Honinggoerami wil niet op kleur komen


G

Guppengek

Guest
6764542E-1D48-4B25-A79A-68EA819BC17C.jpeg
6764542E-1D48-4B25-A79A-68EA819BC17C.jpeg
90E76126-F293-49E6-B63D-FF1D02370327.jpeg
9EDB082B-EAA9-4770-9DAF-5D711027540D.jpeg
Goedeavond, ik ben nieuwe hier en moet me nog voorstellen maar heb even een vraag. Ik heb een 125 liter bak waar sinds anderhalve week 3 honinggoerami's inzitten. 1m 2V nu is het zo dat de man samen met 1 vrouw een heel mooi koppeltje vormt. Het andere vrouwtje is nu "alleen" en komt helemaal niet op kleur, blijft zowat wit. Wat kan dit zijn? Voelt ze zich niet fijn? Waterwaardes zijn prima vanochtend gecheckt ik heb 3 foto's bijgevoegd van de 3 goerami's
 
De onderste lijkt me ook een man als ik de puntige rugvin bekijk maar de xperts zullen dat vast ook kunnen zeggen.
 
De onderste lijkt me ook een man als ik de puntige rugvin bekijk maar de xperts zullen dat vast ook kunnen zeggen.
Ik vind ze allemaal op mannetjes lijken moet ik zeggen. Die op de bovenste twee foto's heeft zwart op de aarsvin en geel op de rugvin.

Dus als 1, 3 en 4 verschillende vissen zijn denk ik dat je 3 mannen hebt. Dat zou goed verklaren waarom er een zo gestresst is.
 
Wat vervelend zeg, normaal nooit "problemen" gehad met het bedrijf waar ik mijn vissen haal. Maar van goerami's heb ik op de basisinfo waterwaardes etc nog helemaal geen verstand. Ik heb het bedrijf een email gestuurd of het opgelost kan worden
 
Ik had eigenlijk meer op de onderste gelet vanwege de witte kleur maar de eerste lijkt ook een man en die op kleur is ook in elk geval.
 
Ik had eigenlijk meer op de onderste gelet vanwege de witte kleur maar de eerste lijkt ook een man en die op kleur is ook in elk geval.
Ik heb net gemaild met het bedrijf, laat mijn vissen altijd bezorgen. Hij kan met 100% zekerheid zeggen dat de eerste een vrouw is. De hele lichte kan hij niet met zekerheid zeggen, maar iig is de kleur van die vis niet wat het moet zijn alleen zijn mijn waterwaardes goed en doen de andere vissen het ook goed. Volgens hem zouden 3 mannen rustig zijn en aangezien de man erg bezig is met schuimnest etc is de ander gewoon een vrouw. Ik denk dat de "3e" misschien gewoon een nieuw huis nodig heeft want die voelt zich echt niet prettig blijkbaar n.a.v kleur
 
Ik heb mn twijfels want de rugvin is vrij puntig en zoals Christian al opmerkte zit er zwart in de aarsvin.
 
die 2 eerste fotos is toch echt een man mijn inziens
 
100% een man. Een vrouw heeft echt geen zwarte aarsvin en gele rugvin. Het zou wel goed kunnen dat het een "gold" variant is. Die hebben minder zwart en geel en lijken soms op een normale chuna die niet op kleur is.
honing-gourami-goud-colisa-chuna.jpg
 
Mijn vrouwtje heeft zwart aan de aarsvin moet ik zeggen, maar het geel op de rugvin heeft ze dan weer niet. Ook heeft haar lichaamskleur geen oranje ondertoon zoals het dier in de eerste 2 foto's lijkt te hebben.
De 4de foto lijkt inderdaad een andere kleurslag lijkt wel roze op de foto misschien een vrouwtje van de red variant?
 
Laatst bewerkt:
I'm lost wat kan ik eigenlijk het beste doen
Op dit moment? Situatie is nu zo dat de "echte" duidelijke man een schuimnest heeft, daar jaagt hij de man/vrouw af en toe bij weg maar soms zitten ze daar dan ook weer samen om elkaar heen te draaien en verticaal tegen elkaar hangen etc. En dan de 3e die alleen maar alleen zit. Wat zouden jullie doen in deze situatie? Ik ben op zoek naar een 3e soort vis voor in mijn aquarium (tips welkom) maar wil eerst even
Deze goerami-situatie goed hebben
 
Als je twijfelt over je vrouwtje dan kan je eventueel vragen aan de shop of je kan ruilen voor een ander exemplaar. Ik denk dat een beetje goede aquariumwinkel dat wel doet.
Wat het 3de exemplaar betreft lijkt me dat alleszins geen wildkleur honing gourami, als die constant wordt opgejaagd door de andere dan is het misschien beter dat je die terugbrengt.

Ik heb even een foto genomen van mijn vrouwtje met mijn telefoon, misschien kan je vergelijken.
Zoals je kan zien heeft zij ook wel een zwart randje onderaan,
IQyohs2.jpg

Hier en hier vind je nog 2 oudere foto's onder wat witter licht.
 
Dit is hoe mijn "vrouwtje" er toch wel uit ziet. En om vergissingen te voorkomen de lichtste goerami die ik hier liet zien word juist niet opgejaagd! Ze laten elkaar allemaal met rust alleen is de lichtste op zichzelf en de andere 2 veel bezig met draaien om elkaar heen in de hoek waar het schuimnest ook zit
 
Ruilen doet de winkel niet omdat ze er 100% zeker van zijn dat (eerste fotos) een vrouw is
 
Dit is hoe mijn "vrouwtje" er toch wel uit ziet. En om vergissingen te voorkomen de lichtste goerami die ik hier liet zien word juist niet opgejaagd! Ze laten elkaar allemaal met rust alleen is de lichtste op zichzelf en de andere 2 veel bezig met draaien om elkaar heen in de hoek waar het schuimnest ook zit
Zolang het goed gaat en ze elkaar niet opjagen of sterk verwonden zou ik het even aankijken.

Dat draaien deed mijn paartje ook en wat later zwom er inderdaad een nestje rond.
 
Het gedrag wat je ziet kan ook duiden op paargedrag als ze zo met elkaar bezig zijn volgens mij.
Ja maar dan zou dat dus zoiezo een vrouw moeten zijn, het is gedrag waarbij ze soms om elkaar aan het heendraaien zijn en voelen etc haha en dan kan hij haar ook opeens weet wegjagen. Dit doet hij niet met de lichtste van de 3. Wel zie ik de lichtste en het "vrouwtje" af en toe samen ook met hun "voelsprieten" aftasten, maar ruzie is er eigenlijk nooit tussen deze 3. Ik zal vanavond proberen wat duidelijkere foto's te maken van de 2. Aquarium heeft nogal wat krassen dus is wat lastig maar ga het proberen
 

Terug
Bovenaan