Wat is er nieuw

Home 80 aziatisch gezelschapsbakje van kirsten

• Onderwerp starter Onderwerp starter Kirsten
  • Startdatum Startdatum
K

Kirsten

Guest
Ook ik maak even een album aan voor mijn bakje een witte home 80 van superfish.

1,5 jaar geleden kon ik van vrienden gratis een juwel coral bakje overnemen, superleuk natuurlijk. Na de opstartperiode hier een schooltje neon tetra, een schooltje Hasemania nana en wat Corydora panda in gezet. Mijn kinderen vonden dit helemaal geweldig. Maar na een tijdje begon het te kriebelen, toch een grotere bak?... Dus coral verkocht en een Juwel vision 180 er voor in de plaats maar helaas werd dit een 10 jaren project, dus na een paar maanden deze maar weer verkocht.... Tot een goede maand geleden het toch weer begon te kriebelen, zal ik een lido 120 nemen of toch doorsparen voor de home 80? Had ik toch mazzel dat er een paar dagen later via marktplaats deze home 80 werd aangeboden op een kwartiertje rijden, yes!!

Een aziatisch gezelschapsbakje wordt het dus.

Wat info
Filter: JBL cristalprofi e701
Verwarming: JBL protemp S 100 W ingesteld op 24 graden
Verlichting: standaard ledverlichting van de home 80

Zwart zand van hornbach
Achterwand van Nautic aquarium type granite
Ardenner breuksteen en zelf geraapte kiezelstenen

Planten:
Nomaphila stricta
Cyperus helferi
Eustralis stellata
Cryptocoryne nevilli
Persicaria praetermissa ruby
Hygroyza aristata
Micranthemum monte carlo (nog niet geplant maar wil ik in het midden van de kiezelstenen zodat het een veldje wordt)
En 1 Cladophora aegagropila aka mosbal

Qua vissenbestand zit ik te denken aan:
Bovenlaag: Trigochaster chuna koppel
Middenlaag: School Trigonostigma espei
Bodem: Vuurgarnalen

Maar eerst nog 3 weken geduld hebben .......

2a6pons.jpg

qqs3ev.jpg

Leuk bakje maar wel met en behoorlijk sterke filter voor een bak van 80 liter😉

Mooi bakkie!!

Je zou op de bodem ook corydorassen kunnen doen😉

Ik heb dat filter nu ook op mijn 60cm, je merkt niet echt dat het filter een beetje te krachtig is hoor😉

Ok, ik heb hem vroeger wel op de 80cm gehad maar ja die is 125 liter. Zolang het geen golfslagbad wordt is het dan prima😉

Zeer mooi bakje en een echte blikvanger in huis Kirsten.
En inderdaad een stuk of 5 a 8 Corydoras goldstripe of greenstripe of oranje stripe zou best mooi zijn op die zwarte bodem.

Mooi bakkie!!

Je zou op de bodem ook corydorassen kunnen doen😉

Ik heb dat filter nu ook op mijn 60cm, je merkt niet echt dat het filter een beetje te krachtig is hoor😉

maar corydorassen zijn zuid amerikaans, zat nog te denken aan pangio's of we doen vuurgarnaaltjes en een paar grotere garnalen, mmm ff de naam kwijt.... 😉

Ik vind het ook alles meevallen, goed mijn drijfplanten willen graag naar de voorkant op een kluitje.

Leuk Kirsten, wat ziet het er al mooi uit! Ik ben net zelf een Home 80 gestart dus ik ga je draadje met belangstelling volgen.

Er zat een superfish aqua flow 300 bij maar dat neemt gelijk weer ruimte in. Heb zitten twijfelen tussen de jbl e401 en de e701. Het is dus de e701 geworden. Hoop nIet dat de goerami's straks door de bak vliegen 😛

Mooi bakje hoor, lekker frisgroen.
Japonica's zijn leuke garnalen. Heb er 3 rondzwemmen, heel leuk.

leuk ik heb ook een sf home 80 dus lees ook lekker mee. kon je de bak voor het filter er goed uit verwijderen? zat deze vast gelijmd?

ik heb van de week de bak los gemaakt van het omhulsel zodat ik het omhulsel andersom kon doen zodat de klep de juiste kant voor mij opengaat. best een rotklusje omdat dit vast gelijmd zat.
eigenlijk wil ik nu nog kijken of ik in het frame een gaatje kan boren zodat ik er draden / co2 slang door kan laten lopen.

Ik heb de bak 2e hands gekocht en het filterhuis was er toen al uit. Ik heb zelf wel eens een filterhuis uit de hoek van een juwel vision 180 gehaald met behulp van een stuk visdraad. Deze er achter wurmen en met zagende beweging door/achter de siliconen langs.

Er zitten nog 2 strepen van de kit op het glas maar deze zitten niet in het zicht, dus ik heb er geen last van.

Dat lijk me ook een pokkewerkje om de bak los te krijgen van het frame. Ik neem aan dat je klep aan 1 kant omhoog klapt. Die van mij is het oudere type waarbij de klep aan beide kanten van het frame een scharnier heeft.

Het zijn wel erg mooie bakken. Ga je zelf nog een fotoalbum openen van je bak? Altijd leuk om te kijken/vergelijken en tips te delen. :thumbs:

goeie tip van het visdraad, ik heb zelf het mes van een breekmesje met zagende bewegingen aan beide kanten er door gehaald.

ik heb zelf ook een klep die aan beide kanten een schanier heeft, ik wist niet dat nieuwere aan 1 kant opengaan dat lijkt me nog handiger. We hebben hem wel pas sindskort gekocht.

ja zal je wel taggen als ik een fotoalbum heb gemaakt 🙂 had ook al meteen jullie plaatjes opgeslagen, zeker leuk

Zo de eerste bewoners zitten er sinds gisteren in. Samen met de kinderen heb ik 2 Japonica garnalen, +- 10 vuurgarnalen en 2 anatome helena slakjes opgehaald.

3 vuurtjes hebben eitjes... Dus hopelijk jongt het binnenkort aan. Wat een leuke beestjes zijn het.

Nog geen visjes, die komen volgende week wel. Ik wil de Japonica's nog wat uitbreiden.

Het begin is er al Kirsten,benieuwd naar de foto's en naar de foto's dan van de visjes.

leuk zeg ik ben ook benieuwd naar de foto's. wij zitten ook al een beetje te kijken naar vissen. die slakken zien er erg leuk uit, heb zelf helemaal geen ervaringen met slakken (alleen met slakken die ik eruit haal :))
Ga je naast garnalen ook nog voor iets anders op de bodem?

ben je trouwens met een open bak niet bang dat de garnalen eruit komen?

ben je trouwens met een open bak niet bang dat de garnalen eruit komen?

Aan de ene kant wel maar omdat de achterwand gelijk zit met het glas kan ik het afdekraam er niet op doen.

Ik denk niet dat er nog andere bodembewoners bijkomen. Zat eerst te denken aan kuhli's maar nu twijfel ik. En gelukkig nog geen slakkenplaag, alleen Jut en Jul cruisen de hele bak door. 😀

Ziet er echt leuk uit!
Vind de achterwand echt mooi en steekt ook eens mooi af van de frisse groene planten. :petjeaf:

Aan de ene kant wel maar omdat de achterwand gelijk zit met het glas kan ik het afdekraam er niet op doen.

Ik denk niet dat er nog andere bodembewoners bijkomen. Zat eerst te denken aan kuhli's maar nu twijfel ik. En gelukkig nog geen slakkenplaag, alleen Jut en Jul cruisen de hele bak door. 😀
Zijn Hara jerdoni's niet een leuke toevoeging voor de bodem? Ze zijn ook super leuk. En kuhli's zijn ook geweldig, volgens velen zijn ze schuw, maar bij mij zijn ze altijd zichtbaar.

Inderdaad de Hara jerdoni, die heb ik ook in gedachten. Maar daar hoor ik ook van dat ze schuw zijn.

Het zijn in ieder geval 2 leuke opties. Alleen ben ik de H. jerdoni nog niet tegen gekomen bij de lfs. Zal mijn winkelgebied toch even moeten vergroten en eventueel laten bestellen...

Kirsten, je hebt Ardenner breuksteen genoemd, maar ik zie ver geen discussie over pH of KH en de vuurtjes. Breuksteen is echt ongeschikt voor zachtwaterbakken waar de garnaaltjes van houden. Het is gewoon een vorm van kalksteen en je water wordt er op den duur steeds harder van, waardoor de pH zal gaan stijgen tenzij je wekelijks de zoiets van de helft van het water met zeer zacht water vervangt en je moet je afvragen of je dat wilt.

Persoonlijk zou ik de breukstenen eruit halen en iets bedenken wat het water niet belast. bijvoorbeeld een paar stukjes lavasteen, basalt, of misschien wat hout geschikt voor aquaria.

Succes.

Kirsten, je hebt Ardenner breuksteen genoemd, maar ik zie ver geen discussie over pH of KH en de vuurtjes. Breuksteen is echt ongeschikt voor zachtwaterbakken waar de garnaaltjes van houden. Het is gewoon een vorm van kalksteen en je water wordt er op den duur steeds harder van, waardoor de pH zal gaan stijgen tenzij je wekelijks de zoiets van de helft van het water met zeer zacht water vervangt en je moet je afvragen of je dat wilt.

Persoonlijk zou ik de breukstenen eruit halen en iets bedenken wat het water niet belast. bijvoorbeeld een paar stukjes lavasteen, basalt, of misschien wat hout geschikt voor aquaria.

Succes.

Bedankt voor de tip, ben eigenlijk afgegaan op het feit dat ik het er mooi uit vind zien. Ik zal hier zeker wat mee gaan doen. Ze kosten me gelukkig geen rib uit mijn lijf, dus ze zullen vast ook mooi in de tuin staan. :petjeaf:

....gaan doen. Ze kosten me gelukkig geen rib uit mijn lijf,

Kijk misschien maar eens rond op grote tuincentra. Veel stenen zijn bruikbaar in aquaria, bijvoorbeeld ook kwarts, leisteen en agaat voor luttele euro per kilo. Bij twijfel, doe de azijn test. Druppel azijn erop en er mogen dan geen gasbelletjes ontstaan.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan