Honinggoerami's met ruzie


Elyne

Member
Lid geworden
21 februari 2024
Berichten
10
Leeftijd
32
Hoi!

Ik heb vorige week honinggoerami's in mijn rio 125 gedaan, waar ze samen met een groep corydoras aeneus, vuurgarnalen en een ancistrus zitten. 1 man en 2 vrouwen. Helaas is het mannetje een paar dagen later verdwenen; ik vermoed overleden en opgeruimd door de rest en nou hebben de twee vrouwen alsmaar ruzie. Een van de vrouwen is groter dan de ander en deze lijkt wel te jagen op de kleinere. Uiteindelijk liggen ze samen op de bodem om elkaar heen te draaien. Gisteren heb ik de kleine apart gezet in een drijvend kweekbakje en zelfs door het bakje heen proberen ze elkaar aan te vallen. Vandaag heb ik ze omgewisseld (met kleine test tussendoor waarin het meteen weer ruzie was) en de kleine lijkt gewoon haar eigen gang te gaan en de grote te negeren. Ik hoop dat iemand kan tips heeft 😅

De temperatuur in de bak is zo'n 23/24 graden, het verwarmingselement staat op de laagste stand.

Hier een foto van toen ze net in de bak zaten (met man dus nog):
1718132293010.jpeg


Ik heb nu ook foto's van beide vrouwen gemaakt, en het kleine vrouwtje krijgt een streep nu ze relaxter is. (Is het dan wel een honinggoeramie?)
Kleine vrouw:
1718132416103.jpeg


Grote vrouw:
1718132434194.jpeg
 
Ik ben geen kenner, maar die rugvin op de laatste foto lijkt wel een beetje te punten? Wellicht een kenner die me kan bevestigen of verbeteren in de zaal?
 
Ik ben geen kenner, maar die rugvin op de laatste foto lijkt wel een beetje te punten? Wellicht een kenner die me kan bevestigen of verbeteren in de zaal?
Daar zat ik ook aan te denken..
 
Dat zou dan suggereren dat de grote vrouw een man is? Dat verklaart dan wel wat er met de originele man gebeurt is gok ik. Maar waarom zouden de grote vrouw/man en de kleine vrouw dan nog ruzie hebben? Of zou de kleine vrouw stiekem ook een man zijn 🙃?

Ik heb geprobeerd betere foto's te maken (links "grote vrouw" achter, "kleine vrouw" voor; rechts "grote vrouw"):
1718196872272.jpeg
1718196904773.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij heeft @Botia er wel kijk op en neemt een man soms de kleuren van een vrouw aan.
 
Yep, die grote lijkt me ook een man. Verklaart ook waarom ze om elkaar heen draaien. Als ze gaan paren, draaie ze ook helemaal in elkaar. Maar weet het wel bijna zeker hoor
 
Dus ik heb twee parende vissen uit elkaar getrokken 🤣? Maar de man heeft geen schuimnest gemaakt of wat dan ook. Ze wonen hier net een week...
 
Dus ik heb twee parende vissen uit elkaar getrokken 🤣? Maar de man heeft geen schuimnest gemaakt of wat dan ook. Ze wonen hier net een week...
Nee dat denk ik niet, maar het geeft wel aan dat het een man en vrouw is. Paren doen ze (nog) niet.
 

Terug
Bovenaan