Wat is er nieuw

Hout en stenen lijmen.

AlexT

Well-known member
Lid geworden
11 januari 2008
Binnenkort komt er in de woonkamer een nieuw aquarium voor mijn schildpad die gezelschap heeft van guppen, platy’s en molly’s.
Ik heb uit oude en andere projecten nog kienhout over die ik wil gaan gebruiken in de bak.

Nu heb ik 1 stuk kienhout die 2 zaagkanten heeft daarop zou ik graag kleinere stukjes kienhout willen plakken en die daarna bekleden met mos.
Wat voor lijm kan ik daarvoor het beste gebruiken?

Ik heb de volgende lijmen al in huis;
- plantfix
- aquarium kit
- seconde lijm, die je kan gebruiken om mossen mee vast te zetten.

Daarnaast komt er een hoop dragon stone in om de planten op vast te zetten maar wil ook wat dragon stone aan elkaar lijmen als ik niet een mooi groot stuk van +/- 25cm kan vinden, wat voor lijm kan ik daarbij het beste gebruiken?

Alle 3 zou je kunnen gebruiken en bij de secondenlijm gebruikt men vaak een stukje filter van een sigaret ertussen. Ze zijn in elk geval alle 3 veilig.

Evt, weet niet hoe groot de zaagsneded zijn;
Gat door je hout boren in beide stukken voor een tiewrap. Of die gebruiken om het vast ye zetten/aan elkaar te maken

Ok bedankt voor het antwoord.
Ik ga dan wel voor het hout en steen aquarium kit gebruiken want die andere 2 zijn kleine tubes die kan ik beter voor het mos en planten gebruiken.

En een gaatje er doorheen boren is lastig vanwege de L-vorm, het stuk is 38cm hoog en wil wat kleine stukjes erop hebben duss dan zou ik heleboel gaatjes moeten maken anders zou het wel een mogelijkheid kunnen zijn.

Ik zou niet lijmen heb twee maanden geleden gelijmd met siliconenkit ( de aquariumversie) en een deel met epoxy gemengd met zwart zand om het iets matter te krijgen.
Na twee maanden is de hechting minder geworden en lieten sommige takken los .
Het nadeel is ook dat je lijmplekken zichtbaar worden
Als ik t over kon doen zou ik toch gaatjes boren om de takjes in te duwen en zorgen dat
je je hout er later nog makkelijk uit kan halen voor als je het een keer schoon moet maken

Je moet ook niet gaan lijmen met siliconenkit, daar is het niet geschikt voor. Ik zou de boel gewoon lijmen met secondelijm-gel, dat blijft goed vast zitten en is snel droog.

Dan zal hetgeen je hiermee lijmt niet zichtbaar moeten zijn want die 10 secondelijm slaat wit uit en dat is niet zo mooi op een donkere ondergrond .
siliconenkit kan je prima gebruiken in n aquarium, als je oppervlak maar niet poreus is .

Ik was gister bij dieren(vis)winkel en de eigenaar zei een gelijk iets over de kit duss heb toch maar wat extra tubetjes secondelijm meegenomen.

Mijn plan was sowieso al om alle gelijmde stukken te bekleden met mos duss dat komt goed.

Ik heb trouwens alle tijd om alles uit te testen want het aquarium heeft een levertijd van 6-8 weken.
Duss ga al het kienhout alvast bekleden met mos en laten groeien in een klein aquarium dat ik nog heb staan.
Hopelijk kan ik dan alles snel laten indraaien als aquarium er is.

Ja dat is een mooie volgorde, ik had destijds iets minder tijd en kon uiteindelijk m,n hele sculptuur verwijderen
succes met t indraaien ?

Lijkt mij een prima plan zo.

Aquarium siliconen kun je natuurlijk in het aquarium gebruiken maar het blijft zacht en hierdoor flexibel en niet geschikt om te lijmen per se. Een stapel stenen stabiliseren met kit werkt prima, genoeg oppervlakte om e.e.a. stabiel te maken. Een tak verlijmen op andere tak weer niet, daar heb je gewoon te weinig oppervlakte voor om siliconen te gebruiken. Daar wil je juist niet dat het flexibel blijft omdat door het heen en weer bewegen de kit uiteindelijk los zal komen en voor deze toepassing is secondelijm (gewoon de Bison tubetjes bij de action zijn prima) meer geschikt. Uiteraard alleen lijm smeren waar nodig want Knees heeft zeker een punt, het zal wit uitslaan.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan