Honing gourami man agressief tegen alle andere vissen


Maapje

Well-known member
Lid geworden
10 oktober 2023
Berichten
262
Leeftijd
33
Mijn honing gourami man is sinds een paar dagen ontzettend agressief tegen de vrouw, maar ook tegen de medebewoners corydoras habrosus. Nu weet ik dat dat te maken kan hebben met kweek gedrag, maar hij heeft nog nooit een schuimnest gemaakt, en die is er nu dus ook niet.. daarom vind ik het plotselinge agressieve gedrag vreemd. Normaal ziet hij t vrouwtje helemaal niet staan, en is zij eerder degene die hem benaderd, maar nu is het volledig omgekeerd en op een hele felle manier..
Ik ben de temperatuur al aan het verlagen, maar is er wellicht nog iets wat kan helpen?

Mocht het echt niet beter worden, kan ik hem dan tijdelijk in mijn grote bak doen vraag ik me af.. de stroming is daar wel veel sterker (door een wavemaker etc) en er zwemmen veel andere vissen in, o.a. zwarte neons, die ik niet volledig vertrouw kwa vinnen nippen.
 
Heb je wat meer info over je bak ?

Ik heb 4 honinggoerami’s (3v, 1m) in een RIO 180 en heb enkel wat agressie gezien tussen 2 vrouwtjes maar dat is ook veel verminderd en was niet echt een probleem. Het oorspronkelijke mannetje had geen interesse in de dames. Hij heeft slechts 1x een schuimnest gemaakt. Daar is niets van gekomen en er was toen ook geen agressie. Nu heb ik een nieuw mannetje en alles is rustig.
Ik houd ze altijd op 22 graden maar in de zomer wordt dat natuurlijk vanzelf wat hoger.
 
Heb je drijfplantjes of planten die tot aan het wateroppervlak groeien? Dan kan het vrouwtje schuilen/ zich verbergen en ziet hij haar niet. Verder wordt er meestal geadviseerd om 2 vrouwtjes (of zelfs 3) per mannetje te laten zwemmen, dan kan hij zijn aandacht verdelen en kunnen de vrouwtjes uitrusten.
 
Heb je drijfplantjes of planten die tot aan het wateroppervlak groeien? Dan kan het vrouwtje schuilen/ zich verbergen en ziet hij haar niet. Verder wordt er meestal geadviseerd om 2 vrouwtjes (of zelfs 3) per mannetje te laten zwemmen, dan kan hij zijn aandacht verdelen en kunnen de vrouwtjes uitrusten.
Een drijver als drijfbamboe is daar heel geschikt voor met vrij lange wortels.
 
Zie mijn foto album van de bak voor de inrichting etc. Er zitten heel veel planten in, waaronder ook heel veel drijvers.


De bak was normaal 25 graden, nu 24. Zal ik het nog meer verlagen? Voor de Cory’s geen probleem lijkt me. Het vrouwtje schuilt op de bodem tussen de planten, maar niet echt fijn zo voor der..
Ik snap ook niet zo goed waar het ineens vandaan komt, hij maakt ook nog steeds geen schuimnest.
 
en er zwemmen veel andere vissen in, o.a. zwarte neons, die ik niet volledig vertrouw kwa vinnen nippen.
Heb je dat allemaal in een 40 liter bruto want zo n bakje is snel vol en ik vindt dat vrij klein voor de Gourami s.
Ander nog een graadje eraf als dat kan met de andere bewoners want vanaf 24 graden komen ze vaak in de paarstand.
 
Het is een heel mooi bakje maar wellicht speelt de grootte inderdaad een rol. Als de agressie aanhoudt kan je overwegen om ze weg te doen of een groter aquarium op te starten ?

Ik zie immers dat je genoeg beplanting en schuilplaatsen hebt.
 
Hmm das jammer dat ze toch geadviseerd zijn toendertijd in het 45 cm bak.. dat is ook wel de eerste keer dat ik het hier hoor van jullie, want op het fotoalbum topic werdt dat niet genoemd..
Grotere bak heb ik, maar das een zuid Amerika biotoop van 1.20 m, met zwarte neons, sleutels etc.. de stroming is daarin ook best flink aan het oppervlak, dus ik denk niet dat ze daar bij kunnen..
Ik heb eventueel een optie om ze naar de buurvrouw te brengen, 70 liter bak, maar ik twijfel omdat ze nogal eigenwijs is, en bijv maar twee keer per week gaat voeren (en ze wil er 1 maanvis instoppen :eek:maar ik probeer al dit uit der hoofd te praten). Mijn nano zal ik dan weg doen, de corydoras habrosus kunnen dan in mijn grotere bak..
 
in die bak passen gewoon geen 4 honinggouramis vrees ik
 
Hier kun je ook lezen dat 60cm wel minimaal is eigenlijk:

Ik hoop dat je buurvrouw nadenkt want voor menen heb je als snel 120cm nodig.
 
Ook qua breedte is het eigenlijk te krap en als er een nest is dan verzorgd de man die vaak en verjaagd hij de vrouw en deze heeft dan bar weinig ruimte.
 
Ook qua breedte is het eigenlijk te krap en als er een nest is dan verzorgd de man die vaak en verjaagd hij de vrouw en deze heeft dan bar weinig ruimte.
Ja het is me wel duidelijk. Lost het probleem nu niet op. Er is nog steeds geen schuimnest en ook niet eerder geweest.. dat is wel gek. Maar goed de visjes gaan dan denk ik weg, ik probeer een goed ruimer thuis te vinden voor ze.
 
  • Leuk
Waarderingen: TLS
Dat is een eindje hier vandaan. Jammer. Bij mij hebben ze ruimte zat. Ik heb meer goerami’s en de eventuele strubbelingen worden daardoor verdeeld. Meestal zwemmen ze als school/groep samen.
 
Dat is een eindje hier vandaan. Jammer. Bij mij hebben ze ruimte zat. Ik heb meer goerami’s en de eventuele strubbelingen worden daardoor verdeeld. Meestal zwemmen ze als school/groep samen.
Dat is zeker jammer, ik hoop dat ik een goed ruim thuis vind.. ik denk niet dat ze happy worden in mijn 1.20 bak…
 
Dat is een eindje hier vandaan. Jammer. Bij mij hebben ze ruimte zat. Ik heb meer goerami’s en de eventuele strubbelingen worden daardoor verdeeld. Meestal zwemmen ze als school/groep samen.

Hoeveel heb je er en in welke bak ? En de verhouding M/V ? Ik heb er 4 in een 180L 1M/3V en ik moet zeggen dat ze echt aanwezig zijn in de bak. Absoluut niet schuw. Ik vind hun gedrag ook heel leuk om naartoe te kijken.
 
Hoeveel heb je er en in welke bak ? En de verhouding M/V ? Ik heb er 4 in een 180L 1M/3V en ik moet zeggen dat ze echt aanwezig zijn in de bak. Absoluut niet schuw. Ik vind hun gedrag ook heel leuk om naartoe te kijken.
Ik heb 1.2 honinggoerami’s, 1.2 gele marmergoerami’s, 1.2 blauwe marmergoerami’s, 1.2 diamantgoerami’s, 1.1 diklipgoerami’s en een heel zwikkie kleine tetra’s e.d. in een 1.50x60x55 cm aquarium met sten, hout en planten. Ze kunnen elkaar makkelijk vermijden of uit het zicht zwemmen. Ze zwemmen wel het liefst bij elkaar.
 
Wat is het bestand en heb je een foto van die bak?
Bedoel je mij? Zie mijn foto album za amerika bak :) in mijn onderschrift linkje
Ik denk dat de stroming te pittig is voor de honing gouramis. En eigenlijk wil ik het bij zuid amerika houden. Maar er is al wat interesse voor dus even kijken of er een geschikt huis bij zit.
Zojuist vond ik een japonica garnaal op de grond, blijkbaar heeft de gourami die ook zover opgejaagd dat ie door t kleine open stukje bij t filter tussen de afdekplaat is gesprongen :confused: gelukkig leefde ie nog dus nu in mijn grote bak gezet
 
Dat topic van jouw linkje is 5bladzijden lang, maar wat ik zo op de foto zie, heb je niet echt een oppervlaktevis in die bak en zouden je honinggoerami's het best weleens naar hun zin kunnen hebben. Er zijn altijd wel wat plekjes te vinden waar de stroming minder fel is en ze zich dus kunnen ophouden.
Maar ja als je biotoopcorrect wilt blijven, passen ze er geloof ik niet echt bij.
 
Dat topic van jouw linkje is 5bladzijden lang, maar wat ik zo op de foto zie, heb je niet echt een oppervlaktevis in die bak en zouden je honinggoerami's het best weleens naar hun zin kunnen hebben. Er zijn altijd wel wat plekjes te vinden waar de stroming minder fel is en ze zich dus kunnen ophouden.
Maar ja als je biotoopcorrect wilt blijven, passen ze er geloof ik niet echt bij.
Als ik geen geschikt thuis kan vinden kan ik t allicht proberen inderdaad. Vissen in de 1.20 zijn zwarte neons, sleutels, altispinosus, corydoras, paar Lnr’s

Je hebt ook Honinggourami s uit ZA volgens mij hoor:juggle::juggle:
nou volgens mij zijn t toch echt Aziaten;) zoals op je favo site te lezen

 
Er is iemand geintresseerd in ze, alleen heeft hij al meerdere diamant gouramis. Zou dat een probleem zijn voor de honings? Bak is wel ruim, 1.20 / 260 Liter
 
Gaat om 2 goud gouramis en 3 diamant gouramis. Verder zwemt er niks bij. Kunnen mijn 2 honings daarbij denken jullie?
 
Ik zou persoonlijk denken dat dit beter is dan een bakje zoals de jouwe maar wacht even op andere leden. Ik ken het bestand van de andere bak verder ook niet.
 
Bij hem zwemt er verder niks bijzonders bij, 2 overgebleven tetra’s en wat ancistrus. Maar ik weet zelf niet of ze met de grotere gouramis samen kunnen..
 

Terug
Bovenaan