Hornbach zwart zand afhevelen?

  • Onderwerp starter peterpan_1966
  • Startdatum

Ik hing gewoon een tuinslang in mijn bak, die ging of naar buiten of naar de badkamer/wc.
Lengte maakt niet veel uit (de mijne was een meter of 15 schat ik), gewoon met de mond aanzuigen en het water hoeft maar over het hoogste punt heen te zijn en de zwaartekracht doet de rest. Je voelt het vanzelf als je wat luchtdruk vanuit de slang voelt komen. Dat is doordat de lucht in de slang voortgeduwd wordt door het water uit de bak.
Nooit water op die manier binnen gekregen. Ben je bang dat je dan zand zou mee zuigen dan de tip met de emmer die hierboven ook genoemd is.
Jaren een zandbodem gehad en je met heel gek doen wil je de laag zichtbaar verlagen :p
De slang hang je dan natuurlijk niet helemaal beneden of je stuurt hem met de hand daar waar je hem nodig hebt.
Wil je helemaal op safe dan de pomp gewoon laten afpompen en dan niet terug de bak ik maar de afvoer naar een emmer/slang/putje etc.
 
Je kraan moest lager zijn dan de aquarium waar je de slangeinde plaatst toch?

Hallo allemaal, ben net terug van vakantie en de bak is wat bruinig geworden (alleen planten nog geen vissen) dus wil de eerste waterwissel gaan doen. Ik ben even benieuwd naar bovenstaande vraag. Mijn kraan is lager dan de bak; werkt de JBL dan wel of juist niet?
 
Volgens mij was het dat de aansluiting van de in/out aan de kraan onder het waterniveau moet zijn waar de klok hangt. Anders moet je de kraan iets laten lopen maar gooi je dus oud en vers water weg.
 
Toevallig laatst zelf een 'water ververs systeempje' gemaakt met gardena koppelingen. Ik heb die JBL in/out ook gezien maar dat kun je gemakkelijk zelf maken natuurlijk.

Je hebt nodig: 4 gardena slangkoppelingen, 1 gardena t-stuk, 1 kraantje (eheim aquarium slang kraantje), lijmklem en een zooi tuinslang.
IMG_0441.JPG
De slang aan de linkerkant gaat naar je aquarium en zet die vast op de hoogte van hoeveel je wil verversen met een lijmklem. Draai het eheim kraantje dicht en zet de kraan aan zodat de tuinslang helemaal vol loopt. Zet daarna de kraan uit en het eheim kraantje open. Het water loopt zo de gootsteen in. Zelfs als je gootsteen iets hoger is zou dit kunnen werken door de kraan tijdens het uithevelen een klein beetje open te zetten. De onderdruk neemt dan het water uit je bak mee.

Voor het vullen zet je het eheim kraantje dicht en doe je de kraan open. Eventueel eerst de gewenste temperatuur mixen met het eheim kraantje open en een thermometer.

Voor het afhevelen van rotzooi op de bodem vind ik het overigens nog altijd handiger om dit gewoon op de ouderwetse manier te doen. Dit doe ik dan ook tijdens het leeg laten lopen op bovenstaande manier. Stuk slang en een emmer en ouderwets aanzuigen. Na wat oefening heb je geen water meer in je mond :p
 
Laatst bewerkt:
Toevallig laatst zelf een 'water ververs systeempje' gemaakt met gardena koppelingen. Ik heb die JBL in/out ook gezien maar dat kun je gemakkelijk zelf maken natuurlijk.

Je hebt nodig: 4 gardena slangkoppelingen, 1 gardena t-stuk, 1 kraantje (eheim aquarium slang kraantje), lijmklem en een zooi tuinslang.
Bekijk bijlage 275263
De slang aan de linkerkant gaat naar je aquarium en zet die vast op de hoogte van hoeveel je wil verversen met een lijmklem. Draai het eheim kraantje dicht en zet de kraan aan zodat de tuinslang helemaal vol loopt. Zet daarna de kraan uit en het eheim kraantje open. Het water loopt zo de gootsteen in. Zelfs als je gootsteen iets hoger is zou dit kunnen werken door de kraan tijdens het uithevelen een klein beetje open te zetten. De onderdruk neemt dan het water uit je bak mee.

Voor het vullen zet je het eheim kraantje dicht en doe je de kraan open. Eventueel eerst de gewenste temperatuur mixen met het eheim kraantje open en een thermometer.
Not bad sir. Well done!
 
Toevallig laatst zelf een 'water ververs systeempje' gemaakt met gardena koppelingen. Ik heb die JBL in/out ook gezien maar dat kun je gemakkelijk zelf maken natuurlijk.

Je hebt nodig: 4 gardena slangkoppelingen, 1 gardena t-stuk, 1 kraantje (eheim aquarium slang kraantje), lijmklem en een zooi tuinslang.
Bekijk bijlage 275263
De slang aan de linkerkant gaat naar je aquarium en zet die vast op de hoogte van hoeveel je wil verversen met een lijmklem. Draai het eheim kraantje dicht en zet de kraan aan zodat de tuinslang helemaal vol loopt. Zet daarna de kraan uit en het eheim kraantje open. Het water loopt zo de gootsteen in. Zelfs als je gootsteen iets hoger is zou dit kunnen werken door de kraan tijdens het uithevelen een klein beetje open te zetten. De onderdruk neemt dan het water uit je bak mee.

Voor het vullen zet je het eheim kraantje dicht en doe je de kraan open. Eventueel eerst de gewenste temperatuur mixen met het eheim kraantje open en een thermometer.

Voor het afhevelen van rotzooi op de bodem vind ik het overigens nog altijd handiger om dit gewoon op de ouderwetse manier te doen. Dit doe ik dan ook tijdens het leeg laten lopen op bovenstaande manier. Stuk slang en een emmer en ouderwets aanzuigen. Na wat oefening heb je geen water meer in je mond :p

Waarom zuig je het aan? Vind je dat makkelijker? Wij doen het doorgaans met de automatische beweging van het water en de zwaartekracht. Stukje slang in het water vol laten lopen, vinger erop, stukje terug, vinger weg en het loopt.
 
Waarom zuig je het aan? Vind je dat makkelijker? Wij doen het doorgaans met de automatische beweging van het water en de zwaartekracht. Stukje slang in het water vol laten lopen, vinger erop, stukje terug, vinger weg en het loopt.
Kan ook inderdaad. Die slang helemaal onderdompelen geeft zoveel water op de vloer en met een houten vloer niet zo fijn. Bij zelf aanzuigen heb je daar geen last van. Beide werkt natuurlijk.
 
Ik denk dat je met dit systeem ook een iets hoger geleden afvoer kan gebruiken en met hevelen lukt dat niet.
(als ik het verhaal tenminste goed begrijp)

En waarom zo moeilijk doen als je gewoon met even aanzuigen veel sneller en eenvoudiger resultaat hebt?
 
Kan ook inderdaad. Die slang helemaal onderdompelen geeft zoveel water op de vloer en met een houten vloer niet zo fijn. Bij zelf aanzuigen heb je daar geen last van. Beide werkt natuurlijk.

Ik begrijp wat je bedoelt :) mijn man is er erg handig mee, maar ik leg er bijna altijd een handdoek onder.
 
Ik lees trouwens dat er nog steeds mensen zijn die water op zoveel mogelijk dezelfde temp toevoegen.
Is dat ondertussen al niet achterhaald? Ik had een 350 liter bak met diverse soorten visjes (oa Tetra's) en ik vulde zelfs in de winter gewoon water uit de regenton zo mijn bak aan en zonder ook maar ooit een ziekte hierdoor gekregen te hebben.
Nog nooit stip in de bak gehad.
Mijn vuurgarnalen en Corydora's vonden het zelfs heerlijk en zochten juist die stroming op. ( ik goot het er gewoon met een gieter in).
 
Ik lees trouwens dat er nog steeds mensen zijn die water op zoveel mogelijk dezelfde temp toevoegen.
Is dat ondertussen al niet achterhaald? Ik had een 350 liter bak met diverse soorten visjes (oa Tetra's) en ik vulde zelfs in de winter gewoon water uit de regenton zo mijn bak aan en zonder ook maar ooit een ziekte hierdoor gekregen te hebben.
Nog nooit stip in de bak gehad.
Mijn vuurgarnalen en Corydora's vonden het zelfs heerlijk en zochten juist die stroming op. ( ik goot het er gewoon met een gieter in).
Bij mij is dit een beetje afhankelijk van de hoeveelheid ik ververs. Bij 10 of 20% doe ik ook gewoon koud water maar als het meer wordt mix ik meestal de juiste temperatuur.
 
Bij mij is dit een beetje afhankelijk van de hoeveelheid ik ververs. Bij 10 of 20% doe ik ook gewoon koud water maar als het meer wordt mix ik meestal de juiste temperatuur.
Ik zat ook altijd rond dat percentage, in mijn huidige 15 L garnalenbakje eigenlijk ook gewoon maatbeker water eruit, maatbeker vanuit de kraan erin en klaar. Geen problemen en alleen maar happy Blue Dreams :p

Edit: het gebruik van koud(er) water is vaak ook nog eens bevorderlijk voor de voortplanting van diverse soorten. Vooral Coydora's (Panda's) zie je dan regelmatig eitjes afzetten aan de ramen :)

Moet je dan wel weer snel bij zijn anders zijn er dankbare gasten voor te vinden die graag een uitsmijter lusten :p
 
Juist, en niet onnatuurlijk ook. Een flinke regenbui zal de temperatuur in het wild ook doen zakken, tenminste dat vermoed ik.

Ik zit er zelfs om te denken om een thermostaat te kopen waarbij ik snachts de temperatuur iets kan terugschroeven. Ik wilde toch al een thermostaat kopen om e.e.a. wat veiliger te maken.
 
Juist, en niet onnatuurlijk ook. Een flinke regenbui zal de temperatuur in het wild ook doen zakken, tenminste dat vermoed ik.
Juist dat is het idee ook erachter.
Ik had regelmatig eitjes aan de ruit hangen en vertelde het een keertje tegen een kweker die wist mij meteen te vertellen dat juist Cory's dat op dat soort momenten doen.
Het verschil van temperatuur en het kletteren van het water tijdens het toevoegen waarmee je dus inderdaad regen simuleert. Was wat mij betreft nooit zo bedoelt maar zo kwam het schijnbaar wel over voor de bewoners :)
En eigenlijk kwamen alle bewoners in het verse water zwemmen zelfs de "gevoelige" Neon Tetra's
 
Ik zat ook altijd rond dat percentage, in mijn huidige 15 L garnalenbakje eigenlijk ook gewoon maatbeker water eruit, maatbeker vanuit de kraan erin en klaar. Geen problemen en alleen maar happy Blue Dreams :p

Edit: het gebruik van koud(er) water is vaak ook nog eens bevorderlijk voor de voortplanting van diverse soorten. Vooral Coydora's (Panda's) zie je dan regelmatig eitjes afzetten aan de ramen :)

Moet je dan wel weer snel bij zijn anders zijn er dankbare gasten voor te vinden die graag een uitsmijter lusten :p

dat zit dus echt het verschil in. 10-20% van een bak met koud water is geen ramp en wellicht zelfs bevordelijk.

ik ververs met gemak zo'n 50%, temperatuur daalt dan wel erg drastisch.
 
dat zit dus echt het verschil in. 10-20% van een bak met koud water is geen ramp en wellicht zelfs bevordelijk.

ik ververs met gemak zo'n 50%, temperatuur daalt dan wel erg drastisch.
Klopt dat maakt een heel verschil, bij een grote verversing ging de slang ook altijd aan de thermostaatkraan in de badkamer.
 

Terug
Bovenaan