Wat is er nieuw

Hoi! Toekomstig plan: 70 liter aquarium (60cm) -> opzoek naar een leuk visbestand =)

• Onderwerp starter Onderwerp starter Bramvisje
  • Startdatum Startdatum
B

Bramvisje

Guest
Goeeeeeeeeeeedemiddag!

Na zowat ieder relevant topic gelezen te hebben toch besloten om zelf eens een topic aan te maken. :petjeaf:

Ik ben van plan om een 70liter aquarium aan te schaffen en ben mij al een tijdje aan het inlezen op alles. Ik heb nog niets gekocht, want wil eerst een duidelijk plan hebben voor mezelf (dacht eerst een visbestand kiezen en daarna de inrichting ervoor 🙂 ).

Vissen die ik bijvoorbeeld leuk / mooi vindt: (wil hier niet mee zeggen dat ik deze in mn bak wil, weet dat neontetra minstens 80cm nodig heeft bijv 🙂 )

-Rasbora Galaxy
-Neontetra (kardinaal, diamant ,normaal)
-honing gourami
-corydoras pygmaeus

Ik heb liever 2 a 3 soorten in mn bak die een goed bestaan hebben dan allemaal soorten bij elkaar, heeft iemand tips welke visjes leuk zijn of een leuk visbestandje in gedachten? Zal ze niet allemaal tegelijkertijd in het aquarium stoppen natuurlijk, maar als ik het vast in gedachten heb kan ik daar mn planten en inrichting op aanpassen!

Alle tips zijn welkom 😉

Zelf had ik de C Panda in een 60cm en omdat die iets groter zijn vindt ik dat zelf weer mooier. Zelf had ik er een mooie Betta bij en dat ging prima maar goed smaken verschillen natuurlijk. Een schooltje Rasboras kunnen ook erg leuk zijn denk ik.

Zelf had ik de C Panda in een 60cm en omdat die iets groter zijn vindt ik dat zelf weer mooier. Zelf had ik er een mooie Betta bij en dat ging prima maar goed smaken verschillen natuurlijk. Een schooltje Rasboras kunnen ook erg leuk zijn denk ik.
Ik weet niet waarom maar ik vind de C Panda nou juist niet zo leuk en garnaaltjes heb ik liever ook niet. Weet jij een ander leuk alternatief voor onderin het aquarium? =)

Haha, ja smaken verschillen dus. Je kan kijken naar een ander Cory soortje en je had zelf ook al wel iets in gedachten dus dat zou prima kunnen. De Pauwooggrondel is ook een leuke vis voor de onderste laag denk ik.

De corydoras pygmeaus zwemt voornamelijk in de middenzone dus niet op de bodem, zoek je een bodemsoortje zou je de corydoras hasbrosus kunnen nemen (ook een dwergje)
En dan als scholenvis een rasborassoort (zou er dan wel minimaal 15 doen want dan laten ze zich goed zien)
En als bijvis een leuke ancistrus algeneter (heb je in allerlei soortjes en kleurtjes) (zou geen duur L-nummer nemen want dat is weggegooid geld want die zijn dermate lichtschuw dat je ze nooit zal zien en enkel als de lampen uitzijn)

Hyphessobrycon Amandae als scholenvis is ook een optie.

Altijd moeilijk om een keuze temaken en je kan ook eens je gegevens invoeren bij aquaviieretry.

Rasbora Galaxy
Antennebaarsje
Otocinclus Vittatus

Is dit wat? 😉

Mocht je voor de oto's gaan deze dan pas na een aantal maanden toevoegen als de bak gerijpt is en even inlezen over wat te voeren.

Mocht je voor de oto's gaan deze dan pas na een aantal maanden toevoegen als de bak gerijpt is en even inlezen over wat te voeren.
Inlezen ga ik zeker doen! Heb je ervaring met deze visjes? Hoe zijn ze? 🙂

Ik heb ze al 13 jaar en vind ze geweldig. Zijn niet de meest aanwezige vissen. Bij mij hangen ze overdag voornamelijk op/tussen/onder de planten en 's avonds worden ze aktiever. Ze kunnen heel soms stressgevoelig zijn en als een kip zonder kop door de bak vliegen maar meestal zijn ze heel relaxted en lopen de garnalen letterlijk over ze heen 😀

Ik heb ze al 13 en vind ze geweldig. Zijn niet de meest aanwezige vissen. Bij mij hangen ze overdag voornamelijk op/tussen/onder de planten en 's avonds worden ze aktiever. Ze kunnen heel soms stressgevoelig zijn en als een kip zonder kop door de bak vliegen maar meestal zijn ze heel relaxted en lopen de garnalen letterlijk over ze heen 😀
Hahaha wat leuk!

Wat denk jij dat een goed aantal zal zijn voor deze 3 soorten per soort?

2 andere soorten geen ervaring mee.
Heb zelf 9 of 10 (weet het niet zeker) oto's in een 75 liter.

Persoonlijk vind ik oto's niet zo interessant, je ziet ze vrij weinig eigenlijk. Alleen in hele grote groepen heb ik er wat plezier van gehad maar daar is 70L wat te klein voor. Een schooltje galaxys zou ik wel weer erg leuk vinden!

Antennebaarsje is erg leuk maar erg lastig om te houden. Als beginnend aquariaan zou ik je aanraden om met een andere dwerg cichlide te beginnen, de altispinosa of een apistrogramma soortje. De cacatuoides is bijvoorbeeld goed verkrijgbaar en een stuk makkelijker te houden. De ramirezi zelf is erg gevoelig voor de waterkwaliteit en wil graag een zuur en zacht water. Dit goed stabiel houden en kwalitatief goed houden kan erg lastig zijn.

Oke! En een koppeltje A. Borelli samen met een schooltje vissen (vuurtetra's?), is dat wat? 🙂

Of kan ik die samen houden met de Rasbora Galaxy? Las alleen dat die iets te druk zijn voor de A. Borreli?

Borelli en vuurtetra gaan zeker samen (Amandae). Komen ook uit dezelfde regio. Hier kun je nog Oto's bij plaatsen. Een echte oppervlaktevis uit deze regio zou ik niet echt weten.

gr Peter

Super! Dan ga ik voor:
Een koppeltje A Borelli
Vuurtetra's
Oto's

🙂

Hoeveel vuurtetra's en hoeveel Oto's denk je dat ik zou kunnen nemen?

Zouu wel wachten met de oto's tot je bak minimaal 4 maanden draait want anders vinden ze niks te eten in je bak want droogvoer eten ze vrijwel niet

Zouu wel wachten met de oto's tot je bak minimaal 4 maanden draait want anders vinden ze niks te eten in je bak want droogvoer eten ze vrijwel niet
Ja zal ik doen! Maar de hoeveelheid die ik er later in wil doen bepaald wel hoeveel Vuurtetra’s ik kan nemen toch? :)))

En welke vissen zou ik als eerst in het aquarium doen als de bak goed is?

Ja ik hou me nooit zo aan die zogezegde stelregels van x-aantal vis p/l inhoud (die zijn namelijk nergens op gebasseerd en ooit door 1 zool gezegd en vervolgens eindeloos nagepraat zonder zelf na te denken) , ik kijk meer naar de bak zelf en het gedrag van de vissen. Dus naar mijn mening heeft het geen invloed op elkaar.

Zou als eerste de tetra's doen, dan wel een lekkere groep van een stuk of 15 want dan voelen ze zich veel meer op hun gemak

Thanks!

Ik was me net een beetje aan het inlezen over planten en zie dan bijvoorbeeld dit voorbij komen op een webshop, een door hun Zuid-Amerika pakket voor het vullen van een aquarium van 60 cm! Is dat wat? Of kan ik toch beter mijn eigen plantjes bij elkaar zoeken? :c

1568983051723.png

Hoii! Na een heleee lange tijd gisteren de eerste bewoners van mijn bakkie gekocht. 12 Rasbora Galaxy! Voor de toekomst denk ik aan een koppeltje a borelli en miss 6 oto’s?

Volgens mij vinden ze de bak tot nu toe prima! Ik wil nog wat drijfplanten en wat meer begroeiing links toevoegen in de bak.

De vraag die ik nu alleen heb is of de stroming van de bak niet te hard is? Ik heb een filmpje toegevoegd hieronder 🙂 Ze zitten er sinds gisteren 16:00 in!

Stroming lijkt me in orde.

Leuk ingerichte bak!

Persoonlijk zou ik er na 4 tot 6 maanden nog 6 tot 10 Otocinclus bij zetten, ik heb er zelf een stuk of 9 en vind ze erg leuk, ze zijn eigenlijk de hele dag best lekker aanwezig,

De bovenlaag is eigenlijk altijd best lastig. Afhankelijk van de temperatuur in de bak, en natuurlijk je eigen voorkeur, zou je bijvoorbeeld voor een schooltje Epiplatys annulatus (ringbandsnoekje), Nannobrycon/Nannostomus eques (penseelvisje) of Carnegiella strigata (marmerbijlzalm) kunnen kiezen. In het laatste geval zou ik je op gang kunnen helpen met mijn 3 of 4 overgebleven exemplaren.

Mochten er algen gaan groeien dan zou je nog wat garnalen (bv. Caridina multidentata (japanse poetsgarnaal of Amano-garnaal) of vuurgarnaal (Neocaridina davidii)) of slakken (bijvoorbeeld appelslakken (Pomaceae diffusa) of posthoornslakken (Planorbis corneus)) kunnen toevoegen.

En daarmee heb je dan een leuk bestand in een erg leuke bak!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan