Hoeveel watt verwarming voor aquarium


R

Rickjuuh

Guest
Hallo allemaal,

Ik heb kort geleden een scapers tank gekocht van 35liter.

Nu vraag ik me af wat voor verwarming hier geschikt voor is.

Welke hoeveelheid en merk (design) zouden jullie nemen voor deze bak?

Alvast bedankt :D
 
50w is meer dan genoeg, en als de kamertemperatuur niet te laag is, is 25w waarschijnlijk ook genoeg. Ik zou je een titanium heater aanraden, al kunnen ze wel een beetje duur zijn.
edit: Ik zie net dat er geen 50w titanium heaters bestaan...
 
50w is meer dan genoeg, en als de kamertemperatuur niet te laag is, is 25w waarschijnlijk ook genoeg. Ik zou je een titanium heater aanraden, al kunnen ze wel een beetje duur zijn.

Heb je ervaring met deze heaters (en welk merk dan).

Ik ben namelijk niet bekend met deze heaters ;)
 
Heb je ervaring met deze heaters (en welk merk dan).

Ik ben namelijk niet bekend met deze heaters ;)
Al mijn bakken zijn onverwarmd, dus ik heb geen heaters, maar ik heb gelezen dat ze de beste zijn. Ik heb echter net gezien dat van de titanium heaters geen 50w versie bestaat :p De eheim heaters zijn ook heel goed, maar vrij groot.
 
Oké dankje dan ga ik daar eens naar kijken !

Heeft iemand anders nog tips voor de geschikte keuze?
 
Ik zou zeggen: kies eerst je visbestand, wellicht heb je helemaal geen verwarmingselement nodig, en heb je die wel nodig, dan weet je welke je nodig hebt.

Visbestand wordt vrij eenvoudig, maar naar mijn mening wel leuk :D
Boraras brigittae
 
Ik heb goede ervaringen met Eheim.

Heb vroeger eens een element gehad dat niet meer uit ging. Alle vissen dood. Bak was 40 graden meen ik.
Dat was overigens geen Eheim, weet het merk niet meer.
 
Dan is 25 graden oké, en zou je de eheim preset kunnen kopen, maar ik raad je aan om toch de jagger te kopen en in de winter 23 graden aan te houden, en in de zomer 25-27 graden.

Wat is het voordeel van deze temperatuursverandering ?

Het lijkt me dat de planten en vissen dit niet erg op prijs stellen?
 
Ik heb goede ervaringen met Eheim.

Heb vroeger eens een element gehad dat niet meer uit ging. Alle vissen dood. Bak was 40 graden meen ik.
Dat was overigens geen Eheim, weet het merk niet meer.

daarom is het ook van toepassing om een heater te kopen die niet te groot is.

mocht een 25watt heater op hol slaan dan word het hoogstens een beetje erg warm.

mocht een 50watt heater op hol slaan en je merkt het niet optijd dan word het gekookte vis.
 
Dus beter een heater die net genoeg kan geven I.V.M op hol slagen en gekookte vis anders over houden en van een beetje kouder temperaturen is nog geen vis dood gegaan.
 
Dus beter een heater die net genoeg kan geven I.V.M op hol slagen en gekookte vis anders over houden en van een beetje kouder temperaturen is nog geen vis dood gegaan.

daarom is het ook van toepassing om een heater te kopen die niet te groot is.

mocht een 25watt heater op hol slaan dan word het hoogstens een beetje erg warm.

mocht een 50watt heater op hol slaan en je merkt het niet optijd dan word het gekookte vis.


Maar is een 25 watt Heater wel voldoende voor 35 liter?

Ik wil niet straks er tegenaan lopen dat het water niet de gewenste temperatuur krijgt natuurlijk ;)
 
Dus als ik begrijp is 50 watt voldoende voor mijn bak

Welke zou je zelf nemen? Preset ben je redelijk beperkt in je keuze van planten en dieren nietwaar?
Voor een gemiddeld aquarium is het prima.
Planten doen het vrijwel allemaal goed met deze temperatuur.
Wat betreft vissen en andere levende have wisselt het nog al.
Ja het beperkt maar aan de andere kant is het heel eenvoudig ingebruik.

Zelf heb ik een aquamedic titanium maar ja dan is 100 watt het minimum.
De preset is wel degelijk en niet al te groot dus dat is wel mooi.
Als je zeker weet wat je in de bak wil houden en 25 graden is daar goed voor ja dan is het een prima keus.
Wil je later wat anders kun je dan altijd nog wat anders kopen en deze als reserve houden of op markt plaats zetten.
 
Maar is een 25 watt Heater wel voldoende voor 35 liter?

Ik wil niet straks er tegenaan lopen dat het water niet de gewenste temperatuur krijgt natuurlijk ;)

Moet zat zijn.

Al mijn bakken hebben minder watt dan liters. Mijn 400liter bak heeft een 210watt verwarming. Mijn 60liter heeft een 50watt verwaming.

Beide zijn prima op 24-25 graden te houden, warmer ook nog wel.

Tenzij de bak open is (geen kap/dekplaat) en in de winter de kamertemperatuur niet teveel daalt is 25 zat.
 
Ik heb 1x 300 watt op bijna 1000 liter.

Dat zou een equivalent zijn van zo'n 10 watt op jouw bak. Met een 25w element heb je RUIM voldoende verwarming.

Ik heb heel vroeger in een 60cm bakje een 50w element gehad en controleerde die dagelijks, maar toch na een schooldag (destijds) had ik gekookte vis, omdat het bi-metaal elementje zich waarschijnlijk had vastgelast.

Zeker voor een nanobakje zou je kunnen kiezen voor een mooi klein elementje die je aan de ruit vastmaakt in plaats van een staaf. Deze zijn er in regelbare, maar ook in vaste variant.
 
Ik heb 1x 300 watt op bijna 1000 liter.

Dat zou een equivalent zijn van zo'n 10 watt op jouw bak. Met een 25w element heb je RUIM voldoende verwarming.

Ik heb heel vroeger in een 60cm bakje een 50w element gehad en controleerde die dagelijks, maar toch na een schooldag (destijds) had ik gekookte vis, omdat het bi-metaal elementje zich waarschijnlijk had vastgelast.

Zeker voor een nanobakje zou je kunnen kiezen voor een mooi klein elementje die je aan de ruit vastmaakt in plaats van een staaf. Deze zijn er in regelbare, maar ook in vaste variant.

Heb je hier een voorbeeldje van? Ik begrijp niet goed welke je bedoeld ;)
 
Het ene element is het andere niet.


De fabrikant geeft advies om deze te gebruiken vanaf 25 liter tot 60 liter.
Die van 25 watt is dus volgens de fabrikant geschikt tot 25 liter,zou dit zelf wel aanhouden uit veiligheids en stroomverbruik overwegingen.

Zo'n 300 watt staaf van Eheim heeft als fabrieksopgave dat het tot 1000 liter geschikt is bv en kan je niet vergelijken met de Nano heathers van Dennerle.
 
Laatst bewerkt:
Zo'n 300 watt staaf van Eheim heeft als fabrieksopgave dat het tot 100 liter geschikt is bv en kan je niet vergelijken met de Nano heathers van Dennerle.
Hoe kom je aan deze informatie?
Informatie van Eheim over de 300 Watt Thermocontrol:
For aquariums of about. 600.00 l
For aquariums up to approx. 1,000.00 l
 
Ik dacht al, dat is een erg onzuinige verwarming maar het tegendeel is waar zo te zien.
 
Ja was ff een missertje van me.
Is als vergelijking dat hogere wattages in verhouding voor veel meer liter geschikt zijn.
Die vergelijking snapt waarschijnlijk verder ook niemand... :juggle: :D
 
Ik heb laatst een jbl protemp 50 watt aangeschaft voor mijn nano bakje en dat bevalt ook heel erg goed. Zijn naar mijn mening fijne en degelijke argumenten.

Maar eheim heeft ook prima degelijke elementen, dus ik zou voor 1 van die 2 merken gaan.
 
Ik dacht al, dat is een erg onzuinige verwarming maar het tegendeel is waar zo te zien.

Er bestaat niet zoiets als zuinige of onzuinige verwarming met staven. 99,99% van het opgenomen vermogen gaat in warmte zitten, of je nu 1x 300 watt in een 1000 liter bak gooit of je stopt er 10 in, dat maakt voor het verbruik praktisch niets uit. Het enige wat er gebeurd is dat 1x 300watt misschien 50% van de tijd aan staat, maar met 10 staven staan ze allemaal maar 5% van de tijd aan.

Dit even los van externe invloeden zoals stroming en opwarmtijd.

Pas als je met warmtepompen e.d. gaat werken kun je een bepaalde efficiëntieslag maken, maar voor een aquarium is zo'n systeem totaal onpraktisch.
Deze efficiëntie heet COP (Coefficient of Performance). Warmtepompen en airco's doen dit, door gas onder hoge druk te verdampen. Hierdoor kan een 2000 watt split unit airco bijvoorbeeld 6000 watt aan warmte opnemen uit een ruimte, om maar wat te noemen. Bij verwarmen spreek je van COPh (heating).

/offtopic
 

Terug
Bovenaan