Hoi allemaal!


Anne97

Member
Lid geworden
14 oktober 2023
Berichten
10
Leeftijd
27
Hoi allemaal,

Nadat ik al erg goed geholpen ben met een vraag over mijn aquariumplanten, zal ik me ook even voorstellen.
Ik ben Anne, 26 jaar, en heb nu mijn eerste aquarium opgestart.
Het is een fluval edge, een klein aquarium.

Ik ben helemaal nieuw in de wereld van de aquaria maar ben als de dood dat ik iets fout doe, dus ik probeer me zo goed mogelijk in te richten.
En de lokale dierenwinkel heeft een verkoper die helemaal into de aquaria is, dus hij heeft me ook goed op weg geholpen.
Mijn aquarium heeft een aantal maanden leeg gedraaid, en afgelopen weekend heb ik wat visjes toegevoegd (na een druppel water test bij de dierenspeciaalzaak).
Er zitten 5 zebra rasboras en 4 blauwe garnalen, (waren er 5) 1 garnaal is al meteen dood gegaan (ik ben ook oprecht bang dat ik iets verkeerd heb gedaan).
Ze lijken vandaag (na 2 dagen) al iets beter gewend.

Watertemperatuur is 24 graden, verlichting staat zon 10 uur per dag aan (schakelklok).
Waterwaardes met een test strip zijn goed.
Meteen even een vraagje, want ik moet nog wat nieuw materiaal voor mijn filter hebben, mis ik nog belangrijke producten voor mijn aquarium om in huis te hebben?
Ik heb ook nog een bodemreiniger, zoals deze: https://www.aquastorexl.nl/dennerle...8BOy3KADXg32MeiiGVPBunx20msjQUMRoCpcQQAvD_BwE

Leuk kennis te maken en heb zin om nieuwe dingen te leren hier!
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2023-10-24 at 17.21.33 (1).jpeg
    WhatsApp Image 2023-10-24 at 17.21.33 (1).jpeg
    486.7 KB · Weergaven: 54
  • WhatsApp Image 2023-10-24 at 17.21.33.jpeg
    WhatsApp Image 2023-10-24 at 17.21.33.jpeg
    332.2 KB · Weergaven: 55
  • WhatsApp Image 2023-10-24 at 17.21.31.jpeg
    WhatsApp Image 2023-10-24 at 17.21.31.jpeg
    250.9 KB · Weergaven: 56
Hoi welkom, denk ik dat de meeste aquariumhouders nooit als de dood hoeven te zijn om ,s iets verkeerds te hebben gedaan.
Meestal gaat het gewoon goed want zoveel adviesen, zoveel uitkomsten!
Gewoon een boekje erover lezen of tegenwoordig het l.i.c.g.
 
Welkom!
Om een soort van antwoord te geven op je vraag; Ik zou er wat snelgroeiende stengelplanten en drijfgroen bij in doen. Dat is goed voor de waterkwaliteit en dit vinden de visjes en garnalen ook wel fijn.
 
Hoi @Anne97 - Anne.

Opnieuw van harte welkom op het forum.

Wees vooral niet bang om fouten te maken. Net als ik lees en leer.
Fouten maken we allemaal. Het gaat erom dat je ze oplost, net als met autorijden.
 
Welkom en veel plezier hier. Misschien is druppeltesten aanschaffen wel iets, ook vooral voor je eigen gemoedsrust dat alles goed draait :)
 
Bedankt allemaal!
Mijn zorgen zijn ook een beetje voor niks geweest: vanochtend telde ik ineens weer 5 garnalen!
Eentje zat er dus gewoon verstopt en is enkel verveld.
Aldoende leert men inderdaad ;)
 
Welkom en veel plezier hier. Misschien is druppeltesten aanschaffen wel iets, ook vooral voor je eigen gemoedsrust dat alles goed draait :)
Goed idee voor op mijn lijstje voor de feestdagen alvast ;)
 
Welkom!
Om een soort van antwoord te geven op je vraag; Ik zou er wat snelgroeiende stengelplanten en drijfgroen bij in doen. Dat is goed voor de waterkwaliteit en dit vinden de visjes en garnalen ook wel fijn.
Bovenstaande voorkomen algen en halen snel afvalstoffen uit je water.

Let wel dat je de snelgroeiende stengelplanten niet gelijk in je aquarium stopt, veelal zijn ze met slakkengif behandeld vanuit de kwekerij en zullen ze je garnalen ook omzeep helpen.
Weekje in emmer water met dagelijks schoon water verhelpt dit.

Test persoonlijk pas water wanneer de dieren afwijkend gedrag vertonen (verstoppen luchthappen op de bodem hangen en bij garnalen allemaal bovenin hangen.

Succes met je aquarium en bewoners! Je hebt in iedergeval een hobby gevonden waarin je veel geld kwijt kunt & verslavend is ;)
 
Leuke bak Anne! Mooi dat kleurverschil met grind.
Watertemperatuur is 24 graden, verlichting staat zon 10 uur per dag aan (schakelklok).
Verlichting kan rustig max. 8 uur per dag aan. Zeker in de opstartfase waar je nog niet veel planten etc. hebt. Planten hebben daar meer als genoeg aan en zo voorkom je alg.
Waterwaardes met een test strip zijn goed.
Dat is mooi maar kijk je - mochten ze eens niet goed zijn - niet blind op die strips. Die hebben bij mij nog nooit de daadwerkelijke (met druppeltests of ph-sensor gementen) waardes getoond.
Meteen even een vraagje, want ik moet nog wat nieuw materiaal voor mijn filter hebben,
Dat ligt aan wat de doel is met de bak. Heb je nu een binnen- of buitenfilter? verwacht je kleinere tropische vissen te houden of vervuilende goudvissen? De filter moet in ieder geval voldoende biologische filtercapaciteit hebben (materiaal waar bacterien op kunnen hechten) en mechanische capaciteit (sponzen die deeltjes uit het water halen). Qua debiet wordt als richtlijn meestal aangeraden dat het totaal aantal verplaatste liters water per uur minimaal 4 tot 6 keer de aquarium inhoud mag zijn.

EDIT: lees net dat de Fluval edge een meegeleverd hang-on-back filter heeft; daar heb ik geen ervaring mee. De basisregels zoals hiervoor genoemd blijven nog steeds van toepassing. Alleen wordt de keuzevrijheid iets minder met zulke filters daar je de sponzen etc. meestal (om het te laten passen) van het eigen merk moet kopen. Daarnaast hebben deze filters weinig capaciteit om (extra) biologisch medium toe te voegen zoals Sera Siporax. Ik vind de Pimp-my-filter videos altijd erg waardevol; die is ook voor jouw filter gemaakt!
mis ik nog belangrijke producten voor mijn aquarium om in huis te hebben?
Ook dat ligt helemaal aan wat je doel is met de bak. Wil je een dicht beplant aquarium? Dan zul je 'sterkere' plantenvoeding nodig hebben die ook fosfaat en nitraat toevoegt (dat doet je standaard floragrow niet). De aquastart en bactostart voegen niks toe, dat is vooral marketing dus die zou ik niet meer bijvullen als het op is. Het zout is handig om achter de hand te hebben bij bepaalde visziektes met schimmel, maar is niet iets wat je consistent moet toevoegen. De planten vinden dat zout geloof ik ook niet zo fijn.
 
Laatst bewerkt:
Inmiddels heb ik nog wat mosballen bij besteld voor de garnalen, en alle filter onderdelen die bij mijn ingebouwde filter horen.
En nog wat tools zoals een lange pincet e.d.

Hoe vaak zouden jullie een waterwisseling aanraden? Bij de dierenwinkel zeiden ze iedere 6 weken (Deels), maar met zo'n klein bakje dacht ik dat iedere week een stukje verwisselen (10-20%) beter was?
 
Hoi Anne, wat advies van mijn kant: laat je niet gek maken door iedereen die je een middeltje of spullen aan raadt. Tijd en geduld is het beste voor iedere aquarium (uitzonderingen daargelaten). In basis hoeft het helemaal geen dure hobby te zijn.
 
Een aquarium staat niet op punten zo dus: go with the flow. Veel plezier ermee.
 
Hoe vaak zouden jullie een waterwisseling aanraden? Bij de dierenwinkel zeiden ze iedere 6 weken (Deels), maar met zo'n klein bakje dacht ik dat iedere week een stukje verwisselen (10-20%) beter was?
Ook dat is afhankelijk van je planning qua planten(voeding). Als je de EI-methode gaat gebruiken wordt 50% per week aangeraden. Als je enkel ‘makkelijkere’ planten hebt zonder extra co2 toevoeging (en dus geen EI) dan kan 1x per maand 50% ook voldoende zijn.

Je doet deze wissels om afvalstoffen af te voeren (en bij de EI-methode om de bak te ‘resetten’), het is dus afhankelijk van je vervuiling. Het is vaak wel beter om inderdaad wekelijk 10 á 20% te doen dan iedere 6 weken veel. De hoeveelheid ‘goede bacteriën’ in het water zijn verwaarloosbaar, laat dat je dus in ieder geval niet weerhouden.
 
De vissen (zebra rasbora) en garnalen zitten nu een week in het aquarium en zijn gelukkig steeds actiever.
Wat wel opvalt is dat de garnalen de blaadjes van de planten afslopen.
Geef ik ze dan te weinig eten? Ik geeft nu 5 korreltjes garnalen voeding die ze ook in de dierenwinkel geven per dag.
 

Terug
Bovenaan