Wat is er nieuw

hoogte ph van invloed op kleur (behoud) planten?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Steven51
  • Startdatum Startdatum
S

Steven51

Guest
Hoi allemaal,

Uit deze vraag blijkt ongetwijfeld dat ik geen gevorderde aquarianen ben. Prima, want dat ben ik ook niet. Wel ervaren in jaren aquarium houden maar helaas nog niet in prachtig florerende plantenbakken. Dat wil ik nu echt eens proberen te realiseren.

Daarom zit ik nu in een doorstart. Nu borrelt bij mij bijvoorbeeld de vraag op: mijn ph is ongeveer 7,5. Veel lager zal het niet worden want ik ververs alleen met leidingwater en wil dat ook blijven doen.

Heeft deze waarde consequenties, los van de reguliere plantenbemestingbemesting (en natuurlijk ook licht en CO2, allebei toegepast) bij bepaalde planten of zij hun natuurlijke bladkleur, eenmaal onder water gewend, kunnen behouden ? Of kunnen ze daardoor toch makkelijker gaan verkleuren en zou dat bij een lagere ph niet gebeuren ? Mijn kh ligt rond de 5 a 6 en de gh rond de 14.

Achterliggende gedachte bij de vraag is dat ik de planten op de kleur heb aangeschaft zoals je ze koopt. En ik weet weer wel dat bepaalde planten onder water sowieso verkleuren maar bij veel soorten weet ik dat niet. En er zijn er nu enkele die bij nieuwe bladeren/uitlopers naar een (wat) andere kleur gaan neigen. Gedeeltelijk vind ik dat prima, best mooi zelfs, maar er zijn er ook wel een paar waarbij dat voor mij niet had gehoeven.

Of spelen hier ook gewoon de hoeveelheid (en duur) van het licht, CO2, hoeveelheid bemesting etc een rol.

Dus zijn er veel planten die onder water op natuurlijke wijze van bladkleur veranderen of is de ph etc hier ook vaak op van invloed?

Mvg,
Steven.

Ps. Ik kan helaas nog geen foto posten, kennelijk onmogelijk met een mobiel Android apparaat

De meeste waterplanten (afgezien van de 'echte' waterplanten) worden bovenwater gekweekt. Dus op het moment dat je ze koopt, staan ze net een paar dagen onderwater. Dus je koopt de bovenwater vorm (kleur). Eenmaal thuis, gaat de plant onderwater, en krijgt zijn onderwatervorm. De bladeren vallen af, en de nieuwe bladeren krijgen hun onderwatervorm.
Dit gebeurd bij iedereen.

Zachter water, zal met CO2 toevoeging eerder van pH veranderen.
In zachter water is makkelijker een lagere pH te behalen, dus ook een hoger CO2 gehalte. Wat weer een gunstig effect heeft op de planten.

Dank je Marcel. Zou je het water in onze regio zacht(er) willen noemen ? Zo ja, kan ik dan door de CO2 mijn ph nog verder omlaag krijgen denk je, zo richting de 7? Zonder van leidingwater af te stappen bedoel ik.

Groet,
Steven.

Hoe kom je aan een GH van 14
Het leiding water in Roosendaal heeft een GH van 9,3 en een PH van 7,5
Er is iets in je aquarium wat een hoge GH geeft

Met jouw KH van 5 a 6 en een pH van rond de 7 zou je al richting een keurig pH niveau gaan. Vooral niet te snel gaan 'tweaken'.

biljoenblik zei:
In zachter water is makkelijker een lagere pH te behalen, dus ook een hoger CO2 gehalte.
Dit bedoel je vast niet 😉

Het CO2 gehalte is immers vrij onafhankelijk van de hardheid van het water. Het is niet omdathet water zachter is dat het CO2 niveau ook hoger ligt.

Ons water is redelijk normaal. Niet echt zacht. Jij meet de gh en kh met strips toch?
Want mijn KH uit de kraan is 10 met druppels.

Je had toch een CO2 indicator in je bak zitten? Deze moet groen zijn, dan zit je goed.
Je kunt de pH verlagen met CO2, maar eigenlijk is dat niet echt de bedoeling. Want bij een hoge KH waarde een lage pH bereiken geeft een hoge CO2 toevoeging. En een gevaarlijk hoog CO2 gehalte voor de vissen.
Dus wil je de pH omlaag brengen,mzul het water zachter moeten maken. Hierdoor zakt de pH sneller met minder CO2 toevoeging.

Mijn indicator is idd mooi groen dus de CO2 hoeveelheid lijkt me in orde. Meer wil ik ook niet toevoegen, de vissen hebben er nu geen last van. Nu kreeg ik alleen van Bigsmoke in een ander topic de melding dat ph 7,5 voor kardinalen te hoog is. Sowieso voor een zuid Amerikaanse biotoop. Is dat zo ? Ik merk er (nog) niks van qua gedrag in ieder geval. Of het moet zijn dat ze uitzwermen over de bak maar ik heb het idee dat dat meer komt omdat ze nu alle ruimte hebben en zich op hun gemak voelen. Of heb ik het mis ?

Maar hij gaf ook aan dat ook plantensoorten een bepaalde ph wensen. Daar doelde ik meer op met deze vraag. Zou ik nu beter een deel van de planten kunnen vervangen door die een hogere ph kunnen hebben en dan mooi blijven ?

En ik vraag me toch af of ik de ph, zonder verhoging van de CO2 nog naar beneden kan krijgen. Of is dat gewoon een kwestie van tijd ?

En ik test vooralsnog inderdaad met strips, die zijn wel iets minder nauwkeurig maar geven toch een aardige indicatie. Ik zie daar geen gekke indicaties bij.

De vissen die wij bij een doorsnee aquariumzaak kopen zitten allemaal op kraanwater. Die hebben hun biothoop nog nooit gezien. Dus die kunnen dat best wel hebben.
De wat moeilijkere soorten zullen wel mooier kleuren bij de juiste pH.

Ook de meeste doorsnee planten zijn niet pH afhankelijk. CO2 en voeding hebben een veel groter effect.

Als je CO2 goed is,mde vissen mooi op kleur zijn. Zou ik niet snel wat veranderen.

Ik kreeg veel last van penseel algen. Dat is met zachter water en een lagere pH nu verdwenen. Dus dat was mijn motivatie om met osmose te beginnen.

O Johnny boy, had over jouw reactie heen gelezen, sorry. Misschien heb ik het verkeerd onthouden van die gh. De teststrips zat daar in ieder geval in het groene "oke" gebied op de uitslag. Lijkt me niet slecht dus. Dat geldt ook voor de andere waardes die de strip meet, nitraat, nitriet, ph,kh en chloor (laatste zit er niet in). Fosfaat meet de strip niet.

biljoenblik zei:
Die hebben hun biothoop nog nooit gezien.
Er is nog steed heel veel wildvang... vissen die dus hun biotoop wel gezien en ervaren hebben.
En als het niet om wildvang gaat blijkt ook dat veel soorten niet zonder meer kweken; een teken dat aanpassing helemaal niet zo makkelijk gaat.

Steven51 zei:
Of spelen hier ook gewoon de hoeveelheid (en duur) van het licht, CO2, hoeveelheid bemesting etc een rol.

Dus zijn er veel planten die onder water op natuurlijke wijze van bladkleur veranderen of is de ph etc hier ook vaak op van invloed?

Mvg,
Steven.
Naast de hoeveelheid licht en CO2, kunnen de pH, temperatuur, de samenstelling van de bodem (hoeveelheid aluminium b.v.), naar eigen ervaring de soort stikstof in de waterkolom,... een rol spelen in de kleur van het blad. En dan vooral als je wat andere kleuren buiten groen wil.
En zoals altijd is het allemaal wat afhankelijk van de soort.

Mascha&Ivo zei:
biljoenblik zei:
In zachter water is makkelijker een lagere pH te behalen, dus ook een hoger CO2 gehalte.
Dit bedoel je vast niet 😉

Het CO2 gehalte is immers vrij onafhankelijk van de hardheid van het water. Het is niet omdathet water zachter is dat het CO2 niveau ook hoger ligt.
Je kan ook best hard water hebben en een lage pH. Met een hoge alkaliniteit is het iets anders... En denk dat hij dat bedoeld. 😉

Ik hoopte en dacht juist om bepaalde groen aangekochte planten mooi groen te houden. Bepaalde verkleuringen vind ik prima en mooi hoor, zeker als een beetje richting koperkleurig of roodkleurig gaat, maar nu lijkt het bij een paar meer soorten te gebeuren dan ik gedacht en gehoopt had. En ik weet niet of dat bij allemaal zo hoort te verlopen.

Steven51 zei:
Ik hoopte en dacht juist om bepaalde groen aangekochte planten mooi groen te houden. Bepaalde verkleuringen vind ik prima en mooi hoor, zeker als een beetje richting koperkleurig of roodkleurig gaat, maar nu lijkt het bij een paar meer soorten te gebeuren dan ik gedacht en gehoopt had. En ik weet niet of dat bij allemaal zo hoort te verlopen.
Dan zal je naar de plantenvoeding hoeven kijken. Wat voeg je daar van toe?
Dat je oude bovenwaterbladeren vergaan is meestal normaal, maar de nieuwe bladeren zouden een mooie kleur hoeven hebben.
Als er een nieuw blad groeit ziet dat er dan mooi groen uit, of verkleurt het pas na een tijd?

Ik geef vloeibaar profito maar omdat ik in de opstartfase zit nog niet helemaal de aanbevolen hoeveelheid op de verpakking. Daar lees ik overigens heel verschillende meningen over in dit forum. De een zegt, in het begin geen voedingsstoffen toevoegen en de ander gelijk de dosering van 10ml per 100 liter water. En de frequentie vind ik ook lastig, wekelijks of dagelijks, of maakt dat nou echt niks uit ?

Daarnaast heb ik bij een aantal planten rootsticks van easy life gezet. Een voorbeeld van 1 plant waar het niet goed genoeg gaat is een zwaardplant. Die heeft enkele gelige jonge blaadjes en een al wat groter jong blad dat wel groen is maar waar wat gaatjes in zitten. Deze plant heeft wel ook de wortelvoeding en ik begreep dat die niet moeilijk is. Hoe kan dat dan ? Moet ik het in de verlichting zoeken dan ? Mijn bak is 1.45x40x50. Ik heb 4 dennerle t5 buizen van 54 watt met reflectoren en een dimmer. Elke lamp kan afzonderlijk tot 1% lichtsterkte gedimd worden. Ze branden lang bij mij maar niet lang fel (voordeel van een dimmer). Mijn piek is op dit moment 5 uur 70 % en de overige branduren 40% of minder. Moet ik ophogen en zo ja hoeveel? Of moet ik de reflectoren eraf halen en een aantal uur naar 100%? Alle lampen met reflectoren op 100% voor 8 of meer uur per dag is volgens mij voor mijn bak echt (veel) te veel licht. Dan "speel' ik liever met de dimfunctie.

Als je niet te veel met het water wil gaan rommelen zou ik op zoek gaan naar plantjes en vissen die het bij de waarden die uit je kraan komen goed doen.

Ter aanvulling op de verlichting, ik heb 2 special plant, 1 amazon day en een color plus. En de genoemde percentages slaan op alle lampen tegelijk.

Je kan je planten op 101 manieren bemesten, en elke manier heeft zijn voor/nadelen. Zolang het resultaat heeft ben je goed bezig.
Mits het bij jou nu niet zo goed gaat, en als het probleem bij de bemesting ligt, zal je dus een andere methode hoeven gebruiken.

Op een rootstick gaan de meeste planten niet kunnen overleven, dus je zal iets extra via de waterkolom hoeven toedienen.
Je kan gaan uitdokteren welk element mankeert door je plantjes wat te gaan bestuderen of een plantenvoeding in huis halen waar alle elementen inzitten en zo eventuele tekorten uitsluiten.

De verlichting die je gebruikt zou genoeg hoeven zijn om elk plantje te laten groeien dat je maar wenst, dus te weinig heb je al zeker niet. Of het teveel is hangt wat van je CO2 gehalte af.

Zou toch eens een paar foto's uploaden.
Je kan b.v. DEZE of DEZE gebruiken.

Hoi backplay,

Bedankt voor het meedenken. Ik overweeg, gewoon om zeker te zijn van voldoende voedingsstoffen continu, inmiddels de EI methode met grotere waterwissels wekelijks. Die schijnt toch wel populair en effectief te zijn. Overigens zou ik het liefst een totaalbemesting willen gebruiken waar alles in zit, dus ook nitraat en fosfaat, alles in de goede verhoudingen uiteraard. Mijn ervaring tot nog toe heeft uitgewezen dat nitraat doorgaans aan de magere kant, en fosfaat eigenlijk vrijwel niet aanwezig is in mijn bak. Ik weet dat er totaalbemesters zijn waar het wel in zit maat ik weet niet welke. In profito in ieder geval niet. Ik ben geen gevorderde aquariaan en al helemaal niet goed in druppeltesten en met EI hoeft dat ook niet las ik in het artikel van AF-BEHEER.

Als de vloeibare totaalbemesting dan steeds ruim voldoende aanwezig kan zijn via die methode kan er toch niet zoveel meer mis gaan ? Mijn CO2 indicator is steeds diep groen dus dat zit wel goed volgens mij.

Durf alleen de verlichting niet zo goed nog wat feller te zetten, althans niet langdurig. Of is dat juist goed ? (Zie eerdere post over de huidige percentages met dimmer)

In zijn algemeenheid wil ik nog wel even kwijt dat ik - ook -door alles wat hier op het forum is te lezen wel steeds meer de indruk krijg dat een goed draaiend aquarium meer wetenschap is dan pure hobby. Ik ben al helemaal niet thuis in chemische en biologische processen, nooit geweest ook, is deze hobby wel geschikt voor mij dan ? Of til ik er nu te zwaar aan ? Hoe moeilijk kan het nou zijn om met zo goed mogelijke verzorging van je planten, maar wel op basis van lekenkennis, planten gewoon mooi te hebben en te houden. Met oa de totaalbemesters hebben de deskundigen toch al een heleboel voor je uitgedokterd ??

De EI werkt in vele gevallen heel goed, dus dat is een optie.
Als je een totaal bemesting neemt, zorg dan wel dat je er eentje van goede kwaliteit kiest.
Of je genoeg CO2 hebt ga je alleen maar aan je planten kunnen zien, de kleur van de indicator is alleen maar een visuele hulp voor jou om een schatting te maken van hoeveel CO2 er in je water zit. Je plantjes gaan niet naar de indicator turen om te zien of ze wel genoeg voeding hebben. Donker groen kan in het ene geval genoeg zijn, en in het andere te weinig.

Zou nu niet teveel met je belichting spelen, en deze even zo laten als je geen problemen met algen hebt.
Kijk eerst eens wat betere bemesting doet, en mocht het CO2 gehalte niet genoeg zijn kan je dat ook wat opschroeven.

Je kan de hobby zo makkelijk en ingewikkeld maken als je maar zelf wil, het is maar wat je zelf wil en waar je interesse ligt.
Als je met een totaal bemesting begint ga je het jezelf al makkelijker maken, en helemaal als je de EI gebruikt.
Scheikundige reactie en biologische processen zijn handig om te weten, maar je kan best een mooi aquarium hebben zonder een PhD in aquarium houden te behalen. Door een beetje je aquarium in de gaten te houden en kijken wat voor effect het heeft als je X veranderd kom je al een heel eind.

Ik heb alleen wat draadalg, verder niet. En die woekert niet (meer). In welke totaalbemesting zit dan ook nitraat en fosfaat en is een goeie ?

Ik had je overigens ook een pb gestuurd. Benieuwd naar je reactie.

Het is met imgur gelukt backplay, bedankt voor de tip. Nu kan ik tenminste links naar een foto in een topic zetten al had ik ze liever rechtstreeks in een topic zichtbaar gehad, maar dat komt dan later wel.

Hierbij een foto van mijn bak, nu bijna 4 weken draaiend.

Iemand nog adviezen over bijzetting van planten die niet (helemaal) meer de kleur blad hebben die ze zouden moeten houden ?

Vast bedankt.

Groet,
Steven.

http://i.imgur.com/jKykga6.jpg

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan