Hoog nitraatgehalte in kraanwater, wat te doen met fosfaat?.


X

XfiXit

Guest
Hallo aquarioten,

Ik meet elke keer varierende nitraatwaarden in mijn leidingwater. Deze schommelen tussen de 20 en 50mg/l

Nu kunnen jullie voorstellen dat de beoogde 20-2 verhouding niet echt makkelijk te behalen is op deze manier. Het nitraat gehalte in het aquarium zit na de waterwissel tegen de 50 aan. Nu zit ik alleen met het vraagstuk wat te doen met mijn fosfaat. Is het handig om deze dan ook hoog in te steken (3 a 4mg/l) of is dat minder bevorderlijk voor de fauna. Ik heb op internet al meerdere voorbeelden gevonden van aquaria met gezonde flora en fauna (a.o. Tom Barr) en zit dan ook in dubio wat te doen. Ik heb wel een Osmoseapparaat, maar die kan ik in mijn huidige woning niet echt gebruiken omdat ik simpelweg geen plek heb om hem te laten draaien.

Wat doe ik hiermee?
 
Je osmose apparaat moet gwn stil hangen hoor :p
Maar naast de nitraat verwijderd deze ook alle mineralen.
Je zou kunnen gaan werken met een nitraat hars om het te beperken wat je bak in komt.
Mij lijkt het persoonlijk geen houdbare situatie om wekelijks je kraan en aquarium water te meten en hierop een plan qua fosfaat te trekken.
Je gaat dan ook nog eens zitten met schommelende waardes en blijf je constant bij sturen.

Continu fosfaat overdoseren lijkt mij ook niet een heel strak plan omdat je dan weer gaat zitten knoeien in de geleidbaarheid van je water
 
Nou ik zou vooral zelf graag dat kleine beetje ruimte onder de douche behouden om mijn kont te kunnen keren Tuinkabouter. Om nog maar te zwijgen over een jerrycan van 40 a 80 liter die ik ergens kwijt zou moeten.

Je stelt nitraathars voor, maar hoelang moet je het water dan voorbehandelen alvorens het grootste gedeelte nitraat eruit is? Want de hars rechtstreeks in de bak is natuurlijk weer het andere uiterste, omdat ik niet alle nitraat uit de bak wil halen.

Ik kan er niet bij hoe het water ineens zo kan variëren. Voor de renovatie van de woning was het nooit zó erg. Toen zat het nitraatgehalte op maximaal 10.
 
Je hebt een CV neem ik aan?
Ik had mijn setje vroeger gwn onder de CV hangen op de vul kraan van de CV.
 
Bij de EI zitten we na de toevoeging vaak ook richting de 40/4mg maar ja je waarden schommelen nogal en dat is denk ik het probleem. Ik neem aan dat je met druppels de nitraat hebt getest? Ik vind de schommelingen wel erg groot namelijk en ook aan de hoge kant.
Waar woon je Ronald want je zou kunnen kijken bij de info van je waterbedrijf.
 
Arnhem, drinkwaterbron La cabine om precies te zijn. Conform de kwaliteitsgegevens zit nitraat rond de 14, na meten met druppeltest zit hij zeer zeker boven de 20, qua kleur tegen de 50 aan.

En ja ik heb een cv sinds een half jaar Tuin, maar de woning is er niet echt op gemaakt, dus die zit(samen met een WTW unit) in de keuken, boven de droger/wasmachine. Er is geen cm muur meer vrij.

Even meteen iets anders aankaarten.
Zaterdag heb ik, na het wisselen van mijn bodem, de fosfaat aangevuld met de door de leverancier voorgeschreven dosering met stockoplossing (naar 2.0mg/l) gisteren heb ik nitraat en fosfaat getest, en de fosfaat was onmeetbaar. Toen heb ik nog wat stockoplossing in de druppeltest gegooid om te kijken of ik niet perongeluk nitraat en fosfaat had omgewisseld in de potten. Toen sloeg fosfaat meteen blauw uit.

Gisteravond dus weer fosfaat toegevoegd, deze keer de op de website geraadpleegde droge poeder (0,60gr kh2po4 voor 3.0mg/l) toegevoegd, en nu net is tot twee keer toe fosfaat wéér onmeetbaar.

Hoe kan dit joh. Ik wordt echt gek van mezelf. Test ik verkeerd? Ik volg exact de beschrijving, maar ik kan me niet voorstellen dat ik in 1 dag door een weekvoorraad aan voeding ben geraakt.

Ik heb de bodem wel vervangen voor nieuwe akadama bodem. Deze staat wel bekend om het opslaan van voeding. Maar dit kan toch niet zo bizar snel gaan?
 
Als je met osmose apparaten gaat werken kun je daarvoor een speciaal filter kopen voor het filteren van nitraaten. Die plaats je dan NA je osmose apparaat aan de uitlaatslang.

Een goedkopere oplossing is een water verbeteraar toevoegen die Dit soort stoffen bindt
 
Ik denk inderdaad dat je bodem de voeding opneemt Ronald. Zelf maak ik de fosfaat aan in 500ml (osmose)water en voeg daarbij 4 gram poeder. Dan miet je op 100 liter 40 ml toevoegen om met 2 .0 te verhogen. Ik bewaar dat ik de koelkast en hoef niet wekelijks poeder af te wegen.
 
Denk niet dat je akadama het zo snel op kan nemen, ook niet in combinatie met plant opname.
Althans het lijkt mij wel heel rap allemaal
 
Als het niet de bodem is dan vraag ik mij af waar het blijft.

Ik zou anders eens een emmer nemen met 10 liter water en daar 2.0 aan toevoegen (net als je bij je bak doet) en dat gaan meten en zo weet je in elk geval dat de toegevoegde hoeveelheid goed is.
 
Hoe oud zijn je watertesten?? En je moet ze echt secuur uitvoeren. Exacte tijden aanhouden. En het liefst een eigen cuvet per test.

Ik kan er niet bij hoe het water ineens zo kan variëren. Voor de renovatie van de woning was het nooit zó erg. Toen zat het nitraatgehalte op maximaal 10.

Ik weet niet wat je hebt laten renoveren? Maar ik neem aan dat je nog steeds dezelfde drinkwater leverancier hebt?

Ik weet niet of jij in een wijk woont welke ook een aanlevering van ‘grijswater’ heeft.
Dit industriewater is niet geschikt voor consumptie. En Jan de (beun) Haas heeft wel eens leidingen omgewisseld heb ik in het nieuws gezien.
 
Hoe oud zijn je watertesten?? En je moet ze echt secuur uitvoeren. Exacte tijden aanhouden. En het liefst een eigen cuvet per test.



Ik weet niet wat je hebt laten renoveren? Maar ik neem aan dat je nog steeds dezelfde drinkwater leverancier hebt?

Ik weet niet of jij in een wijk woont welke ook een aanlevering van ‘grijswater’ heeft.
Dit industriewater is niet geschikt voor consumptie. En Jan de (beun) Haas heeft wel eens leidingen omgewisseld heb ik in het nieuws gezien.

De woningbouw heeft de keuken/ badkamer aangepakt en een groot deel van het riool vervangen. Tevens cv aangelegd, of het water aangepast is weet ik niet.

De druppeltest is spiksplinternieuw, en ik heb de timer er naast liggen.
 
Test anders eens het demiwater van kruidvat. Daar zit niks in.

Kun je echt als 0 meting gebruiken. Zelfs voor silicaat.
 

Terug
Bovenaan