hoogteverschillen bodem maken

  • Onderwerp starter Mariette van een Heuvel
  • Startdatum

M

Mariette van een Heuvel

Guest
ik ben overgestapt van een juwel vision 260 op een Juwel Rio 350, hij komt net uit de doos en moet nog helemaal opgestart worden. ik wil een combinatie van rotsen en planten en wil daar in de toekomst graag wat (dwerg) cichliden in gaan houden. mede daarom wil ik een filterzandbodem.
nu heb ik er veel over gelezen en begrijp dat je zandbodem niet hoger mag zijn dan 5 centimeter. wat aan de lage kant is om planten in te zetten en al helemaal niet genoeg voor de hoogte verschillen ( met stenen als afscheiding.) die ik zou willen hebben.
ik wil dan ook aquasoil met een grindlaagje in de hogere gebieden, waar ook voornamelijk de planten komen. nu is een 20 cm dikke laag aquasoil ook geen oplossing. ik heb tips voorbij zien komen als, siporax onderop al of niet in een panty, piepschuim en purschuim. waarbij dan ook weer niet uitgelegd wordt hoe je dat dan kan doen. hebben jullie hier ervaring mee, en wat is de beste methode?
 
Volgens mij gebruikt men ook wel een dikke laag lavasteentjes eronder.
Dat is ook een idee, maar hoe voorkom je dat de bovenste laag (soil of grind) waarin je de plantjes zet, weg zakt in de lavasteentjes.
 
Goede vraag en ik heb er geen ervaring mee maar er zijn vast wel leden die je kunnen adviseren hierover. Pas er wel voor op dat als je met meerdere soorten bodems gaat werken dat het niet gaat mengen bij onderhoud.
 
persoonlijk zou ik dun plaatje isolatie schuin onderop leggen (ter bescherming van je glas) daarop bakstenen dan soil en dan zand

pur kan je ook als plaat kopen dit kan je op maat zagen en in je bak lijmen maar het moet wel goed vast anders komt het omhoog
 
ik wil dan ook aquasoil met een grindlaagje in de hogere gebieden, waar ook voornamelijk de planten komen.
Dat lijkt me een slecht plan. De werking van een soil word voor een groot gedeelte beinvloed door de open structuur.
Als je dit gaat opsluiten met een toplaag van grind of zand krijg je een zuurstofloze omgeving. En dat moet je eigenlijk zien te voorkomen.
ik heb tips voorbij zien komen als, siporax onderop al of niet in een panty, piepschuim en purschuim. waarbij dan ook weer niet uitgelegd wordt hoe je dat dan kan doen. hebben jullie hier ervaring mee, en wat is de beste methode?

maar hoe voorkom je dat de bovenste laag (soil of grind) waarin je de plantjes zet, weg zakt in de lavasteentjes.
Je kunt niet zomaar een zak met lavasteentjes in je bak storten om daar hoogte mee aan te brengen.
Ten 1e gaat het uitzakken en ten 2e gaat de bovenlaag zich er altijd mee vermengen.
Het kan wel worden gebruikt als opvulling tussen stenen in. De stenen zorgen voor een natuurlijke ondersteuning. Om hoogte te maken met avasteentjes worden deze vaak in filterzakken o.i.d. gedaan.
Filterzakken kun goed je stapelen en handig om stenen op te plaatsen en heeft daarbij een open structuur.
 

Terug
Bovenaan