Wat is er nieuw

Hout uit een bos

• Onderwerp starter Onderwerp starter Keesvd
  • Startdatum Startdatum
K

Keesvd

Guest
ik heb een vraagje.

Ik vind een aquarium met hout best mooi. en ik heb zelf wel hout in mijn aquarium. maar aangezien alles veel centjes kost en je redelijk beperkt bent in vormen en maten bij een dierenwinkel/tuincentrum.

Wou ik weten of je bv in een bos of park een tak of zoiets kan pakken. en zo ja hoe te bewerken om het aquarium veilig te maken?

Iemand een idee?

Met vriendelijke groet,

Kees

Je kan ook gewoon natuurhout gebruiken maar enkel de harde soorten zoals de Eik, Meidoorn, Kastanje.
Beste is verse takken of stronken afzagen en van deze de bast verwijderen en dan laten drogen (nooit verse stammen, stronken en takken zo vers gebruiken omdat er sappen vrij komen!)
Wanneer deze geheel zijn gedroogd moet je ze gaan weken in leidingwater totdat ze niet meer afgeven, feitelijk zijn ze dan aquarium klaar voor gebruik.
Elzenhout is ook mogelijk maar alleen dikke delen gebruiken en goed schoonmaken en weken voor je het in het aquarium gaat gebruiken.
Denne soorten zijn niet bruikbaar omdat ze hars bevatten maar als het ruim een jaar heeft gedroogd is het ook bruikbaar na goed weken en schrobben.

Laatst bewerkt:
Wanneer je eraan kan komen zou je wortel van een Rododendron kunnen gebruiken. Je moet het dan eigenlijk laten drogen en je hebt dan? Inderdaad spiderwood! In veengebieden zou je kunnen zoeken naar kienhout. Dat zijn eigenlijk gewoon resten van, meestal, loofbomen zoals Eiken Els en Berkenhout die in het veen zijn gekomen en daar zijn bewaard zijn gebleven omdat werd afgesneden van zuurstof toevoer. Kienhout van Den bestaat ook wel wanneer het echt onder het veen heeft gelegen is het ook goed bruikbaar. Nu zijn veengebieden vaak wel afgegraven voor turfwinning maar het kienhout werd vaak weggegooid en is in die gebieden nog wel vindbaar. Als je tenminste nog die gebieden mag en kunt betreden.

Het kan zoals ik begrijp maar je moet er wel wat voor overhebben om het gebruiksklaar te krijgen. Ik zou dan zelf eerder even op MP kijken of er iets in de buurt wordt aangeboden.

Het hout uit een bos lijkt mij niet geschikt om dit onder water te houden,het lijkt mij dat een bovengrondse structuur is die eenmaal onder water niet gaat funccioneren.
Het beste idee is om gewoon kienhout te gebruiken,wat in de aquariumwinkel verkrijgbaar is.
Al even (lang) geleden naar Drenthe afgereisd en in een lokale bar gevraagd waar kienhoutstumpen te vinden waren,dat vonden zij vreemd want deze kienhoutstukken komen door het omwoelen van de grond omhoog en deze boeren maakten er echt grote stapels van en overgoten deze met dieselolie,en staken deze in de fik,of dit nog gebeurt weet ik niet,maar was wel een feit om geen kienhout mee te nemen wat met benzine of wat dan ook was overgoten.Was dus wel een beetje vreemd voor hun dat wij daar interesse in hadden.

Op een gegeven moment aan een boer toestemming gevraagd om zijn grond te betreden en kienhout uit te zoeken,hij wees ons naar een enorme stapel,en daar konden wij meenemen wat wij wilde,ok,door de modder geploeterd en grote stukken kienhout in de auto meegenomen,het hout zat vol met pissebedden,waren we niet blij mee.
Het aquariumwater werd erg donker van dit opgewervelde hout,maar goed het was een ervaring waarvan ik niet weet of dit momenteel nog mogelijk is,misschien dat iemand uit het hoge Noorden eens kan reageren of dit nog nut heeft om dit te gaan zoeken.

Het hout uit een bos lijkt mij niet geschikt om dit onder water te houden,het lijkt mij dat een bovengrondse structuur is die eenmaal onder water niet gaat funccioneren.
Het beste idee is om gewoon kienhout te gebruiken,wat in de aquariumwinkel verkrijgbaar is.
Al even (lang) geleden naar Drenthe afgereisd en in een lokale bar gevraagd waar kienhoutstumpen te vinden waren,dat vonden zij vreemd want deze kienhoutstukken komen door het omwoelen van de grond omhoog en deze boeren maakten er echt grote stapels van en overgoten deze met dieselolie,en staken deze in de fik,of dit nog gebeurt weet ik niet,maar was wel een feit om geen kienhout mee te nemen wat met benzine of wat dan ook was overgoten.Was dus wel een beetje vreemd voor hun dat wij daar interesse in hadden.

Op een gegeven moment aan een boer toestemming gevraagd om zijn grond te betreden en kienhout uit te zoeken,hij wees ons naar een enorme stapel,en daar konden wij meenemen wat wij wilde,ok,door de modder geploeterd en grote stukken kienhout in de auto meegenomen,het hout zat vol met pissebedden,waren we niet blij mee.
Het aquariumwater werd erg donker van dit opgewervelde hout,maar goed het was een ervaring waarvan ik niet weet of dit momenteel nog mogelijk is,misschien dat iemand uit het hoge Noorden eens kan reageren of dit nog nut heeft om dit te gaan zoeken.

Zelf heb ik herhaaldelijk hout uit een afgegraven hoogveen gebied gehaald en dit ook in mijn bakken gehad. Het vergt wel een langere voorbereiding. Ik liet het vaak lang weken in een teil waar het water ook vaak in ververst werd. Zo was het prima te gebruiken. Kienhout heeft altijd wel wat aan kleuring tot gevolg. Meer als Rododendron wortels bijvoorbeeld. Tegenwoordig gebruik ik trouwens graag Mopani dat prachtige structuren kent meteen afzinkt, het is erg zwaar, en het water niet aan kleurt. Bovendien is het goed verkrijgbaar en niet overdreven duur.

Heb veel ancistrussen en ook kweek. Ik heb veel mangrove hout. Die ogen wat zachter van hout. Mopani is wat harder. Weet niet of ze dat prettig vinden eerlijk gezegd

Je kan ook gewoon natuurhout gebruiken maar enkel de harde soorten zoals de Eik, Meidoorn, Kastanje.
Heel erg tof, dat wist ik niet!

Wanneer je eraan kan komen zou je wortel van een Rododendron kunnen gebruiken. Je moet het dan eigenlijk laten drogen en je hebt dan? Inderdaad spiderwood! In veengebieden zou je kunnen zoeken naar kienhout
Met jou wil ik wel een middag op stap, op zoek naar Rhododendrons en kienhout. :regen:
Dit zijn leuke projecten om mijzelf eens verder in te verdiepen hoor.

Het kan zoals ik begrijp maar je moet er wel wat voor overhebben om het gebruiksklaar te krijgen. Ik zou dan zelf eerder even op MP kijken of er iets in de buurt wordt aangeboden.
De makkelijkste weg is niet altijd de leukste weg John. 😀

Het vergt wel een langere voorbereiding. Ik liet het vaak lang weken in een teil waar het water ook vaak in ververst werd.
Wat in het vat zit verzuurt niet.

In landen als Polen doen ze niet anders, hout uit het bos halen. Welke boomsoorten het meest geschikt zijn is al genoemd.

• Leuk
Waarderingen: Bov
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan