Honinggoerami erbij?


GeertM

Well-known member
Lid geworden
9 juli 2020
Berichten
151
Leeftijd
38
Locatie
Prov. Antwerpen, België
Gisteren lag ineens het vrouwtje Honinggoerami dood in de bak. Ik heb verder niks gemerkt de laatste tijd. De andere vissen maken het verder goed. Ook het mannetje honinggoerami.

Mijn vraag is of ik er opnieuw een vrouwtje bij zal kopen?
Kleine knorgoerami’s of chocoladegoerami’s vind ik wel interessant. Al weet ik niet of de tankmates daar geschikt voor zijn, met name de eilandbarbeeltjes zijn misschien wat te levendig?
 
Choco gourami's vragen vrij specifieke waterwaarden. Zacht, zuur water, rustige medebewoners, etc.
Knorretjes zouden kunnen maar niet tegelijk met een honinggourami (of je moet een heel groot aquarium hebben).

Met betrekking tot je vrouw, is de man constant in paarstemming? Ik heb het zelf gehad, man joeg haar constant op om tot paren te komen, waardoor ze uitgeput raakte.
Vaak is de temperatuur hierin leidend. Hogere temperaturen, man komt in de stemming.
Een nieuwe vrouw erbij kan werken (als je bak groot genoeg is zou ik er twee doen), maar zou even wachten tot je bak wat koeler is.
 
Ik had er ook 3 op 80cm, als je bezetting verder niet te zwaar is zou het wel kunnen.

23 graden zou ok moeten zijn.
Ik denk niet dat het een probleem hoeft te zijn om er 1 of 2 vrouwen bij te zetten, maar zou even afwachten of er andere problemen ontstaan.
 
Bezetting is verder 13 espei’s en 8 eilandbarbelen.
Maar dan wacht ik nog even om er 1 of 2 vrouwtjes erbij te zetten.
 
Ik neem aan dat je Oliotius oligopelis bedoeld met eilandbarbeel?
Die zijn wel aardig groot, zeker om samen met een school espei te houden op 80cm.
Maargoed, als het goed gaat...
Wacht even een paar weken af en observeer je dieren goed, of je geen vreemd gedrag ziet. Gaat dit goed zou ik het wel aandurven met twee vrouwen.
Op die manier zal de man zijn interesse kunnen verdelen over twee waardoor ze wat rustiger zijn.
Koelere temperaturen zouden ook zeker niet mis zijn!
 
Klopt, is idd de Oliotius oligolepis. Qua grootte zijn ze iets groter dan de espei's, maar wat kleiner dan de honinggoerami's. Een soort die onder het midden zwemt. De espei's boven het midden. Qua gedrag zijn ze wel levendig, maar vallen de andere soorten niet echt lastig.

Bedankt voor de tips. Ik zal het nog even aankijken en anders zijn 2 vrouwtjes misschien wel een optie.
De temperatuur krijg ik niet echt lager. De verwarming staat niet aan.
 
Ben, om welke reden denk je dat honinggoerami's en kleine knorgoerami's niet samen kunnen gaan?
Het zijn beide 'oppervlaktezwemmers', en beide schuimnestbouwers. Wanneer er een nest is dulden ze geen anderen in de buurt, dat kan tot flinke agressie leiden.
 

Terug
Bovenaan