Wat is er nieuw

Hoi allemaal - schimmel of witte stip

vissenblub

Member
Lid geworden
3 januari 2021
Berichten
12
Leeftijd
20
Hoi allemaal ik heb een vraag heeft mijn sluier schimmel? Want dat zei de dierenwinkel en heel veel mensen met waarmee ik een Facebook vissen groep mee heb alleen ik heb er wel 1 week deze medicijn gebruikt en de steentjes uit de filter gehaald moet ik doorgaan met het medicijn??
 

Bijlagen

  • 7DC40C49-7BC8-448B-BA6E-B98D96F443B4.jpeg
    7DC40C49-7BC8-448B-BA6E-B98D96F443B4.jpeg
    116.1 KB · Weergaven: 100
  • 3060A0F8-9E1F-4E7F-A34F-C469E8E38A6F.jpeg
    3060A0F8-9E1F-4E7F-A34F-C469E8E38A6F.jpeg
    123.3 KB · Weergaven: 100
  • BC8A10A1-CBDF-460A-8F68-3E938534EDED.jpeg
    BC8A10A1-CBDF-460A-8F68-3E938534EDED.jpeg
    141.8 KB · Weergaven: 95
Geen van beiden, zou stoppen met het medicijn want dat belast de vis en je water alleen maar onnodig.
Toelichting: schimmel is altijd pluizig en dat is dit niet, en stip is alsof er zoutkorrels op de vis zitten, en dat is dit ook niet.

wat het wel is ? misschien paaipukkels @michelle1 kan je er alles over vertellen
 
Geen van beiden, zou stoppen met het medicijn want dat belast de vis en je water alleen maar onnodig.
Toelichting: schimmel is altijd pluizig en dat is dit niet, en stip is alsof er zoutkorrels op de vis zitten, en dat is dit ook niet.

wat het wel is ? misschien paaipukkels @michelle1 kan je er alles over vertellen
Oh ja dankjewel misschien kan zei mij verder helpen
 
Foto aquarium geheel?

Dit ziet er uit als beschadigingen die worden afgedekt door slijmhuid. Wellicht grof grind of andere tierelantijnen in het aquarium? Zoals je kunt zien hebben ze aardige toeters die in en uit trekken en flink overal met die bek in wroeten. Grondelen noemen ze dit

Je doe hem meer plezier met vers water beetje dezelfde temperatuur als waar hij in zit dan de medicatie.
 
Foto aquarium geheel?

Dit ziet er uit als beschadigingen die worden afgedekt door slijmhuid. Wellicht grof grind of andere tierelantijnen in het aquarium? Zoals je kunt zien hebben ze aardige toeters die in en uit trekken en flink overal met die bek in wroeten. Grondelen noemen ze dit

Je doe hem meer plezier met vers water beetje dezelfde temperatuur als waar hij in zit dan de medicatie.
Welke medicatie adviseer je
 
Geen.

Vers water, grind en tierelantijnen eruit. Vooral omdat het een telescoop is. Die ogen ook erg kwetsbaar voor beschadigingen.

Grind eruit niet zo even doen dit hangt af van je filter en liter capaciteit. Hier zitten als het goed is ook een hoop bacterieen die je nodig heb.
 
Geen.

Vers water, grind en tierelantijnen eruit. Vooral omdat het een telescoop is. Die ogen ook erg kwetsbaar voor beschadigingen.

Grind eruit niet zo even doen dit hangt af van je filter en liter capaciteit. Hier zitten als het goed is ook een hoop bacterieen die je nodig heb.
Oh oké zal ik dan beetje bij beetje het grint weghalen elke dag een beetje om het op te bouwen
 
@Barwaz kan je heel goed uitleggen wat je beste kunt doen met het grind en filter.:engel:
 
Ah ik word gesummoned 🧞‍♀️.

Heb je een foto van je hele aquarium @vissenblub? Dan kan ik je iets gerichter advies geven op hoe je het beste verbeteringen door zou kunnen voeren.

Had nog een ander vraagje, in je beginpost schreef je dat je steentjes uit je filter gehaald had? Wat bedoel je daar precies mee? Welk filter draai je, op wat voor aquarium, en wat zit er nu in je filter?
 
@Barwaz kan je heel goed uitleggen wat je beste kunt doen met het grind en filter.:engel:
Ah ik word gesummoned 🧞‍♀️.

Heb je een foto van je hele aquarium @vissenblub? Dan kan ik je iets gerichter advies geven op hoe je het beste verbeteringen door zou kunnen voeren.

Had nog een ander vraagje, in je beginpost schreef je dat je steentjes uit je filter gehaald had? Wat bedoel je daar precies mee? Welk filter draai je, op wat voor aquarium, en wat zit er nu in je filter?
Hi ja ik ben niet thuis helaas dus ik kan geen foto maken nu want zit midden in de verhuizing !!! Ja ik heb de steentjes van de filter eruit gehaald (luchtsteentjes??) omdat het moest voor de medicatie anders zuigt de filter het op maar ik ga stoppen met medicatie en de bodem weg halen alleen hoe kan ik dat het beste doen ?
 
Allereerst veel succes met je verhuizing gewenst! En natuurlijk gefeliciteerd met je nieuwe woning ook!

Uit je verhaal vermoed ik een beetje dat je iets meer te doen hebt dan alleen je bodem vervangen, vrees ik. Het wordt even een verhaaltje, ik hoop dat het te volgen is.

Sluiers hebben om gezond oud te kunnen worden een paar minimale systeemvereisten. Dingen die ze echt nodig hebben om gezond te kunnen overleven. Dat zijn gezond water, genoeg zwemruimte, goed voedsel, en een afwezigheid van stress. Als je al deze dingen goed voor je vis(sen) organiseert worden ze gezond oud, zullen ze minder snel ziek worden, en als ze ziek worden zijn hun herstelkansen veel beter.

Telescoopogen zijn extra kwetsbaar. Omdat hun ogen uitsteken moet je zorgen dat ze zich nergens aan kunnen verwonden. Dus, geen dingen in je aquarium waar de vis zich aan kan verwonden. Anders zit je straks met een blinde vis. Iets vergelijkbaars geldt voor de rest van het vissenlijf; als je een bodem hebt liggen waar de vis zich aan kan verwonden is dat niet goed.

Maar belangrijker nog is waterkwaliteit. Je vis zit zo'n beetje in het equivalent van een duikboot voor mensen; de behuizing (het aquarium) dat om hem heen zit zorgt ervoor dat hij op het droge kan leven, zoals een duikboot ervoor zorgt dat wij langere tijd onder water kunnen blijven. Het is dus noodzakelijk dat je zorgt dat het water gezond blijft voor je vis, anders wordt ie ziek of gaat ie dood.

Een filter helpt daar een handje bij, om je water gezond te houden. Het filtert de uitstoot van je vis (o.a. ammoniak, wat erg schadelijk voor je vis is) naar nitriet, en vervolgens naar nitraat. Dat is een erg technisch verhaal en heet de stikstofcyclus. Medeforummer @Giebeltje heeft daar een mooi stuk over geschreven, dat vind je hier: https://aquaforum.nl/threads/stikstofcyclus-speciaal-voor-goudvis-sluierstaarthouders.171486/

In dat filter groeien bacteriën, die ammoniak omzetten naar nitriet, en dan nitraat. Ammoniak en nitriet is giftig voor je vissen. Nitraat in lage hoeveelheden is oké.
Die bacteriën hebben een tijdje nodig om zich in je filter te ontwikkelen. Doorgaans een week of 4. Als ze er eenmaal zitten helpen ze om de schadelijke stoffen af te breken, maar als je het filter te grondig schoon maakt ruim je daarmee ook je bacteriën op. En dat is juist niet de bedoeling. Omdat je aan geeft dat je dingen uit je filter gehaald hebt, mis je nu mogelijk bacteriën. Dat heeft gevolgen voor je waterkwaliteit.

Een deel van die bacteriën zit ook in je bodem. Omdat je nu met je filter in de weer bent geweest en daar waarschijnlijk nu bacteriën mist, ligt het ingewikkelder dan alleen je bodem vervangen. Wat nu het beste is om te doen ligt heel erg aan alle specifieke factoren in je bak.

Dus een concreet advies stappenplan kan ik je eigenlijk pas geven als ik meer weet. Waaronder:
- hoe groot is je aquarium? hoeveel liters, welk filter? Wat heb je precies in dat filter?
- wat ligt er nu op je bodem?
- hoe vaak ververs je water, en hoe veel ververs je dan?
- hoe veel vissen zitten er in je aquarium? Hoe groot zijn ze?

Afhankelijk van wat hier uit komt kan ik (en anderen) proberen je een gericht advies te geven.
 
Hoi allemaal ik heb een vraag heeft mijn sluier schimmel? Want dat zei de dierenwinkel en heel veel mensen met waarmee ik een Facebook vissen groep mee heb alleen ik heb er wel 1 week deze medicijn gebruikt en de steentjes uit de filter gehaald moet ik doorgaan met het medicijn??
Lijkt veel op Lymphocystis, een soort wratjes veroorzaakt door een Iridovirus. Dit virus komt overal voor, maar als een vis gestrest is kan hij door verminderde weerstand vatbaar hiervoor worden. Zorg voor een optimale waterkwaliteit en zo min mogelijk stress. Als het Lymphocystis is gaat het vanzelf over. Kijk wel uit met scherpe uitsteeksels in verband met de ogen van je Telescoop. Deze worden vaak “bare bottom” gehouden, of met filterzand op de bodem zodat ze kunnen grondelen.

Ik zie geen pluizige stukjes, zoals bij een schimmelinfectie. Houd je waterkwaliteit optimaal en houd deze witte pukkeltjes goed in de gaten.

Het zou ook nog een beschadiging van de slijmhuid kunnen zijn, vooral omdat het aan de onderkant van de bek zit en je steentjes in je bak hebt. Wondjes kun je behandelen met Kingyo Fin- and Woundrepair, of Propolistinctuur.
 
AquaCafe
Help Users
      jessicapilon: ik heb niks gelijmd maar heb ook het niet hoog gestapeld
      Terug
      Bovenaan