Honinggourami of toch diklipgourami?


XBlubX

Well-known member
Lid geworden
19 december 2013
Berichten
111
Locatie
Rheden
Hoihoi,
Ik had laatst grote plannen om 2 honing gourami's aan te schaffen voor mijn aquarium. Voor het aanschaffen van een nieuw soort, doe ik altijd uitgebreid onderzoek etc. Van te voren goed drijfplanten laten groeien en veel internet onderzoek gedaan (ook op dit forum). Ik kwam in de winkel en daar hadden ze honing gourami's Red. Ik kende deze variatie niet maar ze zagen er praktisch hetzelfde uit als de plaatjes die ik had gezien in mijn onderzoek. Ik had een mannetje en vrouwtje uitgezocht aan de hand van hun rugvinnen en ik was overtuigt dat dit goed zou komen. Een paar weken later zijn we nu, en ik zie de vissen veel achter elkaar zwemmen en het brengt onrust in de bak. Dus ik weer op onderzoek uit. Blijkt dat er helemaal geen honing gourami's red variant bestaat... en dat het diklip gourami's red zijn. Ik heb dus 2 vragen:
- Zijn dit inderdaad diklip gourami's?
- Ik denk dat t allebei 2 mannen zijn, want ze jagen echt veel achter elkaar, of is het gewoon geen match tussen de 2?
De winkel waar ik ze vandaan heb, zijn onder verbouwing, dus ik kan de eerste maanden ze ook niet terug brengen of iets.
vis 1.jpg
Vis 1, vrouw denk ik?

vis 2.jpg
Vis 2, man denk ik

viss.jpg
Hier nogmaals vis 1, vrouw maar nu met duidelijkere lippen.

Ik zie uit naar de reacties!
 
Je hebt het over de Colisa labiosa. Deze visjes worden ongeveer 9-10 cm groot. De visjes op de foto's zijn zeker geen C. labiosa. wel heb je bijna zeker 2 vrouwtjes C. chuna, alleen heb jij een kweekvorm gekocht die (bijna) geen oorspronkelijke tekening meer heeft. Labyrinthy jagen altijd achter elkaar, vrouwen naar vrouwen, en mannen naar vrouwen en andere mannen. Daarom moet je ook zorgen dat je onderbroken zichtlijnen hebt in je aquarium en als het tot eiafleggen komt, verwijder dan direct daarna de vrouw, anders jaagt de man dat vrouwtje gewoon dood, zeker in een bak met minder dan 500 liter inhoud. Dat gaat er echt heel heftig aan toe!
 
Het is Trichogaster chuna, maar bij dit soort verneukte kleurvormen is geslachts onderscheid heel moeilijk zo niet onmogelijk tot ze tot kweken over gaan.
Overigens vormen gouramis alleen tijdens het paren een paar, erg lieflijk met elkaar omgaan hoef je niet te verwachten. Zorgen dat ze uit elkaars zicht kunnen blijven en in een groepje van minimaal 3-4 zodat aandacht en agressie zich verspreiden. En geen lelijke kweekvarianten kopen. vissen hebben hun kleuren niet voor niks.
 
Ah shit, passen ze dan nog wel in mn 100 liter bak? Pff hier baal ik nu van, zoveel onderzoek doen en dan nog de mist in gaan. Wel super bedankt voor de duidelijkheid. Dan is dat in ieder geval duidelijk... achteraf niet moeten doen dus.
 

Bijlagen

  • 559646BC-0BF9-44F3-A28F-3B1635505D1D.jpeg
    559646BC-0BF9-44F3-A28F-3B1635505D1D.jpeg
    46.7 KB · Weergaven: 112
Wacht, ik heb dus de wel de honinggourami alleen dan een ''verneukte'' vorm. Ik had de berichten te snel gelezen haha. Ik was al helemaal van slag. Maar dan is mn bak wel groot genoeg, alleen kan ik dan 2 vrouwtjes houden, of moet ik er aan paar bij halen, man proberen te vinden?
Groetjess
 
Ik heb ze vroeger ook gehad in een 60l bakje (ja, weet dat het fout is...).
Met wat extra drijfplanten gaat dat redelijk goed hoor.
 
Dit is wel degelijk de labiosa. De red variant die kleiner blijft dan de natuurlijke vorm. (Erg mooie kweekvorm welke ik ook al langere tijd bezit)

Bij deze vissen is het zo dat ze niet gemakkelijk koppelen. Het is daarom aan te raden om een man en vrouw die elkaar duidelijk mogen te laten scheppen uit de bak van de handelaar.

De geslachten van je vissen had je goed.
 
Je hebt het over de Colisa labiosa. Deze visjes worden ongeveer 9-10 cm groot. De visjes op de foto's zijn zeker geen C. labiosa. wel heb je bijna zeker 2 vrouwtjes C. chuna, alleen heb jij een kweekvorm gekocht die (bijna) geen oorspronkelijke tekening meer heeft. Labyrinthy jagen altijd achter elkaar, vrouwen naar vrouwen, en mannen naar vrouwen en andere mannen. Daarom moet je ook zorgen dat je onderbroken zichtlijnen hebt in je aquarium en als het tot eiafleggen komt, verwijder dan direct daarna de vrouw, anders jaagt de man dat vrouwtje gewoon dood, zeker in een bak met minder dan 500 liter inhoud. Dat gaat er echt heel heftig aan toe!
Dit zijn dus wel degelijk labiosa's, en dan wel ook nog een man en vrouw. Zoals ik in mijn vorige bericht al stel, is dit een kleiner blijvende vorm en koppelen ze zeer slecht.
 
@Botia, wellicht beschik jij over meer kennis dan ik...De enige C. labeosa die ik kewn zien er heel anders uit, zo'n beetje als op de (wat donkere) foto hieronder. Lijkt zelfs in de verte niet op de hoerbovenstaande foto's.
Maar er is al heel veel gekweekt en het is best mogelijk dat je hier met een afwijkende vorm te maken hebben.

1 colisa labeosa.jpg
 
@BigSmoke: De vissen van de topicstarter zijn van de zgn "Red" kweekvorm. Naast deze kweekvorm heb je ook nog de "Orange".

Persoonlijk vind ik de wildkleur ook fraaier.
 
Oh jej, ik dacht dat het nu duidelijk honinggourami's waren, maar het zijn dus wel labiosa's. Kunnen deze dan wel blijven in mijn bak 100 liter? Ze zijn wel een stuk rustiger geworden in het achter elkaar jagen, dus dat geeft wel meer rust. :) Ik ben wel een beetje in de war nu, van wat ze precies zijn haha!
 
Wat een aparte verhalen hier die ik helemaal niet herken! Mijn twee honinggoerami’s, gold variant, zijn poeslief voor elkaar en zodra er bedekking van planten is zijn ze nonstop eitjes aan t leggen (en dan dus echt drie keer in de week verse eitjes).

De tetra’s hebben meer ruzie onderling dan de goerami man en vrouw. Wel is het zo dat meneer goerami zijn hoekje waar hij t bubbelnestje maakt verdedigd tegen alles behalve garnalen en slakken. Maar een tetra die te dicht bij komt zal het bezuren.

Ps; mij lijken t twee dames honinggoerami’s; maar ik ben geen expert.
 
Ik zal straks een foto maken van ze, want ze zijn weer iets groter geworden. Ook krijgt de ''man'' meer zwarte vlekken rond de rugvin en de buik lijkt ook een donkere gloed te krijgen. Ik blijf alleen wel nieuwsgierig welke vissen ze nu precies zijn.
@WJ dan heb jij gewoon a match made in heaven!
 
Hierbij de foto, hij krijgt een zwarte gloed her en der, dus ik denk dat het duidelijk is dat dit een man is. De andere ziet er nog hetzelfde uit haha. Ik heb ook even onderzoek gedaan naar de labiosa, en misschien zijn dit ze inderdaad. Gelukkig is het geen groot drama dat ze in deze bak van 80 cm zitten, hoewel ik lees dat een meter beter voor ze is, maar op een andere site kunnen ze ook in een 60 cm, groter is altijd beter, zeg ik dan...
vis.jpg
 
Haha oke dan is t nu zeker! Bedankt voor je antwoorden!
 
"Diegene, die nog steeds beweren dat dit chuna's zijn. Verwijs ik graag door naar de volgende website: www.hansanders.nl "

@Botia. Ik heb jouw mening hoog staan, en dat meen ik echt serieus, maar dit vind ik geen echt positieve bijdrage aan de discussie .....
 
"Diegene, die nog steeds beweren dat dit chuna's zijn. Verwijs ik graag door naar de volgende website: www.hansanders.nl "

@Botia. Ik heb jouw mening hoog staan, en dat meen ik echt serieus, maar dit vind ik geen echt positieve bijdrage aan de discussie .....
Een beetje humor is nooit verkeerd toch? ;)

De laatste foto toont zo duidelijk dat de topic starter labiosa's heeft. Dat er geen twijfel meer mogelijk is. En diegene die nog steeds zal beweren dat het chuna's zijn, heeft mijn inziens toch dringend een bril nodig.
 
Okee, ik had van jou eigenlijk ook geen kwaadbedoelde opmerking verwacht, maar zo zie je maar weer hoe makkelijk iets verkeerd opgevat kan worden .....
 
Okee, ik had van jou eigenlijk ook geen kwaadbedoelde opmerking verwacht, maar zo zie je maar weer hoe makkelijk iets verkeerd opgevat kan worden .....
Dat is ook het vervelende van schrift. Dan kunnen dingen al snel heel anders opgevat worden dan bedoeld.
 

Terug
Bovenaan