Wat is er nieuw

Hoeveelheid planten

• Onderwerp starter Onderwerp starter Qantas
  • Startdatum Startdatum
Q

Qantas

Guest
Hallo,

Ik start binnen 2 weken een nieuw aquarium op en ben aan het zoeken naar plantjes. Ik heb er reeds meerdere gezien die mij wel aanstaan ( zijn allemaal Azië planten ).
Nu is mijn vraag, is het beter of mooier meerdere soorten 1X te kopen of beter minder soorten maar meer in hoeveelheid? Hoe doen jullie dit bij jullie aquarium en wat is het mooiste?

Het gaat over een Juwel rio350.

Alvast bedankt !

Je moet kopen wat jezelf mooi vindt denk ik. Kijk wel goed dat je de planten qua licht en voeding kan bieden wat ze nodig hebben.

Dat maakt allemaal niks uit, maar zet er in het begin niet teveel planten in....sowieso voor de opstart van je bak niet te veel planten en het groeit ook allemaal nog😉

Ik deed zelf minder plantensoorten maar meerdere ervan, en dan vooral de planten die het bij heeeel goed deden, zo had ik in 1 bak een stuk of 10 echinodorus bleheri’s staan

Ik begin meestal met 1 per soort. Dat kan je eerst kijken of de soort het wel doet in je aquarium voordat je er veel aan uitgeeft. Je kan altijd meer halen achteraf.

Had een Azie set gekocht met 9 verschillende soorten planten en heb mijn vingers gesneden aan het feit dat elk van die plantjes een bepaalde licht en CO2 vragen.
Niet voor alle plantjes kan ik de behoefte voorzien. Dus een tip om eerst te kijken wat je heb, kan/wil bieden aan licht/co2/voeding en daarbij je planten zoeken.

Achteraf had ik wel van een bepaald soort liever wat meer gehad. m.a.w. meer van hetzelfde van 1 soort.
Nu weet ik ook, mijn mening dan, teveel verschillende soorten oogt druk.

Zoveel mogelijk planten erin, want hoe meer planten hoe stabieler je bak draait.
En hoe stabieler hoe minder kans op alg en hoe eerder de bak in balans is.

Dus eerst het totaal aantal planten en/of plantensoorten die je erin wilt hebben en vervolgens plantensoorten kiezen die dezelfde licht-tolerantie hebben.

Bedankt voor de reactie!

Ik heb nu redelijk wat Cryptocoryne die het heel goed doen. Ook Vallesneria doet het goed. Ik heb reeds al gekeken naar +- dezelfde vraag van plantjes zodat ik geen moeilijke of super moeilijke planten heb want ik werk zonder CO2 ( wel met vloeibare koolstof van Dennerle ). Licht werk ik met de Helialux van Juwel met 7u30 vol licht en nog 1u30 ervoor voor zonsopgang fase en 1u30 erna voor zonsondergang fase.
Voeding heb ik al het estimative index besteld van Gilles en heb ook de Söchting plantenvoeding apparaatje met profito in ( zal ik ook blijven gebruiken ).

Had ook wel gelezen op Aquascaping-blog van Gilles om meteen voldoende planten te zetten in het aquarium, maar rekening houden met het groeipatroon van de plant, telkens een afstand tussen de plantjes laten om ze te laten groeien.

Eerst bezien wat je planten vragen om een goede groei mogelijk te maken.. Kies die planten die je kan bieden wat ze vragen aan licht en bemesting. Uiteraard kan je overal een plant van nemen. Maar je inrichting wordt er dan niet mooier op. Planten lijken het mooist wanneer ze als groep geplant worden. Solitiare planten, of planten die jij als solitair wilt zien, uiteraard uitgezonderd.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan