Houten aquarium stelling afwerken


Hardloper

Well-known member
Lid geworden
12 juli 2014
Berichten
278
Locatie
Heerde
Ik ben een vurenhouten stelling aan het maken. In de stelling komen 12 50x30x30 aquariums voor garnalen, waarbij het vooraanzicht kijkt op het 30x30 deel en de diepte dus 50cm is. Ze worden gefilterd op een luchtpomp. De stelling bestaat uit 3 rijen van 4 aquarium. Per rij staan 2 aquariums naast elkaar, dan een steunbalk, en dan weer 2 aquariums.

Als de stelling straks volledig in elkaar zit met de aquariums erin dan krijg ik in ieder geval alles werkend. Maar het oog wil ook wat. Hebben jullie goede ideeën voor onderstaande punten?

  1. Ik ben nog op zoek naar verlichting. Gezien er alleen garnalen in komen met wat mos en simpele planten heb ik geen grote lichteisen. Wat is hierin een goedkope (en handige) oplossing? Ik moet of 6x een breedte van +- 55 cm overbruggen of 3x een breedte van +/- 1.20m
  2. De zij en achterkanten van de stelling wil ik eigenlijk zwart afwerken. Kan ik hiervoor gewoon multiplex/mdf gebruiken? Of zijn er goedkopere alternatieven?
  3. Tussen de aquariums zit een open ruimte aan de voorkant. Mijn voorkeur gaat ernaar uit dat ik dit dicht maak, maar wel snel open kan doen om even te voeren. Ik zat zelf aan schuifdeurtjes te denken, maar weet niet of dit makkelijk te realiseren is en of er betere alternatieven zijn.
  4. Tegen verdamping lijkt het me verstandig om afdekplaatjes op de aquariums te doen. Nou heb ik hier een aantal aquarium met dun plexiglas wat buigt en niet ideaal op de aquariums ligt. Wat zijn handige afdekplaatjes die makkelijk aan de kant te schuiven zijn of opengeklapt kunnen worden?
Aardig wat vragen, maar ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Ik denk het liever nu vast goed uit dan dat ik later spijt krijg van verkeerde keuzes.
 
1: Niet genoeg verstand van.
2: Ik zou Trespa gebruiken. Is duurder, maar vochtvast. Multiplex kan wel als je het goed droog houdt. MDF is vragen om problemen.
3: Tekening nodig om te visualiseren. Als ik het goed interpreteer zou een valdeur wel een redelijke optie zijn.
4: Vierkante diner borden? xD
 
avond
een tl lamp met reflector zou voldoende moeten zijn dan heb je 5 watt per bak nodig ongeveer
de mooiste look vind ik zonder afdek ruiten je kan ook proberen drijf planten te houden dat gaat ook veel verdamping tegen
 
Polycarbonaat kanaalplaat wordt ook wel als afdekking gebruikt. Buigt een stuk minder dan plexiglas, is onbreekbaar en weegt bijna niets. In plaats van het al genoemde Trespa zou je ook betonplex kunnen gebruiken. Wel de kopse kanten in bijvoorbeeld epoxy zetten, als daar vocht bij kan komen. Zie https://www.bouwbestel.nl/blog/betonplex.html
 

Terug
Bovenaan