Wat is er nieuw

'Houdbaarheid' multiplex aquaria

Alastor

New member
Lid geworden
11 februari 2025
Leeftijd
31
Na lange tijd afwezigheid, ben ik terug op aquaforum gestuit. Ik ben al jaren gefacineerd door aquaria en via dit forum leerde ik destijds multiplex aquaria kennen. Aangezien deze mooi in het interieur ingewerkt kunnen worden, overweeg ik zelf 1 in huis te halen. Na het doorlezen van verschillende topics, blijf ik wel steeds met 1 vraag zitten: hoelang overleven deze bakken? Veel topics vallen betrekkelijk snel stil, waardoor het voor mij nooit echt duidelijk is hoe duurzaam deze zijn.
Wat zijn jullie oudste multiplex aquaria?

Groetjes
Alastor

Dag Ro

Ik had deze inderdaad al doorgenomen. Maar de berichten stopten +/- 1j jaar na de eerste post, dus op vlak van levensduur niet zo een handige post. Verder wel zeer nuttig en leerzaam!

• Leuk
Waarderingen: Ro
Dag Tuinkabouter

Hartelijk dank voor je antwoord en de link! Deze neem ik zeker even door.

Heb je weet of iemand de bakken na deze periode opnieuw hebben proberen herstellen? Of is het doorgaans: alles weg en een nieuwe bouwen?.

Ik kan zo al 3 of 4 varianten multiplex aquaria verzinnen , dus weet niet aan welke soort je denkt ?
epoxy-polyester-vloeibare folie - glas vanbinnen
Ik heb er 4 . 3 in gebruik , 4de is een opbergbak voor pvc koppelstukken geworden 😊 (niet lek hoor , overschot)

En ik heb 3 epoxy bakken destijds naar 't stort gestuurd ...

Dag Erwin

Ik heb het eerder over de combinatie mulptiplex-epoxy. Ik denk dat dit het mooiste af te werken is?

Ik heb een echte ouderwetse maf bak gehad, van alleen betonplex en niks anders, deze toen tweedehands opgehaald en heeft nog een aantal jaren bij mij gestaan, daarna is die naar een andere eigenaar gegaan, stenen van 25 kilo waren geen enkel probleem, had volgens mij wel van bijna 2a300 plus kilo steen in mijn 180 bij 80 bij 75 tanganyika maf bak.

Het is dat er geen enkele echte ouderwetse bouwer meer is anders had ik er nu per direct 1 laten bouwen, die bak kon je met 2 man tillen ! Oersterk, goed isolerend en een heel stuk lichter als een glazen bak.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan