Wat is er nieuw

Hout vragen

Nigel

Well-known member
Lid geworden
4 juni 2017
Leeftijd
31
Heb wat hout gekocht via Mp verkoper zei dat het Kienhout is. Nu zie ik her en der wat punten die niet echt kei hard zijn. Op internet las ik dat je dit moet weghalen anders gaat het rotten. Dan blijft er niet echt veel van over ben ik bang.

Heb wat foto's genomen van wat in mijn ogen zwakkke plekken zijn.

Heb de partij 6 stukken gekocht voor €15. Goede prijs of slecht?

IMG_4933.JPG

IMG_4935.JPG

IMG_4936.JPG

IMG_4937.JPG

IMG_4938.JPG

IMG_4939.JPG

IMG_4940.JPG

Kienhout en alle hout wat soms wel 100 den jaren onder water of in een veenlaag heeft gelegen is aan verrotting onderhevig, maar dat is geen probleem, je kan de stukken die echt los zitten er af halen maar het proces gaat door, zeker als je het weer opnieuw inwatert zal je wat losse stukken krijgen of dat de bovenste laag wat af gaat geven.

Ik kan niet de maat van het hout zien maar € 15.00 is een redelijk koopje.

Laatst bewerkt door een moderator:
ga met ton mee, zullen bij kienhout altijd wat slappere stukjes zijn. en dit kan niet meteen kwaad hoor 🙂

spiderwood heeft dit bijvoorbeeld (bijna) niet.

Kienhout en alle hout wat soms wel 100 den jaren onder water of in een veenlaag heeft gelegen is aan verrotting onderhevig, maar dat is geen probleem, je kan de stukken die echt los zitten er af halen maar het proces gaat door, zeker als je het weer opnieuw inwatert zal je wat losse stukken krijgen of dat de bovenste laag wat af gaat geven.

Ik kan niet de maat van het hout zien maar € 15.00 is een redelijk koopje.

Dan ga ik tegen die tijd de zwakke punten een beetje eraf halen. Zijn verschillende stukken van z'n 20-60cm. Hoelang gaat z'n stuk gemiddeld mee nog wel een jaartje zonder problemen?

ga met ton mee, zullen bij kienhout altijd wat slappere stukjes zijn. en dit kan niet meteen kwaad hoor 🙂

spiderwood heeft dit bijvoorbeeld (bijna) niet.

Dit wilde ik nieuw gaan aanschaffen en daarnaast wat sprokkelen op Mp. Zocht wat robuustere stukken voor vooraan en dan Spiderwood achterin omdat het wat dunner is voor een diepte effect.

Dan ga ik tegen die tijd de zwakke punten een beetje eraf halen. Zijn verschillende stukken van z'n 20-60cm. Hoelang gaat z'n stuk gemiddeld mee nog wel een jaartje zonder problemen?

Zoals ik al zei dat het al honderden jaren oud kan zijn zal het best nog wel een jaartje of 10 mee kunnen, ik heb daar nog nooit gebruikers gegevens over gelezen, dus mogelijk meer tot veel meer.

Hout dat volledig onder water licht rot amper tot niet. Voor rotting is zuurstof nodig, dat is ook de reden dat tegenwoordig veel meerpalen (bij aanlegsteigers/sluizen etc) verlijmd worden. Goedkoop naaldhout onder water, duur hardhout van net onder het wateroppervlak tot bovenaan.

Kienhout zal zeker wat zachter worden en langzaam minder worden, maar dat komt voornamelijk doordat het ineens in de stroming ligt, er Lnummers aan knagen en dat soort 'externe' factoren.

Als je het mij vraagt moet dit hout, zelfs dat wat 'gescheurd' is nog prima 10-15 jaar mee gaan, zolang het volledig onder water blijft en je beessies het niet oppeuzelen.

Prima hout voor een mooi prijsje.

• Leuk
Waarderingen: Rubz
Ik heb een stuk hout in het aquarium liggen dat ik bij mijn eerste bakje kreeg. Nu ongeveer 22 jaar geleden, is nog niets mis mee.

Mijn stuk in de 80cm vertoont na enkele maanden wel een wat donkere en iets zachtere bovenlaag van ik denk 1 mm en dat boen of schraap ik er wel om de zoveel tijd.
Nu heb ik ook geen vissen die eraan knabbelen of eten🙂.
Datzelfde effect zie ik ook op een dun stukje tak i de 60cm en ook dat boen ik af en toe schoon en dan zie je weer mooi lichtbruin hout.

Mijn vader heeft ongeveer 12 jaar een Spaans galjoen in zijn aquarium gehad, een onbehandeld miniatuur, zelf geknutseld met minispijkertjes en alles. De latjes waren nog geen 2 milimeter dik en het geheel heeft het zeker 7 jaar volgehouden. Toen begonnen de destijds gekochtte ancistrus er aan te knabbelen en begonnen er al snel gaten in te vallen.

Na 5 jaar was het galjoen in dergelijke wrakkenstaat dat het geruimd is, maar vooral omdat de bodem niet meer schoon te houden was omdat dan het ship uit elkaar vloog.

Lijkt me kienhout wat uit het veen is gehaald op de foto's. Ik heb zelf ook deels kienhout in de bak wat ik uit het veen heb gehaald en deels kienhout wat ik heb gekocht bij de lfs.

Dat hout uit het veen wordt bij mij ook veel sneller zacht en gaat splijten dan het hout dat ook onder kienhout wordt verkocht in de lfs, dit is wat harder naar mijn idee.

Komt het hout dat je hebt gekocht uit een aquarium of is dit van een sprokkelaar die bij een veenafgraving woont? Dat echte veenhout moet je flink in laten wateren, komt echt enorm veel looizuur en verkleuring uit vrij (tenzij je dit natuurlijk graag wil, dan beperkt laten weken). Die zwakke plekken strip ik zo om de paar weken eens, maar dat het een beetje loslaat hier en daar houdt je niet tegen. Mn ancistrus en garnalen zijn er overigens dol op.

Moraal van het verhaal: In mijn beleving is niet elk stuk hout dat verkocht wordt als kienhout hetzelfde. Vers veenhout gedraagt zich toch echt anders in mijn bak dan een stuk uit de lfs.

Dit staat op Wikipedia:

Soorten[bewerken]
Kienhout kan aan de hand van de afkomst in een aantal soorten verdeeld worden. Zo is er kienhout van naaldbomen en loofbomen te onderscheiden. Uit het buitenland wordt mangrovehout en van savannehout geïmporteerd. Vooral van mangrovehout is bekend dat het looizuren afgeeft die een bruine kleuring aan het water geven.

Bedankt voor alle reacties. Uiteindelijk wil ik spiderwood gaan gebruiken. Ik vind het niet zo mooi met het kienhout wat ik heb gekocht. Het kienhout bewaar ik voor misschien in de toekomst 🙂

Kienhout is onder te verdelen in kienhout uit HOOGveen en kienhout uit LAAGveen. Dat betekent dan ook dat er kienhout is dat bestaat uit stammen en takken die in het veen terecht zijn gekomen en die zijn gewoon zacht en niet zo taai. Daarnaast is er kienhout welk is ontstaan uit wortel en stobben hout, dat is keihard en ook veel grilliger en taaier dan de eerst beschreven soort.

jessicapilon beschrijft mangrove hout als water verkleurder. Ik keur mangrove hout af om 2 redenen, mangrove hout is gegroeid in een brakke/zoute omgeving en zit vol met mineralen en zouten die ongecontroleerd aan je ZOETE water worden afgegeven. Door het verblijf in zoet water gaat mangrove hout rotten. al is dat proces vrij langzaam. maar na een jaar of wat in zacht,zuur water, druk je er zo gaten in en als je er dan aan ruikt stinkt het als rot hout.....! Dat is mijn persoonlijke ervaring met dit hout.

jessicapilon beschrijft mangrove hout als water verkleurder.

Ehhhh, ja dat doet Wikipedia dus want daar staat dit te lezen😀😀😉

Kienhout is onder te verdelen in kienhout uit HOOGveen en kienhout uit LAAGveen. Dat betekent dan ook dat er kienhout is dat bestaat uit stammen en takken die in het veen terecht zijn gekomen en die zijn gewoon zacht en niet zo taai. Daarnaast is er kienhout welk is ontstaan uit wortel en stobben hout, dat is keihard en ook veel grilliger en taaier dan de eerst beschreven soort.

jessicapilon beschrijft mangrove hout als water verkleurder. Ik keur mangrove hout af om 2 redenen, mangrove hout is gegroeid in een brakke/zoute omgeving en zit vol met mineralen en zouten die ongecontroleerd aan je ZOETE water worden afgegeven. Door het verblijf in zoet water gaat mangrove hout rotten. al is dat proces vrij langzaam. maar na een jaar of wat in zacht,zuur water, druk je er zo gaten in en als je er dan aan ruikt stinkt het als rot hout.....! Dat is mijn persoonlijke ervaring met dit hout.

Ook de mijne Wim,

Maar Wim, je hebt ooit eens een mooi stukje geschreven over de verschillende soorten hout voor het aquarium.
Kan je deze hier nog eens plaatsen? denk dat er wel meer mensen zijn die hier iets kunnen uit leren. 🙂

Z|ou nog ergens op AF moeten rondzwerven..eens loeren of ik dat kan vinden!

Zou dit moeten zijn:
Dit zijn de soorten die voor zover ik weet weinig kwaad kunnen als je ze zo gebruikt:

Mopanihout:
is rood/bruin tropisch hout, zeer grote dichtheid en zwaar: geeft bruin/rode verkleuring aan je water en is toepasbaar in zuur (PH beneden 7) en alkalisch (PH boven 7)
water. Het zinkt meteen

Mangrove hout:
dit komt uit de mangrove bossen, dit zijn KUSTWATERbossen en de wortels zitten vol zouten en mineralen, en verder heel veel luchtkamertjes. Dit hout zal nooit zinken, en moet geklemd worden of verzwaard met stenen.
Verder zal dit hout in zuur water veel zouten en mineralen aan het water afgeven, dat is niet goed voor de vissen die houden van zuur zacht water, ook zal het mangrovehout in zuur zoet water uiteindelijk gaan rotten.
Is daarom wel te gebruiken in alkalisch water, met een (licht)brakke inslag.

Kienhout.

Dit zijn stammen en wortels van bomen die in zoetwater moerassen groeiden en door een verveningsproces (turfvorming) in een zeer zure en zuurstofvrije omgeving langzaam maar zeker
geconserveerd werden (vergelijk het maar met zuurkool!).
Dit hout rot niet in zuur water of hard water, wordt wel onder invloed van zuurstofrijk water zacht en wordt door meervallen afgeraspt omdat deze cellulose nodig hebben. Aals he tdoor en door droog is zul je het moeten koken om het te laten zinken, zo verdrijf je namelijk de lucht uit de cellen van het hout. Dit hout zuurt tevens net als turf je water iets aan per kilo droog gewicht op 100 liter ongeveer 0,2 punten op de PH schaal.

Alle andere houtsoorten zijn in principe voor een aquarium ongeschikt.

Beetje duidelijk zo?

• Leuk
Waarderingen: luc
Ik dacht dat het veel breder en uitgebreider was Wim, zal ook eens zoeken 🙂

Is een lijstje uit 1986 denk ik want zijn inmiddels wel wat houtvarianten bijgekomen hoor! 😉
Oa Spiderwood en Manzani bv

mh....hoewel in 1986 al lang bezig met aqua's, ben ik pas in 2003 aan AF begonnen....!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan