Wat is er nieuw

Hout voorbereiden

TheEvilTomat0

Member
Lid geworden
12 november 2025
Leeftijd
31
Website
codeonmedia.nl
Ik weet niet zeker of dit de juiste plek is voor dit topic.
Maar ik vroeg me af wat de beste manier is / wat jullie doen voor als je hout in je aquarium wilt gebruiken?

Koken jullie het hout? Of laten jullie het hout eerst een x aantal dagen in een bak 'trekken'?

Absoluut niet koken, dan kook je de vezels kapot. Het beste is in een ton leggen en inweken. Dat kan afhankelijk van het hout weken duren.
Je kunt het hout ook verzwaren door er een steen onder te lijmen of boren. Heb ik onlangs gedaan met hout in mn scapersaquarium. Dat scheelt een hele tijd

Ah oke, maar wat als er bv schimmelsporen of bacteriën in het hout zitten? Gaan die er dan ook uit als je het hout gewoon inweekt in een bak?

Das normaal geen probleem. Sommig hout krijgt tijdens het indraaien ook last van schimmel, verdwijnt vanzelf of je kunt het wat afhevelen.
Dit is hoe een stuk hout er bij mij uitzag.
20191214_150443.jpg

In een ton of in het aquarium zelf inwateren. Sommige stukken hout geven kleur af, vind ik persoonlijk wel mooi.

Ik had hier een grote bak gevuld met water en daar het hout ingelegd.
Ook had ik hier een verwarmingselement ingedaan en mijn filter op aangesloten.
Ik had mijn filter al 4 weken eerder in bezit als het aquarium en zo kon ik dus het filtersysteem vast indraaien en een snellere start maken met het aquarium.
Maar om terug te komen op uw vraag.
Het hout een paar weken laten weken kan absoluut geen kwaad helaas bleek dit bij mij niet voldoende en heb ik er een grote platte steen onder geboord.

Laatst bewerkt:
Als het kan dan zet ik het vaak te weken in een emmer en als het zinkt gaat het de bak in maar verzwaren is ook mogelijk.

Ik heb daar een platte steen voor. Daar heb ik een gat in geboord en daar bind ik het hout aan vast met een tiewrap totdat het zwaar genoeg is.

Ik heb daar een platte steen voor. Daar heb ik een gat in geboord en daar bind ik het hout aan vast met een tiewrap totdat het zwaar genoeg is.
Gaat ie dan met tiewrap en al het aquarium in? Of is het alleen om het hout te laten inweken?

Want normaal lijm je de hardscape toch?

Gaat ie dan met tiewrap en al het aquarium in? Of is het alleen om het hout te laten inweken?

Want normaal lijm je de hardscape toch?
Zo gaat hij het aquarium in. Ik lijm mijn hout niet vast hoor. Ik steek een anubias op de tiewrap dan zie je er niets van

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan