen.
 
Bedankt voor de reacties!
Ga het zo proberen dan.
Nu enkel nog een vraagje over de soorten.
Kan ik alle variaties combineren (zoals halfmoon, dumbo ear, plakat, super delta,...) Of moet ik hier met dingen rekening houden?
 

Terug
Bovenaan