Wat is er nieuw

Hoi Allen

Noudt

Member
AquaForum Donateur
Lid geworden
11 juni 2024
Berichten
6
Leeftijd
39
Hoi Allemaal,
Hierbij wil ik me graag even voorstellen.
Ik heb vroeger (20 jaar geleden) meerdere aquariums gehad met als grootste bak 100 x 60 x 60 door relaties die over gingen vele jaren niks gehad (werkte destijds in een dierenwinkel waarbij ik hengelsport en later ook aquarium vissen verkocht).
Nu velen jaren verder toen mijn vrouw perongeluk ja zei tegen een aquarium meteen dezelfde week een lido 120 gekocht op marktplaats met co2 erbij en juwel led verlichting. De visbezeting was wel een probleem omdat de man in kwestie alle vissen van een vriend erin had gedaan die een bak had van 180. Uiteindelijk een goed huis gevonden voor de clownbotia en de andere te grote vissen. En toen leuke vissen erin (mooi groepje van 10 c. Venuzuela orange. 8 vijf streep barbeel. En nog een kopeltje L144 die er al bijzat waar de eitjes net van uitgekopen zijn) lang verhaal nog langer vrees ik. Mijn vrouw is zo enthousiast dat ik woensdag een RIO 450 ga ophalen. Uiteindelijk heb ik ook nog de ambitie om water verversen en andere zaken te automatiseren met een Rasberry PI en python (is een taal die ik graag goed wil kunnen en aan het leren ben ook voor mijn werk).
Mijn uiteindelijk droom is 250 cm met discussen en of maanvissen. Maar dit is waarschijnlijk pas reeel als mijn 2 kinderen een stuk groter zijn ivm beperkte ruimte en geld.
Mijn huidige uitdagingen gaan eerst worden om een mooie dichtbeplante bak te maken met dwerg chicliden als hoofd vissen. Vanuit het verleden heb ik wel dingen als redfield ratio gelezen maar nooit echt de kans gehad om het goed werkend te krijgen.
Alvast vooraf excuses voor alle spelfouten ik ben zo dyslectisch als een otter dus als ik mijn best doe is het nogsteed drama 😅.
Ben wel echt van plan om actief te worden op de forums dus heb ook meteen de betaalde versie genomen.
Groetjes Noudt
 

Bijlagen

  • 20240728_101434.jpg
    20240728_101434.jpg
    1.4 MB · Weergaven: 30
Welkom op het AF.
 
Welkom hier.
 
Welkom Noudt!
Ik vind dat je stuk prima leesbaar is, dus maak je over dyslexie maar geen zorgen. Ik ben heel benieuwd welke dwergcichliden het gaan worden, er zijn zoveel mooie visjes daarbij!
 
Ik vind dat je stuk prima leesbaar is, dus maak je over dyslexie maar geen zorgen. Ik ben heel benieuwd welke dwergcichliden het gaan worden, er zijn zoveel mooie visjes daarbij!
Ik wil beginnen met Apistogramma Macmasteri en in de Bak die ik overneem zitten kersenbuiken dus daar wil wil een koppeltje van houden verder wordt het kijken hoe ze hun gebied gaan claimen. Ben ook wel fan van Ramerezi maar heb daar in het verleden vervelde ervaring mee gehad qua ziekte. Maar idd er zijn heel veel mooie soorten 🙂
 
Tja ik heb slechte ervaringen met een koppel kersenbuiken en meer mensen hebben dat. Die kunnen met een nestje erg territoriaal worden en belagers de dood injagen.
Ik zou ze niet samen houden met andere bewoners in dezelfde laag en zou bijna zeggen neem een andere vis.
Hier had mijn koppel kleintjes en die pikten met zn tweeen een volwassen Zwaarddrager man dood in de hoek en dat was niet leuk om te zien.
 
Tja ik heb slechte ervaringen met een koppel kersenbuiken en meer mensen hebben dat. Die kunnen met een nestje erg territoriaal worden en belagers de dood injagen.
Ik zou ze niet samen houden met andere bewoners in dezelfde laag en zou bijna zeggen neem een andere vis.
Hier had mijn koppel kleintjes en die pikten met zn tweeen een volwassen Zwaarddrager man dood in de hoek en dat was niet leuk om te zien.
Ok dank voor de heads-up is dus iets om goed in de gaten te houden. mocht het nodig zijn kan ik ze meteen splitsen en kunnen ze naar de lfs. Mijn hoop is dat met het aantrekelijk maken van plek voor ze die ze goed kunnen beschermen en afschermen een stukje van de bak geclaimed gaat worden. Denk je dat mijn Corry's en L144 risico lopen (mijn ervaring van lang lang geleden is dat deze meestal niet beschadigd raken als iemand ze wil wegjagen).
 
Ik weet erg weinig van kersenbuiken, behalve dat wat hier gezegd wordt, maar ik weet wel dat de combi cichliden/ cory's moeizaam is: Als cory's zich bedreigd voelen, zetten ze hun stekels op en kunnen ze in sommige gevallen ook nog gif afscheiden. Daar kunnen je cichliden dan weer niet zo goed tegen. Andersom (is mij verteld) dat de combi nog wel eens tot blinde cory's kan leiden omdat de cichliden in hun territoriumdrift de ogen beschadigen.
Ik zeg niet dat je het niet moet doen, ik heb óók de combi cory (palaeatus)/ cichlide (Thorichthys elliotti), en die gaan goed samen. Aan de andere kant zijn de elliotti's nog jong en nog niet echt aan broeden toe.

Verder wil ik je vrij onbekende, maar wel erg mooie cichlide meegeven als optie: Pseudocrenilabrus (philander, nicholsii of multicolor). Nét een klein beetje groter dan de echte dwergen en redelijk vreedzaam. (Eén van de drie staat op mijn verlanglijstje, dus ik heb me er wel in verdiept,maar nog geen ervaring mee).
 
Ik weet erg weinig van kersenbuiken, behalve dat wat hier gezegd wordt, maar ik weet wel dat de combi cichliden/ cory's moeizaam is: Als cory's zich bedreigd voelen, zetten ze hun stekels op en kunnen ze in sommige gevallen ook nog gif afscheiden. Daar kunnen je cichliden dan weer niet zo goed tegen. Andersom (is mij verteld) dat de combi nog wel eens tot blinde cory's kan leiden omdat de cichliden in hun territoriumdrift de ogen beschadigen.
Ik zeg niet dat je het niet moet doen, ik heb óók de combi cory (palaeatus)/ cichlide (Thorichthys elliotti), en die gaan goed samen. Aan de andere kant zijn de elliotti's nog jong en nog niet echt aan broeden toe.

Verder wil ik je vrij onbekende, maar wel erg mooie cichlide meegeven als optie: Pseudocrenilabrus (philander, nicholsii of multicolor). Nét een klein beetje groter dan de echte dwergen en redelijk vreedzaam. (Eén van de drie staat op mijn verlanglijstje, dus ik heb me er wel in verdiept,maar nog geen ervaring mee).
Dank voor de info en de sugestie ga eens kijken of dit iets voor onze bak kan zijn.
 
Vaak is het probleem dat als de kleintjes kunnen zwemmen de ouders de bak met ze gaan doorzwemmen en dan zullen ze de Cory s/ andere cichliden toch tegenkomen. Ik zou zelf het risico niet nemen maar dat is persoonlijk.
Misschien dat het kan in een hele grote bak maar daar heb ik geen ervaring mee.
 
@jessicapilon FYI Ik heb je advies opgevolgd en alle kersenbuiken ook naar LFS gebracht. zaten nog een aantal baby in die ga ik een een aparte bak opkweken en mogen dan ook naar de LFS.
 
Welkom Noudt, benieuwd naar de bak. Bij foto album kan je de bak delen met foto s of filmpjes! Heb zelf ook vijfstreep barbeel en ramirezi. Je mag me wel een foto of video sturen van je vijfstreep barbelen pm. Benieuwd naar je dwergchichlide
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      Chat Bot: Ice78 has left the room.
      Terug
      Bovenaan