Honinggoerami man of vrouw


maliejane

Well-known member
Lid geworden
3 november 2012
Berichten
143
Ik heb eergister een overduidelijke honinggoerami man gekocht:

goerami 2.jpg

De verkoper kon op dat moment alleen niet goed bepalen wat een mooi vrouwtje voor hem zou zijn omdat ze allemaal zeer verkleurd waren inmiddels. Daarom hadden we afgesproken dat hij er gisteren één zou apart houden en meerdere keren zou gaan kijken zodat ik zeker een vrouwtje zou krijgen. Nu heb ik dit "vrouwtje" gisteren opgehaald, maar ik twijfel heel erg of het wel een vrouwtje is. Ik vind de rugvin nog behoorlijk puntig en lijk toch ook wat zwart aan de onderkant te zien. Kunnen jullie dus even met mij meekijken of dit nu inderdaad een vrouwtje of toch een onderdanig mannetje is? :rolleyes: Het is een schuw visje dus lastig op de foto te krijgen in tegenstelling tot de vis op de vorige foto. Let ook niet op de algen, sinds de herinrichting van mijn bak zijn deze opgekomen dus moet daar weer even mee aan de slag vanavond.

goerami 3.jpg
goerami 4.jpg
goerami 5.jpg


Ben benieuwd wat jullie denken! Ik heb in elk geval afgesproken dat als het toch een man blijkt te zijn dat ik hem mag omruilen.
 
Ik zu het ok niet met zekerheid te zeggen maar ik vermoed een vrouw.(Ik herken op de foto niet her zwart waar je naar verwijst)
 
Het is aan de rand van de borstvin. De buitenste rand is oranje maar daarboven een klein randje zwart. Denk ook niet dat ze op deze foto's al op kleur is, maar vind het geslachtsonderscheid echt heel moeilijk. Heb één keer eerder deze soort gehad en toen uiteindelijk omgeruild voor diklipgoerami's, omdat ik steeds alleen mannen had. De eerste 3 die ik had was er één duidelijk man en de andere twee bleken na een paar weken pas een man te zijn (steeds donkerder en schijngevechten naar elkaar). Dus daarom twijfel ik nu ook heel erg :rolleyes:
 
Iemand anders nog ideeen of dit een man of vrouw is?
 
Man! De vinnen zijn veel te puntig voor een dame naar mijn mening. Ook zie je al wen gelige gloed in de bovenvin komen.
 
Mannen kunnen soms ook de kleuren van een vrouw aannemen dus het is erg lastig. Ik had destijds zelf bij een man 2 vrouwen gekocht maar na weken kwam een van de 2 vrouwen opeens op kleur en was een duidelijke man.
 
@jessicapilon, dat heb ik ook eens gehad vandaar dat ik twijfel.. Het visje blijft tot nu toe bleek en met dwarsstreep en zie ook geen (schijn)gevechten maar ook geen baltsgedrag. Dus twijfel nog steeds.. Vind de vin ook erg puntig namelijk
 
Ik denk eigenlijk persoonlijk aan een vrouw.
Ik heb even de foto's van chuna-vrouwen op SeriouslyFish bekeken, die hebben allemaal een gele zoom aan de rugvin en een zwart-grijze band in de borstvin, net als jouw vis. En bij de helft eindigt de rugvin vrij puntig. Het zou dus kunnen.
Maar het blijft heel lastig, zeker bij jonge dieren en het kan inderdaad weken duren voordat de vissen op kleur zijn. En tot dan is een man zeker niet uitgesloten.
 
Merkte vandaag dat het mannetje de andere vis wel erg aan het wegjagen was dus twijfel nu nog meer. Heb de LFS maar even gebeld en in overleg afgesproken in elk geval het weekend nog even aan te kijken. Maar hool gewoon dat het een vrouwtje is ..
 
Dat zegt niks, gouramis koppels moeten meestal niks van elkaar hebben totdat ze er zin in hebben en zodra dat kloar is moet mevrouw weer snel opbokken van meneer want die gaat zn nestje verdedigen.
 
Dat verduidelijkt het gedrag in elk geval dan. Bedankt voor de reacties in elk geval. Ik kijk het nog even aan, Heb nu de afspraak met LFS dat als er een nieuwe bestelling binnenkomt en ik nog steeds twijfel ik deze vis mag ruilen. Even afwachten dus, want ik denk stiekem ergens dat dit toch een man is..
 

Terug
Bovenaan