Wat is er nieuw

Honinggoerami, hoeveel?

judithv

Well-known member
Lid geworden
5 november 2023
Leeftijd
34
Goedemiddag,
Hoeveel honinggoerami's zouden jullie adviseren in een aquarium van 1,20 m lang?
Blijft het nog steeds handig om voor een harem te gaan? Of zouden we er ook een groep van kunnen maken met bv 2 mannetjes?

En wat is jullie ervaring met de combi honinggoerami en vuurgarnalen?

Het aantal hangt ook af van hoeveel en welke andere vissen en de inrichting. En de inrichting is ook van belang voor de vraag over de vuurgarnalen.
Dus de vraag wordt:
wat is de rest van je bestand?
heb je een foto van je bak?

1000047910.jpg

Vissenbestand wat er dan bij zou zitten:
15x espei
8x corydoras panda
Vuurgarnalen

Op dit moment zitten er nog 3 kleine knorgoerami's in , naar die zou ik dan graag overbrengen naar een ander aquarium aangezien dat geen goede match is met de vuurgarnalen 🫣

Je hebt wel een hoop verstopplekjes voor je garnalen, dus ze hebben een goede kans om zich te verstoppen voor je Gourami's. Dat en hun snelheid. De Gourami's zullen er vast een paar te pakken kunnen krijgen, maar garnalen fokken snel. In mijn ervaring kan je best garnalen en jagers bij elkaar houden. De jagers houden de populatie in de perken. Ik heb garnalen in een bak met een groep vijfstreepbarbelen en met een Betta gehouden, bleef gewoon garnalen zien.

Bij het toevoegen van de garnalen wel even het licht uit doen, dat geeft de garnalen een betere kans om een verstopplek te zoeken. Anders heb je alleen maar prijzig levend voer gegeven. (Is me ooit een keer gebeurt met de vijfstreepbarbelen. Vissen heel blij, ik wat minder).

Je hebt wel een hoop verstopplekjes voor je garnalen
Daar ben ik het dan niet mee eens en ik zou wat meer mosjes in de bak nemen waar de hele kleintjes kunnen schuilen en wat bodembedekking waar ook de garnalen mooi tussen kunnen. Verreweg het grootste deel van de bodem is nu open maar goed dat is mijn persoonlijke kijk hierop.

Daar ben ik het dan niet mee eens en ik zou wat meer mosjes in de bak nemen waar de hele kleintjes kunnen schuilen en wat bodembedekking waar ook de garnalen mooi tussen kunnen. Verreweg het grootste deel van de bodem is nu open maar goed dat is mijn persoonlijke kijk hierop.
In het kienhout en tussen planten aan weerszijden is er al een hoop ruimte om te verstoppen. Ik heb en een vergelijkbare opstelling met behoorlijk succes vuurgarnalen met vijfstreepbarbelen gehouden en de vuurgarnalen kweekten prima door. Maar uiteraard zijn meer verstopplekjes natuurlijk altijd beter en zullen de garnalen met jouw suggesties zeker veel meer kans maken om te overleven en te kweken.

Maar gaan de honinggoerami's net zo jagen op de vuurgarnalen als de knorgoerami's? Want die zijn hier echt fanatiek op zoek en op jacht. Of is het bij de honinggoerami eerder zo dat ze er 1 oppeuzelen als ze toevallig een kleintje tegenkomen? Want de knorgoerami heb ik ook volwassen garnalen zien aanvallen en kapot trekken. Heel naar is dat. En wat is jullie advies dan over het aantal?

Ik denk dat ik, als dit mijn bak was met deze keuze van dieren bij elkaar, eerst de garnalen er in zou doen. Een paar weekjes wachten, zodat de garnalen zich kunnen settelen en de goede verstopplekjes kunnen vinden, zich flink vermeerderen en ondertussen groeien de planten ook nog een eindje. (Ik ben het wel met @jessicapilon eens, dat in mijn ogen de hoeveelheid open ruimte nog tamelijk veel is).
Vooral de cryptocorynes die uiteindelijk een dichte bos gaan vormen, kunnen een mooie kraamkamer vormen.

Op deze manier, met wat geduld, zou ik het wel aandurven.

De garnalen zitten er al een paar maanden in en zijn er ondertussen wel meer dan 50 schat ik in. De crypto hoek zal inderdaad zeker wel voller worden maar de rest wil ik juist niet zo vol geplanten, omdat ik dat in onze vorige bak had en niet zo mooi vond. Daarnaast genieten de panda's van de ruimte in het zand.

Tja Crypto s groeien erg traag en gelet op de beplanting nu is het een gok en zal imo een groot deel van de kleintjes het niet overleven .
Ik denk dat het al veel zal helpen als je op de lege stukken hout wat mos bindt want daar zitten de net geboren garnaaltjes erg graag tussen en zo zijn ze wat beschut.

Ik heb hier vuurgarnalen met maanvissen
Het zijn wel jonge maanvissen zodra ze groter worden gaan ze terug naar de lfs en daar ruil ik ze weer tegen kleintjes, keizertetra's en tot voor kort ook een koppel blauwe gourami.
Ik ben begonnen met 25 garnalen en nu zijn het er ontelbaar.
Hier geeft het geen problemen daar was ik in het begin wel bang voor.
De garnalen zitten lekker tussen de vissen en ik zie eigenlijk nooit dat er 1 gepakt wordt.
Wel heb ik een hele volle plantenbak.

En hoeveel honing goerami's zouden dan kunnen?

Ja maar ik vind het in deze een beetje lastig omdat ik verschillende meningen lees. De 1 zegt in een harem, de ander in een groep. Vandaar dat ik benieuwd wat maar de ervaringen van mensen hier op het forum.

Ik heb ze in een groep, dan is het gedrag echt het leukst. Daarvoor is je bak nu echt nog te open.
Verder belangrijk om rekening mee te houden als je een groep houdt, hou ze koel, zodat ze niet 365 dagen per jaar in paarmodus zitten. En zorg dat je minimaal 3 mannen en 3 vrouwen hebt, 2 mannetjes gaat mis.

Ik had 1 mannetje en 2 vrouwtjes.
Het mannetje stierf.
Ik dacht 2 vrouwtjes te hebben maar 1 vrouwtje werd plots een mannetje 🤣
Nu heb ik dus een koppel. Het mannetje jaagt het vrouwtje wel eens weg maar ca va. En mijn aquarium is 1m, 180 liter maar veel sterker beplant.

Ja dat zoeken naar vrouwtjes goerami's ken ik wel. In het verleden bij ons vorige aquarium al eens 2x terug moeten gaan naar de lfs omdat we toch een mannetje hadden meegekregen ipv een vrouwtje.

In de reacties lees ik steeds maar weer dat jullie het aquarium zo leeg vinden. Ik vind dat eerlijk gezegt echt wel meevallen. De foto die ik geplaatst had is ook een wat oudere.. ondertussen is er hier en daar best wat bijgegroeid. Maar voor de zekerheid ga ik het dan denk ik toch bij een harem houden. Geen zin in gedoe. En dan zijn er zeker genoeg verstop plekken /ruimte

Nog even een foto van hoe de bak er nu bij staat. Wel veel alg op het raam. Morgen staat de schoonmaakbeurt gepland 😉

Bijlagen

• 20250919_201103.jpg
    20250919_201103.jpg
    914 KB · Weergaven: 39
Aangezien honinggoerami's oppervlaktevissen zijn, is dáár beschutting en begroeiing nodig, en dat is maar een klein beetje. Voor je goerami's zul je dus nog iets moeten verzinnen, zodat ze aan de oppervlakte beschutting hebben.

Voor het maken van een schuimnest zou ik drijvers toevoegen.

Drijfplanten heb ik al erin zitten

Harem kan prima, maar zou dan beginnen met 1m/1v en kijken hoe het verloopt, soms kunnen ze elkaar het leven een beetje zuur maken, dan is een 3de wel aan te raden voor de afleiding.
Heb hier een harem gehad die het perfect deden met vuurgarnalen... uiteindelijk de vuurgarnalen vervangen door 30x tangarine tiger oranje en die werden letterlijk 'op' gejaagd, geen een bleef over. Ze kunnen blijkbaar perfect als groep jagen 🙄
Goeramies zijn niet enkel oppervlakte vissen, zo ook de knorretjes niet. Het midden tot de bovenlaag is hun zwemgebied en heb eigenlijk nog nooit echt problemen t.o.v. andere vissen meegemaakt. Ze vinden het wel fijn als je een paar plekjes hebt met wat minder stroming en wat beschutting maar af en toe zoeken ze die stroming juist ook weer op.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan