Wat is er nieuw

hoog fosfaten, laag nitraat.

karin

Well-known member
Lid geworden
9 oktober 2024
Leeftijd
41
Bij het meten van de waterwaarden komt de po4 erg hoog uit. Terwijl de no3 steeds laag blijft.
Eerder deze week was test o3 bijna kleurloos en po4 tussen 1/2.
Ik heb plantenvoeding bijgegeven (stockoplossing kno3).
Vandaag no3 10 en po4 4.

Ik heb niet het idee dat de bak (68 L) overbevolkt is.
5 Corrydoras Panda
1 Betta
6 garnalen.
3 renslakken
5 sulawesi slakken
Aantal torenslakken

Qua voeren lijkt het me ook niet te veel.
- De betta krijgt 3 pellets in de ochtend en 3 pellets 's avonds. En op sommige dagen 1 x per dag 4/5 korrels. Hij eet alles helemaal op.
- De corrydoras voer ik 1x per dag 10 korrels Corydoras granulaat. Daar eten de garnalen ook van mee.
- 1x per week wat sulawesi stick, tot poeder verkruimeld.

1 vasten dag per week.

Ik ververs 1 x per week (of vaker) en stofzuig dan de bodem.

Waar komt die hoge po4 vandaan?

6 pellets per dag is meer dan wat ze doorgaans bij mij kregen. In verhouding hoge fosfaat is ook anders op te lossen; je kan ook je nitraat verhogen.

Oke, dus dan zou ik de corydoras nog minder kunnen voeren. Ik ben naar 10 gegaan, omdat de garnalen ook vaak wat weg snaaien. Dus 1 korrel voor iedere vis/garnaal. Maar de garnalen zijn inmiddels wat minder brutaal dus krijgen de Cory's wel wat meer kans.
Hoeveel korrels gaf jij?

Ik heb inderdaad eerst geprobeerd om no3 te verhogen zonder waterwissel (geen zin om meerdere keren per week water te moeten wisselen) en zo de verhouding weer goed te krijgen.
Daardoor steeg inderdaad de no3 wel, maar de po4 steeg dus net zo hard mee.

Bij po4 van 4 is een waterwissel toch wel onvermijdelijk lijkt me.

PO4 komt voornamelijk van vissenvoer. Bij voldoende verversen moet dat onder controle te houden zijn. Tenzij je een gek-hoge waarde van je kraanwater hebt... heb je dat al eens getest? Wat je kan doen is daar een test op uitvoeren en dat vergelijken met een waterrapport van je omgeving. Om te zien of het klopt.

Zou me er verder niet te veel zorgen over maken hoor, die 4 mg/L is ook weer niet extreem. En de vissen moeten wel gewoon kunnen eten.

Het is aannemelijk dat het verhoogde fosfaatgehalte uit de visvoeding komt. Misschien minder voeding geven, en waterwisselen tot jij het po4 gehalte acceptabel vindt. Zorg er wel voor dat er geen gebrek aan no3 ontstaat.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan