Hornbachzand verslijt toch de corydoras voelsprieten?


Met je pompje bedoel je denk ik je filter? Ik heb dit nog nooit gezien als je een filter weer aanzet en is deze wel proper?
Ik bedoel het filterpompje inderdaad, die het water rondpompt.
De standaard uitrusting bij de Rio125.
Hij had nu een uur uitgestaan. Als hij kort uitstaat gebeurt het niet.
Ik bekijk de filtersponzen wel eens, daar zit dat typische bruine slik in, maar niet de witte slierten. Het filterhuis heb ik een paar maanden geleden schoongemaakt, daar lag toen op de bodem ook wat slik, lichtbruin van kleur.
Het pompje zelf heb ik nog nooit schoongemaakt, maar daar kan deze hoeveelheid witte slierten nooit uitkomen.

Ik zal de casus verder onderzoeken.
 

Bijlagen

  • pomp.png
    pomp.png
    103.3 KB · Weergaven: 136
  • fg_juwel_auqarium_filter_rio240_system(26)-l.jpg
    fg_juwel_auqarium_filter_rio240_system(26)-l.jpg
    25.9 KB · Weergaven: 123
  • std_juwel_aquarium_eccoflow_500-1000-l.png
    std_juwel_aquarium_eccoflow_500-1000-l.png
    110.4 KB · Weergaven: 122
Wat ik zie is dat je corys veel te mager zijn. Wat ik hoor is dat je 3 keer per week voert en ook niet specifiek voor de corydoras alleen. Ik heb zelf 25 corydoras en deze krijgen 10-12 schepjes bassleer 4 keer per week en de andere dagen 5-6 schepjes onthoud puur en alleen voor de corydoras niks eet mee. Dus ze zijn helaas niet goed doorvoed wat lizzy ook al had gezegd. Verder hebben de baardraden last van n bacteriele infectie. Mogelijk omdat er tussen de planten teveel organisch materiaal ligt wat je niet ziet liggen.
 
Wat ik hoor is dat je 3 keer per week voert
Waar hoor je dat dan? Ik voer ze elke dag en ik let wel op of het voer de cory's bereikt (verder ook alleen concurrentie van 2 appelslakken).
Maar als jullie ze allemaal te dun vinden, dan neem ik dat van jullie aan.
 
Zinkende granules van het merk Ocean Nutrition als hoofdvoeding & ze eten ook graag de Tetra Pleco Spirulina Wafers.
Levend voer is niet per se nodig, is mij verteld. Ben ik ook niet heel happig op, omdat dat het water veel meer vervuild.
 
Zinkende granules van het merk Ocean Nutrition als hoofdvoeding & ze eten ook graag de Tetra Pleco Spirulina Wafers.
Levend voer is niet per se nodig, is mij verteld. Ben ik ook niet heel happig op, omdat dat het water veel meer vervuild.
levend voer is altijd een goeie zaak da kan echt de door slag geven of je vissen gezond zijn. als je met maten voert dan zal er niet veel over blijven
voor de rest mooi bakje wat zijn die witten slierten heel funky ?
 
  • Leuk
Waarderingen: Miro
Zinkende granules van het merk Ocean Nutrition als hoofdvoeding & ze eten ook graag de Tetra Pleco Spirulina Wafers.
Levend voer is niet per se nodig, is mij verteld. Ben ik ook niet heel happig op, omdat dat het water veel meer vervuild.

Corys zijn carnivoren en eten in het wild insecten en wormpjes. Kijk naar repashy grub lie bijv en bassleer acai.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Update:
Er zijn nog een aantal cory's doodgegaan. Nu zijn er nog 3, die zien er wel lekker dik en gezond uit.
Ik ben de afgelopen maanden weer veel meer gaan stofzuigen en in de bodem gaan roeren, omdat het slijten van de baarddraden wellicht door een vieze bodem zou komen.

Maar hoe schoon moet een bodem zijn? Op het filmpje zie je hoe het nu is en wat er omhoog dwarrelt. Is dat nog te vies? Een beetje slib is normaal, lijkt me.
 

Bijlagen

  • WhatsApp Video 2021-09-12 at 14.55.48.mp4
    2.2 MB
Allereerst over je filter, die slierten zijn niet normaal en ik zou zeker eens onderzoeken waar ze vandaan komen. Ik heb zelf ook een RIO 125 en geen last van dit probleem als het pompje even uitstaat. Het pompje zelf maak ik elke paar maanden schoon met een raggertje.

Over je bodem, hoe maak je die precies schoon? Ik hoor iets over roeren. Zelf zuig ik alleen met een slang de troep van de bovenkant af, maar ik ga niet helemaal in de bodem. Wat je op dat filmpje ziet, is dat na het schoonmaken? Want als dat zo is vind ik het nog best veel.
 
Slijten van baardharen kan in mijn ogen niet van een "te vieze" bodem komen. Nogmaals ik heb al jaren die bodem van Hornbach en de corry's zitten hier ook al jaren in met gezonde baardharen. Ik heb de 0,4~0,8mm.
 
Op het filmpje zie je de hoeveelheid slib/bodemtroep na schoonmaken.
Ik gebruik zo'n hevel/stofzuiger (niet elektrisch).
 
Slijten van baardharen kan in mijn ogen niet van een "te vieze" bodem komen. Nogmaals ik heb al jaren die bodem van Hornbach en de corry's zitten hier ook al jaren in met gezonde baardharen. Ik heb de 0,4~0,8mm.
Ik heb deze bodem ook altijd gebruikt met Panda s en ook nooit ergens last van gehad.
 
Ook ik heb zand van de Hornbach en nergens last van. Twee van mijn Coryā€™s hebben helaas geen baardharen meer maar zo kwamen ze al uit de winkel.
 
  • Leuk
Waarderingen: Miro
Klopt, de theorie dat het zand de oorzaak was heb ik al losgelaten nadat iedereen vertelde dat zij er geen last van hadden. Daarna ben ik op zoek gegaan naar een andere oorzaak: viezigheid.
Toch bedankt voor de input!
 
Nieuwe info, waarschijnlijk ongerelateerd aan het probleem:
- tijdens waterwissel zet ik het pompje een poos uit (want komt boven water te staan). Als ik hem dan later weer aanzet komt er troep uit, die zich in korte tijd als witte slierten aan de planten hecht. De volgende dag is het helemaal weg. Wat is dat? Biofilm? Zie foto's.
Terugkomend op de rare witte slierten (voor foto's klik op het citaat):

Ik las in een artikel van dit forum ("filterkeuze_en_onderhoud") dat filterbacterien kunnen sterven als een pomp te lang uitstaat. Kunnen de slierten dode bacterien zijn? De pomp staat soms wel 2 uur uit als ik onderhoud doe.

Laatst heb ik het vangnetje over de pompuitlaat gedaan toen ik hem weer aanzette, om de slierten te vangen en onder de microscoop te kunnen leggen. Er zat niets zichtbaars in. Wel waren er 95% minder slierten dan normaal. Dus geen diagnose kunnen stellen. Misschien eens met een wattenstaafje zo'n sliert vangen en uitsmeren op een glaasje.
 
Veel bacteriƫn in een filter hebben stromend water nodig, zet je de pomp zolang uit dan gaan ze vrij snel dood ja
 
  • Leuk
Waarderingen: Miro
Hey Nicolientje, bedankt dat je zo meedenkt! Het lijkt jou dus geen gekke theorie, dat de witte slierten dode bact zijn?
 
Nee het lijkt mij een hele logische theorie, veel bacterien in je filter hebben zuurstof nodig wat ze krijgen door stromend water, 2 uur zonder zuurstof overleven die bacterien niet
 
  • Leuk
Waarderingen: Miro
Als nog meer mensen dit onderschrijven, dan kan deze maandenlange casus GESLOTEN worden :p
:p:p:p
 
Ik vind het wel veel dode bacteriĆ«n al na twee uur. Ik heb de pomp hier ook wel eens een uur uitstaan, dan zou ik toch ook al wat moeten zien/merken? šŸ¤”
 
Nog geen concensus.. Het mysterie blijft voorlopig bestaan. Als ik weer zo'n sliert te pakken krijg zal ik m onderzoeken onder de microscoop.
 
Beetje investeren en je bent van je probleem verlost

Koop de lange eheim onderwater stofzuiger (die dure ja, maar er is geen betere) daarmee zuig je serieus rustig en secuur al dat dwarrel van de bodem (scheelt nitraat) , ik heb de mijne een keer onverwacht goedkoop op Amazon gekocht voor ā‚¬ 44,99
Ding doet z'n werk perfect, geen gepruts met zakje en slangetjes, en vooral hij is super stil

Koop een flesje JBL ProcleanBac ā‚¬ 5,50 bij Jumper (wel de goeie hebben, er is nog zo'n soort flesje maar dat is iets van filterstart ofzo, die hoef je niet)

Die bacteriƫn toevoegen zijn hele discussies over, maar ik heb er complete wondertjes mee verricht
Ja het kan ook vanzelf maar dan moet je filter wel weken indraaien
ca. 75% van de mensen zal roepen dat het onzin is, en dat kan maar het werkt als een dolle
En je kunt het niet overdoseren, normale bak 1 flesje, grote bak 2 flesjes

Ook vorige week weer toen hals over de kop die Eheim 150 als een speer met siporax aan de draai moest
want ging niet goed met mn water en te kleine aquaball 130 interne filter op dit bestand
Dag 1 nitriet 06, nitraat 10, hele dikke waterwissel 60 l osmose 20 l kraan
dag 2 flesje leeg gegooid
dag 2 & 3 Joepie mist in de bak, 'Bacteriebloei' (gaan de baccies als een gek vermenigvuldigen, ƩƩn van de weinige keren dat je bacteriƫn kunt zien bij wijze van spreken)
dag 5 water glashelder nitriet 0,0 nitraat 2

Gister was stripje ongeveer gelijk, morgen weer druppelen
 
Vergeten te vermelden inderdaad. Ik geef zeker 1x per week een algentablet en soms een heel dun plakje geblancheerde courgette. De courgette kijken ze niet naar om, maar de algentablet vinden ze heel lekker.
Je zou de courgette kunnen proberen rauw te geven (even aan een vork prikken)
 
  • Leuk
Waarderingen: Miro

Terug
Bovenaan