Wat is er nieuw

Honing gourami en neocaradina garnalen samen?

Maapje

Well-known member
Lid geworden
10 oktober 2023
Leeftijd
36
Heeft er iemand ervaring met het houden van honing gouramis en neocaradina garnaaltjes samen? Ik vraag me af of de volwassen garnalen ook snacks zijn voor de gouramis.. de jonkies sowieso wel lijkt me mits de gouramis snel genoeg zijn.. De gouramis hebben wel een relatief klein mondje natuurlijk..
Mijn japonica garnalen zijn flink groot en die laten de gouramis goed met rust. Ik zou graag al mijn japonica‘s overzetten naar de grote bak en leek me dan dus leuk een kleinere gekleurde garnaal in de kleine bak toe te voegen.

Tja alles wat in de bek past zal denk ik als prooi eindigen. Veel verstopplekken zal helpen maar ze zullen best heel wat garnaaltjes wegsnoepen.

Tja alles wat in de bek past zal denk ik als prooi eindigen. Veel verstopplekken zal helpen maar ze zullen best heel wat garnaaltjes wegsnoepen.
Ja daar ben ik ook wat bang voor.. op zich geen drama als ze de jonkies af en toe pakken, maar de vraag is of ze er op blijven jagen, ook op de volwassen garnalen..

Niemand verder ervaring met de combi?

neo en caridina combineren met honingggoeramies zou ik ver bij weg blijven. Heb een gevestigde groep vuurgarnalen samen met 4 honinggoeramies gehad wat goed ging (wel veel verstopplekken en mos. Daarna de vuurgarnalen uitgevangen en 30 volwassen tang.orange caridina erbij, je zou denken zelfde grootte gaat wel goed, die werden letterlijk als feestmaal gebruikt.

Hier dus een 100% no go... maar je kan het altijd proberen, gaat het niet goed hebben ze lekker gegeten :DD

Ik ben het met Andre eens en zou het ook niet doen. Het is zonde van de garnalen en van het geld als het toch misgaat.

Heb hier al bijna 20jaar low grade neocardina's in mijn sterk beplante aquariums en steeds bij introductie van nieuwe vissen zie een sterke afname van de garnalen populatie .
De vissen (garnalen)veel voeren en in een sterke beplanting herstelde tot nu toe altijd de garnalen populatie na een lange tijd.
Misschien een klein bakje met een kweekgroep achter de hand houden

Wat Rinzo oppert kan inderdaad maar ja ik heb er wel wat moeite mee als ik weet dat een deel opgeslokt gaat worden terwijl die stakkers nergens heen kunnen maar goed dit is mijn persoonlijke mening😉

Wat Rinzo oppert kan inderdaad maar ja ik heb er wel wat moeite mee als ik weet dat een deel opgeslokt gaat worden terwijl die stakkers nergens heen kunnen maar goed dit is mijn persoonlijke mening😉
Off topic
Is / kan een dilemma zijn maar diepvries of andere levende voedseldieren) durven we wel aan😉.
Het is geen garantie maar neocardina's kunnen zeer explosief aangroeien als ze maar de kans krijgen , zijn kleine maar super goeie opruimers en leuke kleurrijke diertjes.
Voor de vissen een stimulatie van natuurlijk zoek/jaagt gedrag en een bron van hoogwaardige voeding die zich volgens me vermoedelijk/mogelijk in stand kan houden.

Duidelijk, bedankt voor jullie reacties, dan blijven er een paar japonicas en komen er geen kleine garnalen bij

Ik denk dat vuurgarnalen wel zou moeten lukken. Ik hou hier namelijk ook vaak grotere vissen bij (bv. chocoladegoerami). Deze vissen hebben ongeveer dezelfde grootte als de honinggoerami's. Ik blijf maar nieuwe nakweek tegen komen. Na een zuurstoftekort waardoor ik bijna mijn hele garnalenkolonie verloren was (eentje overleefde het) kocht ik er eens 2 bij. Er hebben altijd redelijk veel vissen bij gezeten, toch is mijn groep alweer vergroot zonder er al te veel bij te kopen.

Ik denk dat het belangrijkste is om genoeg verstopplekken te hebben (bv. mos), als aan deze eis voldaan wordt zal je garnalenpopulatie normaal gezien nooit in gevaar komen. Ik spreek uit ervaring.

Ik denk dat vuurgarnalen wel zou moeten lukken. Ik hou hier namelijk ook vaak grotere vissen bij (bv. chocoladegoerami). Deze vissen hebben ongeveer dezelfde grootte als de honinggoerami's. Ik blijf maar nieuwe nakweek tegen komen. Na een zuurstoftekort waardoor ik bijna mijn hele garnalenkolonie verloren was (eentje overleefde het) kocht ik er eens 2 bij. Er hebben altijd redelijk veel vissen bij gezeten, toch is mijn groep alweer vergroot zonder er al te veel bij te kopen.

Ik denk dat het belangrijkste is om genoeg verstopplekken te hebben (bv. mos), als aan deze eis voldaan wordt zal je garnalenpopulatie normaal gezien nooit in gevaar komen. Ik spreek uit ervaring.
Caridina's zou ik echter niet doen aangezien deze kleiner blijven en minder snel kweken. Ook zijn ze sowieso veel moeilijker te houden.

Bedankt voor je reactie blackwaterfish. Vuurgarnalen zijn toch een neocaradina soort? Dus die woorden toch net zo groot als de andere neocaradina kleurvariaties? Caradina neem ik zowiezo niet.

Bedankt voor je reactie blackwaterfish. Vuurgarnalen zijn toch een neocaradina soort? Dus die woorden toch net zo groot als de andere neocaradina kleurvariaties? Caradina neem ik zowiezo niet.

Ja, met vuurgarnalen bedoelde ik eigenlijk alle neocaridina varianten. Maar het is al goed dat je neocaridina wilt houden en geen caridina. Je hebt dan nog veel keuze aan varianten. Heb je de honinggoerami's al?

Ja, met vuurgarnalen bedoelde ik eigenlijk alle neocaridina varianten. Maar het is al goed dat je neocaridina wilt houden en geen caridina. Je hebt dan nog veel keuze aan varianten. Heb je de honinggoerami's al?
Ja, ze leven samen met japonica en corydoras habrosus, dat gaat prima samen. De japonica zou ik dan verhuizen naar mijn grote aquarium. Toch vind ik het twijfelachtig of de gouramis de neocaradina garnalen met rust gaan laten..

Ja, ze leven samen met japonica en corydoras habrosus, dat gaat prima samen. De japonica zou ik dan verhuizen naar mijn grote aquarium. Toch vind ik het twijfelachtig of de gouramis de neocaradina garnalen met rust gaan laten..

Zo nu en dan zullen er kleintjes opgegeten worden. Maar de volwassenen zullen ze met rust laten. Welke variant(en) van de neocaridina wil je houden?

Zo nu en dan zullen er kleintjes opgegeten worden. Maar de volwassenen zullen ze met rust laten. Welke variant(en) van de neocaridina wil je houden?
Ja dat is niet te voorkomen, maar of de gouramis dan ook niet achter de volwassen garnalen aan zullen jagen en ze stress bezorgen vraag ik me af..
Uhm kwa soorten is de keuze alleen tussen de verschillende kleuren toch? Kwa grootte maakt dat niks uit lijkt me?

Ja het blijft twijfelachtig, zal ook verschillen per situatie/aquarium

Zou zeggen probeer het uit en kom er zelf achter of het werkt. Kan zijn dat je een goeramie hebt met minder interesse in garnalen en anders heb je pech.
Schuilplaatsen had ik hier genoeg maar als je een groepje hebt wat jaagt en ook de volwassen garnalen pakt maakt het uiteindelijk ook niet uit of je die hebt, vroeg of laat....
Denk dat het karakter van de vis belangrijker is.

Ook met een Betta ben je vaak afhankelijk van het karakter maar ik zou het daarom al niet eens proberen. Soms gaat het goed maar vaak ben je ook snel al je garnalen kwijt.

Ook met een Betta ben je vaak afhankelijk van het karakter maar ik zou het daarom al niet eens proberen. Soms gaat het goed maar vaak ben je ook snel al je garnalen kwijt.
Daar heb je helemaal gelijk in, mijn eerste (langvinnige) betta deed niks met garnalen, de tweede (kortvinnige) vrat ze allemaal op. Inderdaad het is uitproberen.. zal er nog eens over nadenken of ik het dat waard vind

Hallo Maapje,

Ik heb zelf goeie ervaringen met de combi. Ik heb een groep van 60-90 neocardina garnalen van alle kleuren door elkaar heen met een koppel honinggourami's in een goed beplante 100L bak. Er zit ook mos in de bak. Maar er zullen vast wel wat jongen worden weggesnoept, maar de (half)volwassen garnalen laten ze met rust. Die zijn ook niet schuw. Ze eten samen vooraan het aquarium.
Het blijft natuurlijk een risico, want vast niet alle honinggourami's zijn zo rustig rondom garnalen.

Groetjes, Anne

Hallo Maapje,

Ik heb zelf goeie ervaringen met de combi. Ik heb een groep van 60-90 neocardina garnalen van alle kleuren door elkaar heen met een koppel honinggourami's in een goed beplante 100L bak. Er zit ook mos in de bak. Maar er zullen vast wel wat jongen worden weggesnoept, maar de (half)volwassen garnalen laten ze met rust. Die zijn ook niet schuw. Ze eten samen vooraan het aquarium.
Het blijft natuurlijk een risico, want vast niet alle honinggourami's zijn zo rustig rondom garnalen.

Groetjes, Anne
Dankjewel nog voor je reaxctie. Misschien dat ik in de toekomst als ik de nano opnieuw inricht het wel probeer..

Je bent ook afhankelijk van het karakter van de vis want je leest ook vaak dat bij Betta s het goed kan gaan maar voor hetzelfde geld gaat het mis.

ik heb ze hier met o.a. een blauwe spat en dwergcichliden. Soms zie ik een vis met een garnaal uit z'n bek zwemmen, dus ze pakken er wel eens één. Toch heb ik nog zat garnalen (en ze kweken ook door 😉 ). Als je zorgt voor een redelijke populatie bij voor introductie van de vissen zou ik t wel aan durven hoor.

Ik heb een goudgoerami in de bak met wildkleur garnalen, die zie ik nooit met garnaal, die zwemt er gewoon over heen 😃🤣

Bij mij ging de combi ook prima, maar had duizenden garnalen en 6 honing goeramies in een 180cm bak. Ze zullen ongetwijfeld kleintjes eten maar er bleven er meer dan genoeg over en heb ze nooit volwassen garnalen zien eten.

Bij mij ging de combi ook prima, maar had duizenden garnalen en 6 honing goeramies in een 180cm bak. Ze zullen ongetwijfeld kleintjes eten maar er bleven er meer dan genoeg over en heb ze nooit volwassen garnalen zien eten.
Ja de grootte van de bak en populatie zal zeker mee spelen, mijn bakje is niet zo groot

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan