Wat is er nieuw

Honing gourami's, wel of niet man of vrouw en meerdere samen houden??

Frank de B

Member
Lid geworden
27 december 2019
Leeftijd
55
Hi allen,

Ik kocht het weekend een koppeltje honing gourami's en ik vraag me na een paar dagen nu af of het nu wel een koppeltje is. Ze zwemmen niet constant bij elkaar maar eerder juist ver uit elkaar, zo lijkt het. Ik las dat de vrouw een meer afgeronde rugvin zou hebben in vergelijking met de puntige (kam) vin van de man.
Als ik naar mijn 2 kanjers kijk (zie foto's) lijkt het mij om 2 mannen te gaan, zouden jullie dat kunnen / durven te bevestigen??

Daarna komen deze vragen bij mij op:

- Ga ik er 2 vrouwen bij halen? En kan dat wel, 2 koppels in mijn bak Of wordt dat onrustig/ vechten?

- Mocht het toch wel een vrouw zijn en ik haal er 2 vrouwen bij, dan heb ik 1 man en 3 vrouwen. Is dat een goed te houden situatie in mijn bak?

- Ik laat het zoals het nu is. Zijn het echt 2 mannen, gaat dat (nog) problemen geven als ze ouder worden.?

- en, hoe is de situatie als ik 2 mannen en 1 vrouw houd in de bak? Lijkt me onrustig..

Dank!

info: 54 ltr bakje, 60x30x30cm, spons filter, led lamp, 23°c, draaid 2,5 jaar. 10 Corydoras Pygmaeus, 3 Kuhlli's, 8000 garnalen.
En 2 honing gourami's

Screenshot_20221201-201406_Gallery.jpg
Screenshot_20221201-201335_Gallery.jpg

Ik heb sinds een paar maanden ook 2 honinggourami’s in mijn 60 cm bak. Gekocht als koppel maar toch 2 mannen. het gaat best goed tussen de heren. De bak is wel behoorlijk beplant.

Oke, en stel dat je daar dan nog 1 vrouwtje bij zet, krijg je dan gedonder tussen de mannen?

De onderste lijkt me een vrouw. Bovenste vertoont zwarte buik en dat is dan de man.

Een van mijn gourami’s zag er uit als het tweede plaatje. Blijkbaar kunnen ze camoufleren. Nu zien ze beide uit als man.

Een man kan soms de kleuren van een vrouw aannemen inderdaad.

Ik ga er niet nog een bijhalen, het risico dat het weer een man is, is te groot. Blijkbaar is het moeilijker om aan vrouwen te komen.

Bij de meeste vissensoorten is er een regel van 3.
3 mannen gaat meestal goed, omdat aggressie dan verdeeld wordt. 2 is een gok, zeker wanneer ze over 1 vrouw moeten boksen.

Of dit bij gouramis het geval is mag iemand anders ons leren.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan