Wat is er nieuw

Hoeveel water verversen

Zoals ik al eerder opperde zijn het volgens mij de opgeloste zouten die we meten met een geleidbaarheidsmeter. Correct me if i am wrong.
 
Elektrische geleidbaarheid wordt bepaald door stoffen die elektriciteit leiden (lading hebben). Dat kan vanalles zijn, en juist ook vanalles NIET zijn.
 
Ik heb voor de grap de EC in mijn bak een tijdje gemeten. Had zo'n metertje om te kijken of het RO systeem zijn werk nog doet. In mijn bak meet ik constant de zelfde waarde, 330 ppm bijvoorbeeld. Alleen als ik een waterwissel doe veranderd de EC. Mijn bak zit vol organisch afval door niet al te goed groeiende planten, maar volgens jou is hij dus schoon en hoef ik eigenlijk nooit waterwissels te doen? Het lijkt er op dat je deze keer zelf maar wat roept, terwijl je hier niet zo lang gleden nog een forum lid behoorlijk van beschuldigde en op aanviel.
Deze aanval snap ik niet, je zegt zelf dat de ec veranderd als je water wisselt, en dat je waarde 330 ppm is, ik heb nergens beweerd dat jouw bak schoon is of wat, voor iedere bak liggen de waardes van ppm anders, in mijn bakken was dat rond de 475 wanneer ik ging verversen, betekend nietd at dat ook voor jouw bak geld, mijn leidingwater is al hoger qua ppm dan jouw aquariumwater.
 
Deze aanval snap ik niet, je zegt zelf dat de ec veranderd als je water wisselt, en dat je waarde 330 ppm is, ik heb nergens beweerd dat jouw bak schoon is of wat, voor iedere bak liggen de waardes van ppm anders, in mijn bakken was dat rond de 475 wanneer ik ging verversen, betekend nietd at dat ook voor jouw bak geld, mijn leidingwater is al hoger qua ppm dan jouw aquariumwater.

Mijn EC blijft juist constant, tenzij ik water wissel. Ik meet dus geen vervuiling via EC over de week, terwijl mijn bak wel degelijk vuiler wordt. De verandering in EC na de waterwissel komt bij mij omdat ik deels RO water gebruik en slordig ben met de verhouding leidingwater RO water. Heb dit niet genoemd omdat we dan wel erg ver off topic gaan. Excuses wanneer dit voor verwarring heeft gezorgd.

Het punt dat ik probeer te maken met mijn voorbeeld is dat je met een EC meter de vervuiling niet beter kan meten dan met een druppel test. Met alletwee kan je ze nauwelijks meten. Je hebt bacteriën, eiwitten, wortel-extrudaten en ander organisch materiaal wat je allemaal niet gaat meten...vandaar dat iedereen van beginner tot pro zijn waterwissels doet. De vraag is alleen, hoeveel water wissels is voldoende.
 
Laatst bewerkt:
De beste graadmeter voor je waterkwaliteit zijn naar mijn ervaring de vissen!
Als ik mijn Otococinclus niet meer zie, weet ik dat het de hoogste tijd is om water te verversen of dat ik te veel nitraat heb gedoseerd (= ook water verversen.)
Is het water goed, dan kleven de Oto's aan de ruiten en zwemmen de Corys vrolijker rond.
Gedrag van de Cleithracara Maronii is dan weer redelijke graadmeter voor de hardheid en of pH, zo lijkt het.

Ik zou OP dus adviseren om stapsgewijs minder grote water wissels te doen als dat is wat hij wilt en goed het gedrag van de vissen in de gaten houden.
30% per week lijkt mij wel haalbaar voor dit vissenbestand, maar zal per bak verschillen...filtratie, hoe goed doen de planten het, wel of geen slakken...veel factoren.
 
Laatst bewerkt:
De beste graadmeter voor je waterkwaliteit zijn naar mijn ervaring de vissen!
Als ik mijn Otococinclus niet meer zie, weet ik dat het de hoogste tijd is om water te verversen of dat ik te veel nitraat heb gedoseerd (= ook water verversen.)
Is het water goed, dan kleven de Oto's aan de ruiten en zwemmen de Corys vrolijker rond.
Gedrag van de Cleithracara Maronii is dan weer redelijke graadmeter voor de hardheid en of pH, zo lijkt het.

Ik zou OP dus adviseren om stapsgewijs minder grote water wissels te doen als dat is wat hij wilt en goed het gedrag van de vissen in de gaten houden.
30% per week lijkt mij wel haalbaar voor dit vissenbestand, maar zal per bak verschillen...filtratie, hoe goed doen de planten het, wel of geen slakken...veel factoren.
Heb zojuist even de before waterwaardes gemeten
CEF820BA-4E1A-4847-B85A-DD0913054625.png


Ik sta alleen te kijken van mijn NO3 die vind ik nogal aan de lage kant met maar 15.

Ik denk omdat ik “veilig” probeerde te spelen en altijd maar 3/4 van de EI gedoseerd heb, maar wel de wekelijkse 50% wissels gedaan heb de bak z’n no3 redelijk ver op maakt.

Ik heb nu 8,5 uur per dag de spectrum helialux aan staan op ongv 50%. En ik voeg nog steeds co2 toe.
 
Misschien dat iemand met veel kennis over Manen (not me) hier iets over moet zeggen, maar ik geloof niet dat NO3 en vervuiling de grootste problemen zijn bij deze waterwaardes :S
 
Misschien dat iemand met veel kennis over Manen (not me) hier iets over moet zeggen, maar ik geloof niet dat NO3 en vervuiling de grootste problemen zijn bij deze waterwaardes :S
Welke waardes denk je dan dat niet goed zijn? Afgezien van de temperatuur?
 
Welke waardes denk je dan dat niet goed zijn? Afgezien van de temperatuur?
Vooral de temperatuur ja. Had het vermoeden dat GH en pH ook wat hoog zijn, maar lees dat expert Jos Hut leidingwater over het algemeen prima vindt. Zoals ik al zei, ik ben geen expert en zeker niet als het over Manen gaat. Had gewoon mijn mond kunnen houden, excuses.
 
Die waarden zijn inderdaad niet helemaal wat er "traditioneel" voor manen aanbevolen wordt, maar het zou me verbazen als ze er last van hadden. 🙂
 
Vooral de temperatuur ja. Had het vermoeden dat GH en pH ook wat hoog zijn, maar lees dat expert Jos Hut leidingwater over het algemeen prima vindt. Zoals ik al zei, ik ben geen expert en zeker niet als het over Manen gaat. Had gewoon mijn mond kunnen houden, excuses.
Ja maakt verder ook niet uit, was meer benieuwd waarop je Triggerde. Die manen hier in de LFS zijn zo ver door gefokt op leidingwater dat er niets wilds meer inzit. Tenzij je wel voor wildvang kiest doen de manen het prima.

Ik heb 2 koppeltjes en krijg ook regelmatig legsel. Qua temperatuur ben ik even aan het kijken hoeveel het scheelt in het energie verbruik gezien afgelopen maand de rekening best hoog was. De bak staat nu 2 graden lager als wat ik hem normaal heb staan.

Ben van plan (als die 2 graden veel scheelt ik het verbruik) zodra het buiten weer wat zachter wordt de bak weer op 24 te zetten (ergens rond maart zo).

Scheelt het niet te veel of ga ik problemen ondervinden met de vissen pas ik me daar gewoon weer op aan.
 
Die waarden zijn inderdaad niet helemaal wat er "traditioneel" voor manen aanbevolen wordt, maar het zou me verbazen als ze er last van hadden. 🙂
Heb vorige week wel een boze brief gekregen van me maanvissen.

Nee ze doen het prima. Ik krijg nog steeds legsels, zie geen verschil in gedrag met de vorige temperatuur, ze eten goed, groeien goed, geen vervormingen etc.
 
Ik heb de Manen ook met de EI al 3 jaar en de no3 is hier vaak rond de 25mg en de po4 rond de 2mg. Ik voeg hiervoor wat minder toe dan de vaak genoemde 20/2.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan