Houd mijn kast dit?


R

RyanvanLier

Guest
Hallo allemaal,

Ik heb sinds vandaag een aquarium in huis van 120x45x45. Bij het ophalen werd mij verteld dat de bak gevuld zo'n 500kg gaat wegen. Nu is de vraag: gaat mijn kast dit houden?

De kast waarop ik hem wel plaatsen is een Tenzo Flow Dressoir van 217x54x98. Hij is gemaakt van 25mm gemelamineerd spaanplaat en staat op 5 metalen poten.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20210828-194149.jpg
    Screenshot_20210828-194149.jpg
    59.4 KB · Weergaven: 204
Minus de poten zijn juwel aquarium meubels niet veel anders.
Alleen opletten dat je het aquarium op 4 poten hebt staan en niet mooi in het midden.
Of je moet extra poten plaatsen
 
Minus de poten zijn juwel aquarium meubels niet veel anders.
Alleen opletten dat je het aquarium op 4 poten hebt staan en niet mooi in het midden.
Of je moet extra poten plaatsen
Hij zou dan aan de rechterkant van de kast komen. Dus het meeste gewicht zit dan op de 2 poten rechts en de 1 poot in het midden. Zou dit voldoende zijn? Of een poot erbij plaatsen?
 
Hij zou dan aan de rechterkant van de kast komen. Dus het meeste gewicht zit dan op de 2 poten rechts en de 1 poot in het midden. Zou dit voldoende zijn? Of een poot erbij plaatsen?
Oeh maar 1 poot in het midden en geen 2?
Die heb ik ff gemist..
Nee dat gaat torderen en verzakken, binnen een jaar sta je te dweilen.


Dat gaat die kast niet redden denk ik, 500 kilo is niet iets waar dit meubel voor gemaakt is
Als ie genoeg poten had gehad Wss wel, juwel kasten zijn van dunner materiaal gemaakt
 
Als je kast tegen een stevige muur aan komt te staan, kan je nog wel overwegen om de staande delen met stevige stalen hoeken aan de muur te bevestigen.
Neemt een deel van de dragende kracht over, maar zorgt er ook voor dat hij recht op zā€™n poten blijft staan.
 
Oeh maar 1 poot in het midden en geen 2?
Die heb ik ff gemist..
Nee dat gaat torderen en verzakken, binnen een jaar sta je te dweilen.



Als ie genoeg poten had gehad Wss wel, juwel kasten zijn van dunner materiaal gemaakt
Wat nog een optie was om hem te verstevigen door idd de pootjes eraf te halen en er balken onder te plaatsen.
 
Dan zou ik eerder een balkenframe eronder maken en de poten weg laten.
Mooi schilderen en ziet er nog netjes uit ook
 
Oeh maar 1 poot in het midden en geen 2?
Die heb ik ff gemist..
Nee dat gaat torderen en verzakken, binnen een jaar sta je te dweilen.



Als ie genoeg poten had gehad Wss wel, juwel kasten zijn van dunner materiaal gemaakt
Maar die juwel/gruwel kasten staan niet op pootjes maar massief op de grond, die pootjes zorgen ervoor dat die kast dit gewicht niet kan dragen
 
binnen de week gaat die kast niet meer open of toe.
het grote verschil tussen gewone kasten en aquarium kasten is de achterwand. Deze is veel dikker bij aquariumkasten en nog eens vastgemaakt aan het bovenblad.
Dit zorgt er voor dat het bovenblad niet kan doorbuigen.
Je moet altijd zorgen dat je een rechte ondersteuning van bak naar vloer hebt.
De poten moeten dus recht onder de opstaande zijden staan.
Het 2de dat je moet op letten is zijwaartse belasting. Zorgen dat je kast niet toe kan klappen als er iemand tegen duwt dus, iets wat met een gewone kast, onder zo'n belasting, direct zal gebeuren.
En het derde is de ondersteuning van je bovenvlak. Zowel achteraan als vooraan.
 
binnen de week gaat die kast niet meer open of toe.
het grote verschil tussen gewone kasten en aquarium kasten is de achterwand. Deze is veel dikker bij aquariumkasten en nog eens vastgemaakt aan het bovenblad.
Dit zorgt er voor dat het bovenblad niet kan doorbuigen.
Je moet altijd zorgen dat je een rechte ondersteuning van bak naar vloer hebt.
De poten moeten dus recht onder de opstaande zijden staan.
Het 2de dat je moet op letten is zijwaartse belasting. Zorgen dat je kast niet toe kan klappen als er iemand tegen duwt dus, iets wat met een gewone kast, onder zo'n belasting, direct zal gebeuren.
En het derde is de ondersteuning van je bovenvlak. Zowel achteraan als vooraan.
Is dit op te lossen door verstevigingen te plaatsen in de kast? En dan de poten eraf te halen en een balkenframe te plaatsen onder de kast.

Bijvoorbeeld een stevige plaat als achterwand en een steunpilaar in de kast zelf.
 
Hockeypucks klopt inderdaad dat formaat qua pootjes onder de juwelkasten (herinner me het weer heb zelf een juwel gehad), is wel heel wat anders dan die ielige dingetjes van de kast van de topicstarter

Ja daar heb je gelijk in. Ik zou hem ook niet op die kast met dunnen pootjes durven te plaatsen. Buiten de pootjes om nog niet. Ik heb een kast met een dikker bovenblad die ik al zie buigen met een 60 cm erop.
 
Nu lees ik dat aquariumkast een achterwand heeft. Die heeft mijne dan weer niet, links en rechts zijn geheel open achter, alleen het middelste deel heeft een achterwandje.:rolleyes:
 
Ik heb sinds vandaag een aquarium in huis van 120x45x45. Bij het ophalen werd mij verteld dat de bak gevuld zo'n 500kg gaat wegen.
De rest van de discussie waag ik me niet aan maar die verkoper kan in ieder geval niet rekenen. Maak er maar de helft van en dan nog iets naar boven afronden voor de bodem en evt. stenen. Dat ding gaat echt never nooit niet over de de driehonderd kilo heen. 4,5 * 4,5 * 12 is 243 liter als ie tot het randje gevuld is.
 
Hebben jullie wel eens naar de "ielige" stelpootjes onder mijn stelling(en) gekeken? 4 stuks met daarop z'n 800kilo.
Men maakt zich vaak drukker dan nodig :))
 
De rest van de discussie waag ik me niet aan maar die verkoper kan in ieder geval niet rekenen. Maak er maar de helft van en dan nog iets naar boven afronden voor de bodem en evt. stenen. Dat ding gaat echt never nooit niet over de de driehonderd kilo heen. 4,5 * 4,5 * 12 is 243 liter als ie tot het randje gevuld is.
De bak zelf weegt ook nog wel wat :) uit m'n hoofd weegt een leeg aquarium (de Rio350) 65 kg. Dan 40 kg zand.. zit je al op 100 kg. Wat stenen/hout erbij. Filter eronder. Potje visvoeršŸ˜œ
 
De rest van de discussie waag ik me niet aan maar die verkoper kan in ieder geval niet rekenen. Maak er maar de helft van en dan nog iets naar boven afronden voor de bodem en evt. stenen. Dat ding gaat echt never nooit niet over de de driehonderd kilo heen. 4,5 * 4,5 * 12 is 243 liter als ie tot het randje gevuld is.
Komt natuurlijk nog wel het aquarium glas etc bij
 
En vergeet het gewicht van de kast zelf niet. Dat moeten de pootjes ook nog dragen.

Het klopt dat onder de juwel kasten (heb er hier 2) 8 wat brede schijven zitten die het gewicht helpen verdelen. Die zitten in het midden vast aan de onderkant van de kast, waarbij de buitenste rand iets uit steekt ten opzichte van het midden van het vlak, waardoor het in feite op een soort 'ring' leunt. Dus geen vast punt, maar de druk wordt verdeeld over een ring. Die poot kan dus nooit 'omknakken'.

Ik weet niet hoe de poten onder je kast bevestigd zijn, en hoe groot het risico daar is op 'omknakken' wanneer er iets door zakt vanwege het gewicht wat er op komt te staan.
Je zou contact kunnen opnemen met de fabrikant van de kast om het draagvermogen na te vragen (van de kast, en van de poten afzonderlijk ook).

Of je gaat er even met vijf weldoorvoedde volwassenen op zitten. Dan heb je ook een indicatie ;).
 
Is dit op te lossen door verstevigingen te plaatsen in de kast? En dan de poten eraf te halen en een balkenframe te plaatsen onder de kast.

Bijvoorbeeld een stevige plaat als achterwand en een steunpilaar in de kast zelf.
Dit valt idd op te lossen door een soort intern skelet te bouwen (met kruisstekers tegen het schuinslaan)
De pootjes kan je wss ook vervangen door meer exeplaren van een sterkere soort, die dan wel recht onder de steunpunten staan.
 
En vergeet het gewicht van de kast zelf niet. Dat moeten de pootjes ook nog dragen.

Het klopt dat onder de juwel kasten (heb er hier 2) 8 wat brede schijven zitten die het gewicht helpen verdelen. Die zitten in het midden vast aan de onderkant van de kast, waarbij de buitenste rand iets uit steekt ten opzichte van het midden van het vlak, waardoor het in feite op een soort 'ring' leunt. Dus geen vast punt, maar de druk wordt verdeeld over een ring. Die poot kan dus nooit 'omknakken'.

Ik weet niet hoe de poten onder je kast bevestigd zijn, en hoe groot het risico daar is op 'omknakken' wanneer er iets door zakt vanwege het gewicht wat er op komt te staan.
Je zou contact kunnen opnemen met de fabrikant van de kast om het draagvermogen na te vragen (van de kast, en van de poten afzonderlijk ook).

Of je gaat er even met vijf weldoorvoedde volwassenen op zitten. Dan heb je ook een indicatie ;).
De 4 poten aan de buitenkanten zitten met een driehoek van 10x10cm vast.
 

Bijlagen

  • IMG_20210828_234448__01.jpg
    IMG_20210828_234448__01.jpg
    173.6 KB · Weergaven: 129
Is een aquariumkast kopen niet gewoon een optie? Dan weet je zeker dat het stevig genoeg is, daar zijn ze voor gemaakt.
 
Is een aquariumkast kopen niet gewoon een optie? Dan weet je zeker dat het stevig genoeg is, daar zijn ze voor gemaakt.
Ik heb in mijn woonkamer geen plek voor nog een meubel. Deze kast is eigenlijk de enige plek waar ik hem kwijt kan.
 
De 4 poten aan de buitenkanten zitten met een driehoek van 10x10cm vast.
Ik probeer even te bedenken wat er eventueel misschien zou kunnen gebeuren als het gewicht teveel is, hoe die kast dan zou kunnen bezwijken, maar dat vind ik lastig te overzien. Misschien weet iemand dat goed uit te leggen.

Wat ik me nu wel bedenk,
veel gewicht op een smalle puntige poot geeft daar een hogere belasting op een kleiner oppervlakte, ik vraag me af of dat ook putvorming kan opleveren in je vloer.

Wat betreft de poten, die zou ik er, als je het aan durft met deze kast, vervangen door iets anders wat de druk beter verdeelt. Bij de juwel kasten zie je dat ze de pootjes in het verlengde van de verticale (dragende) wanden monteren, zoiets zou ik dan ook doen, wat @Vis&versa ook aan geeft.

Mijn aquaria staan beiden op juwel onderkasten omdat ik het risico niet wilde lopen dat de kast het niet zou dragen (verzekeringstechnisch ook een argument, ik kan aantonen dat ik de boel correct geĆÆnstalleerd heb, gaat er wat mis, dan is dat gedekt).
Dat was een persoonlijke afweging waarbij m'n gemoedsrust het won van esthetiek (al ben ik erg tevreden over hoe het er hier bij staat).
Niet geheel onbelangrijk, de juwelkasten kunnen wat water hebben, mocht er eens wat morsen. Dat zou ik bij jouw kast even nakijken, of dat niet iets vervelends gaat doen met water (is bij m'n expedit waar mijn quarantainebak op stond wel het geval geweest).
 
De bak zelf weegt ook nog wel wat :) uit m'n hoofd weegt een leeg aquarium (de Rio350) 65 kg. Dan 40 kg zand.. zit je al op 100 kg. Wat stenen/hout erbij. Filter eronder. Potje visvoeršŸ˜œ
Een bak van die afmetingen weegt iets van 25 kg. Daarnaast zijn het buiten maten en vul je niet tot het randje. Van die bodem en stenen die je er in stop mag je ook het volume weer aftrekken kwa gewicht. Rond de driehonderd kg voor de bak met inhoud heb je het echt wel gehad hoor. Een eventuele extern filter mag je bij het gewicht optellen, een bioloog telt wel op, een standaard extern filter is meestal niet meer dan vijf kilo). Het gewicht van een potje voer en wat onderhoudsmateriaal zou ik me niet zo druk om maken.

Of die kast dat kan hebben kan ik niet beoordelen. Door de kast op een of liever twee plaatsen aan de muur vat te schroeven is de kans dat de pootjes opzij wegbreken heel veel kleiner geworden en staat het geheel sowieso stabieler natuurlijk. Ja, een aquarium is zwaar maar een volle boekenkast is dat ook. Bijgeleverde kasten is vaak ook alleen maar wat plaatjes spaanplaat met een enkel verstevigingslatje.
 
Hebben jullie wel eens naar de "ielige" stelpootjes onder mijn stelling(en) gekeken? 4 stuks met daarop z'n 800kilo.
Men maakt zich vaak drukker dan nodig :))
Logica van de onderste plank door gebrek aan technische kennis. Jouw stelling is volledig van metaal en dus kan dat prima die dunne pootjes, echter de kast van de topicstarter is dat niet en dan gaat de combinatie van metaal en hout niet werken, die wanden van de kast zijn van mdf en daarin gaan de pootjes langzaam in wegzakken door het gewicht van het aquarium
 
Een bak van die afmetingen weegt iets van 25 kg. Daarnaast zijn het buiten maten en vul je niet tot het randje. Van die bodem en stenen die je er in stop mag je ook het volume weer aftrekken kwa gewicht. Rond de driehonderd kg voor de bak met inhoud heb je het echt wel gehad hoor.
Ja, de bak van ts is wel iets kleiner dan de Rio350. Ik heb het gisteren nog even na gezocht van de Rio350: bak 62kg en de kast 40kg. Ik weet dat Juwel niet heel dik glas gebruikt, dus als de bak van TS dikker glas heeft dat is tie sowieso zwaarder, ondanks dat tie wat kleiner is :)

Het klopt dat je de bodem en hardscape weer kunt aftrekken van het volume van het water. Maar zand heeft een ander soortelijk gewicht dan water. En stenen natuurlijk ook :)

Ter voorbeeld. Ik heb gemiddeld een laag van 3,5/4 cm zand in mn bak (ik heb een dunne laag). De maten zijn dan 120*50*4. 12*5*0,4=24 liter. Maar er is toch echt 45kg ingegaan.

Maar goed, nu gaan er we wel heel diep op in šŸ˜‹

Moraal van het verhaal. Ik zou het met de getoonde kast niet aandurven met drie dunne pootjes waar de bak op komt te staan. Ook met 300 kg zou ik het risico niet nemen.
 
Ik zou het niet durven op die kast. Die pootjes zijn te dun. Als je die er onderuit zou halen wordt het beter, maar dan nog twijfel ik. Ik weet dat aquariumkasten ook van spaanplaat zijn gemaakt, maar daarbij is de constructie gemaakt voor het dragen van een aquarium, dat is echt anders dan een gewone kast. Dat zit hem dan in hoe de achterwand is en hoe de verbindingen tussen de delen zijn gemaakt, de constructie. Dat kan je op het eerste gezicht niet altijd zien. Ik zou een speciale aquariumkast kopen, of een kastje van Marktplaats, maar dan van massief hout zonder pootjes of genoeg brede pootjes of zelf een kast maken. Ik begrijp uit je verhaal dat je geen plek hebt voor een extra meubel, maar dan is het de moeite om naar vervanging van je huidige kast te kijken. Ik snap dat dat niet leuk is, maar dweilen is nog minder leuk. ;)

Als ik naar bv. een Juwel kastje kijk zie ik dat de staanders (de vertikale planken) dicht bij elkaar staan. Die transporteren dan met 3 of 4 samen het gewicht naar de grond, waar het via de onderste plank en de pootjes naar de grond gaat. Er zit een achterwand in die stevig genoeg is en dat hoeft niet eens over de volledige achterkant, om te zorgen dat hij niet opzij zakt en inklapt. Bij het kastje van jouw plaatje staan de staanders best ver uit elkaar. Ik weet niet hoe lang het aquarium is ten opzichte van de kast. Ik kan het niet terugvinden, maar meen dat je schreef dat je aquarium op de rechterhelf kwam te staan? Dan moet er sowieso in het midden een pootje bij en midden onder het aquarium, onder het stuk waar geen pootjes zitten zou ik ook nog pootjes zetten, onder die staander die daar zit. Want zoals je ziet zit daar geen pootje onder en gaat het gewicht van het aquarium dus nergens naartoe met als gevolg dat de kast dan daar gaat doorzakken. En spaanplaat is flexibel, dat gaat echt doorzakken. MDF is steviger, massief hout is het sterkst.
 
Laatst bewerkt:
Logica van de onderste plank door gebrek aan technische kennis. Jouw stelling is volledig van metaal en dus kan dat prima die dunne pootjes, echter de kast van de topicstarter is dat niet en dan gaat de combinatie van metaal en hout niet werken, die wanden van de kast zijn van mdf en daarin gaan de pootjes langzaam in wegzakken door het gewicht van het aquarium

je beweert hier nogal wat mevrouw, ik denk daar toch anders over.

Ik beweer overigens niet dat ik de kast zo zou gebruiken, maar die pootjes zullen het niet begeven of in de kast wegzakken (driehoek van 10x10 levert behoorlijk wat drukverspreiding op), wel uiteraard nog een extra pootje plaatsen in het midden.
 
Laatst bewerkt:
als die pootjes van metaal zijn
zullen die zeker niet de zwakke plek vormen van de constructie

1 boutje m8 4.6 kan al 800 kg hebben .
het gaat om het geheel, de pootjes zitten niet onder de zijwanden de kracht moet dus door de bodem overgebracht kunnen worden naar de poten dat is de meest kritische plek.
 

Terug
Bovenaan