Honinggoerami ziek, andere dood


Miro

Well-known member
Lid geworden
14 november 2019
Berichten
572
Leeftijd
34
Locatie
Woerden
Sorry, alweer een vraag...
Het mannetje van de 2 honinggoerami's vertoont 99% vd tijd normaal gedrag, eet redelijk en ziet er ook gezond uit, maar soms zie ik hem ineens op de bodem of op een stuk hout liggen. Hij ligt dan net niet recht op zn buik. Zijn mond en kieuwen bewegen heel rustig.
Is dat normaal gedrag of duidt het op een ziekte? Het vrouwtje doet het niet en zij eet ook aanmerkelijk meer.
Groeten en bedankt weer,
 
Ik herken dit niet in elk geval maar aangezien het zelden gebeurt zou ik het gewoon goed in de gaten houden.
 
Hoi John, thanks voor je reactie. Ik had hetzelfde idee, ook omdat ik het maar 3 a 4 x gezien heb in 2 weken tijd, en dan duurde het niet lang.

Ik heb echter slecht nieuws mbt de vrouwtjesgoerami (die energiek en totaal klachtenvrij was): vanochtend om 7:00u trof ik ineens haar op de boven beschreven manier aan: half op haar zij, half op haar buik lag ze op een stengel waterpest. Daarna zwom ze ineens heel snel en iets ongecoördineerd omhoog naar de oppervlakte in de hoek van de bak, met haar bekje aan de waterspiegel. Ik dacht 'oh nee' en begon haar te bestuderen. Als ik haar aanraakte reageerde ze totaal niet, ik kon haar zelfs op mijn hand laten liggen. Ik heb wat foto's en een filmpje gemaakt, om de winkel en jullie om advies te kunnen vragen.
Een paar min later was ze ineens heel bleek en wist ik dat ze het niet ging redden.
De adembewegingen werden trager. Ik wachtte 2 min, want euthanaseren is ook best heftig, maar na 2 min leefde ze nog steeds. Toen ben ik een hamer gaan halen om haar te verlossen, maar toen ik terugkwam lag ze op de bodem, dood. 7:13u.

Bij nader onderzoek bleken er geen uitwendige verwondingen zichtbaar te zijn. Ze had wel een wat bollere buik dan de man. Toen ik daar op drukte kwamen er een paar druppels roze, lichttroebele vloeistof met eitjes uit. Later vandaag zal ik de foto's posten en een verslag vd sectie.
De bleekheid en het naar de oppervlakte zwemmen lijken me algemene verschijnselen van sterven, niet specifiek voor dit probleem. Ik heb verder geen kennis van visziekten, dus het is me niet duidelijk wat de oorzaak geweest is.
De waterwaardes heb ik gister gemeten:
DatumpH
7-7.5
KH
(H)CO3
GH
8
NH3
Liefst 0,0 mg/L
Max 1.0 mg/L
NO2
Liefst 0.0 mg/L
Max 1.0 mg/L
NO3
Max 50 mg/L
PO4
Max 1.0 mg/L
20-68.2660.00.000.0

Het was een leuke vis en ze zal gemist worden.
 
Laatst bewerkt:
Vaak is de oorzaak achtertaf vaststellen erg lastig maar goed omdat nu de vrouw dit vertoont zou ik goed op de man letten. Ik zie nog geen video of foto overigens.
 
Dit zijn de foto's.
 

Bijlagen

  • bleek.jpeg
    bleek.jpeg
    18.1 KB · Weergaven: 129
  • bollere buik.jpeg
    bollere buik.jpeg
    21 KB · Weergaven: 197
  • eitjes met rood vocht.jpeg
    eitjes met rood vocht.jpeg
    10.9 KB · Weergaven: 200
  • zo lag ze, vanaf de zijkant gezien.jpeg
    zo lag ze, vanaf de zijkant gezien.jpeg
    29 KB · Weergaven: 217
Weet je zeker dat het de Honinggourami was want de anderen hebben vaak last van Iridovirus en de rode plek en de gezwollen buik past daar dacht ik ook bij.
 
Ja daar ben ik 100% zeker van. Het was de wildkleur. De rode vlek was ook niet zichtbaar tot het moment dat ze bleek was. Ze zag er volkomen normaal uit; zelfde gold voor het mannetje. De laatste 2 dgn is zijn buik wat minder zwart, maar dat valt ook nog binnen de 'normaalwaardes'.
 
Het mannetje is nu ook bleker, niet zoals het vrouwtje dat was, maar zoals wanneer hij geschrokken is. Hij lag net weer op de bodem. Wel rechtop. 20 min. Daarna op een blaadje.
Eetlust: wel interesse in het voer, komt erop af. Eet niet veel. Hapt vaak net naast het voer.
Beweging: Erg hard aan het zwemmen met zn borstvinnen. Doet hij dat niet, dan zinkt hij. Dat is denk ik ook waarom hij gaat liggen: om uit te rusten.

Ben bang dat hij deze week niet gaat overleven.
 
Het is nu ong 50% van de tijd normaal rondzwemmen, en 50% van de tijd ergens op liggen te rusten. Dat zinken dat ik hierboven noemde ben ik niet meer zo van overtuigd. Misschien doet hij dat bewust. Geen idee. De viswinkel wist het ook niet.
 
Misschien kan je wat foto's plaatsen van je mannetje en het beste is natuurlijk een filmpje in dit geval. Wellicht kan iemand je op dit forum dan beter op weg helpen.
 
Miro, dat wat John, jessicapillon, noemt het indiro virus, had ik bij dwerg goerami's ook. Het enige wat hielp was die vissen euthanaseren.
 
honinggourami’s zouden dit virus niet krijgen. Daarom vraag ik ook naar foto’s/video’s. Dan kunnen we 2 dingen vaststellen: zijn het echt honinggourami’s en is dit het iridovirus?
 
klopt het dat ik schubben zie uitstaan? Als een soort dennenappel?
 
klopt het dat ik schubben zie uitstaan? Als een soort dennenappel?
Nee, geen buikwaterzucht. Dat heb ik vroeger een keer gehad, dat vergeet je nooit meer. Het was ook niet in lichte mate aanwezig.

Hierbij het filmpje (let niet op het geluid, er wordt gevideobeld in de kamer...). Zoals je ziet zwemt hij eigenlijk normaal, komt ook vrolijk op me af. Maar dan gaat hij liggen op de bodem. En zijn buik is niet het gebruikelijke zwart.
Tevens 2 foto's. Hij ligt ook vaak nóg platter/meer op zijn zij.
 

Bijlagen

  • hier ligt hij dan, half op zijn zij.jpeg
    hier ligt hij dan, half op zijn zij.jpeg
    22.5 KB · Weergaven: 178
  • overzicht bak.jpeg
    overzicht bak.jpeg
    30.4 KB · Weergaven: 179
  • VID-20200622-WA0014.mp4
    7.6 MB
De LFS mailde me terug dat het waarschijnlijk TBC is. Echter, de redenering erachter was dat de eitjes (zie foto) in zijn ogen onderhuidse granulomen waren.
Granulomen waren er zeker niet, ook niet bij sectie.
Maar TBC zou voor de toekomst vd bak ook problematisch kunnen zijn, las ik op internet.

Ondertussen leeft het mannetje nog steeds, maar de tijd dat hij rondzwemt wordt minder en de tijd dat hij op de bodem rust wordt meer. Vanavond zal hij geëuthanaseerd worden (tenzij er een wonder gebeurd).
 
Dit hoor je niet vaak als ik het goed heb en balen dat je dit in de bak hebt. Ik hoop dat het wel bij deze zal blijven en dat de rest niet ziek zal worden.
 
De LFS komt nu toch wat terug op hun uitspraak.
Wat wel waardevolle informatie is, is dat ze in hun winkel en bij de groothandel geen verhoogde uitval onder de honinggoerami's hebben. Waarheidsgehalte is gezien hun eigen belang misschien te betwijfelen, maar goed.
 
Ontsteking aan het labyrint orgaan. 'longontsteking' lijkt mij
 
Achteraf is het altijd lastig nog vast te stellen en je kan niet meer dan hopen dat de rest gezond blijft.
 
Bij sectie, 3 dgn geleden, was er niets te zien. Ik heb geen microscopisch onderzoek gedaan, ik heb die specifieke kleuring voor TBC niet makkelijk tot mijn beschikking. Macroscopisch iig geen granulomen gezien.
Zal wel een raadsel blijven.

Ik spotte vandaag 2 of 3 otocincli (sinds lange tijd) van de 7; het zijn meesters in verstoppen en ze bewegen niet veel. Zij zagen er gezond uit.
Mijn aquarium is nu heel dunbezet, maar ik wacht >2 wkn voor ik nieuwe vissen of garnalen erin zet. Lijkt jullie dat veilig genoeg?
 
Als je verder geen uitval hebt en de vissen gezond blijven dan lijkt mij 2 weken voldoende.
 
  • Leuk
Waarderingen: Miro
Uitval onder otocincli kan ik echter wel makkelijk missen, omdat ik ze bijna nooit zie.
 

Terug
Bovenaan