Wat is er nieuw

HS Floracel complete, hoeveel NO3 en PO4?

nilo1804

~
Forumleiding
AquaForum Donateur
Lid geworden
5 januari 2012
Leeftijd
26
Ha allen,
Ik vroeg me af hoeveel NO3 en PO4 je toevoegt met 1ml op 50L water. Zie foto, volgens APO voeg je stikstof, fosfor, kalium toe, en later staat ook macro- en micronutrienten.
Op de verpakking staat echter niets over NPK. Iemand die meer weet?
Alvast bedankt!

IMG_4183.png

Als het moeilijk te vinden of niet te vinden is dan zou ik het niet eens gebruiken.
Behoorlijk belangrijke informatie die je als fabrikant toch wel moet vermelden als je het mij vraagt.

Dit staat er op
image.jpg

Met andere woorden net zo incompleet als profito.
Lijkt me dat het alleen maar sporen betreft.
Eigenlijk zou je het oplichting moeten noemen.

Eerst lees ik kalium maar op de fles zie je dat weer niet.

Ik ga APO maar eens berichten dan… juist gekocht omdat dat er bij stond dat het NPK + micros bevat

Opzich doen de plantjes het wel best denk ik, weinig groei maar ook geen alg. NO3 is momenteel 2,5

Ik ga APO maar eens berichten dan… juist gekocht omdat dat er bij stond dat het NPK + micros bevat

Fabrikant vermeld helemaal niets over toevoegingen
https://hsaqua.eu/product/hs-aqua-floracell/

Ik heb niets tegen APO (ik koop er regelmatig) maar dit soort nietszeggende producten zijn erg winstgevend voor zowel verkoper als fabrikant.

Beter voorbeeld (zonder PO4/NO3)
https://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze-producten/vloeibaar-kant-en-klaar/basis-2500

Beter voorbeeld (met PO4/NO3)
https://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze-producten/vloeibaar-kant-en-klaar/complete-2500

Ja jammer ik had juist veel tijd gestopt in het uitzoeken maarja toch mis dus…

Floracell bevatten alleen de micro's, dus mineralen en sporenelementen. Het bevat geen fosfaat en nitraat.
Het heeft wel een NPK (Flora Scape Macro NPK) maar is weer gebaseerd op de Redfield ratio. 10 ml verhoogt de NPK in 100 l water naar 10-0.5-7

Bedankt voor al jullie reacties! Wat zouden jullie aanraden? Ik doseer nu 0,75ml per dag van de micro’s (op zo’n 50L). Bakje draait nu een week, geen CO2, iets van 20lumen voor 7u per dag, kleibolletjes met zandbodem. Planten zijn cryptos, bacopa, javavaren windelov, Hydrocotyle japan, staurogene repens, sterrenkruid, Alternanthera rosanerveig.
Nog geen vissen oid in het aquarium.
NO3 is nu 2,5 en ik zie nog geen alg gelukkig, maar ook weinig groei.
Zal ik zo doorgaan of all-in-one halen of alleen NPK bijkopeb? Mijn doel was leandose overigens :DD

Mijn doel was leandose overigens
De essentie van lean-dose is dat planten hun voeding primair uit de bodem halen met minimale hoeveelheden voeding in de waterkolom.
Als jij een inerte bodem gaat gebruiken met wat kleibolletjes krijgen de planten nooit genoeg voeding vanuit de bodem en trekken ze voeding vanuit de waterkolom leeg.
Met tekorten als resultaat

Dus; een Lean-dose in combinatie met een inerte bodem is een slecht plan. Je kunt dan beter een verhouding van 10:1 nastreven of gebruik maken van de EI of AIO

Top dankjewel! Heb je nog tips hoe met EI zonder CO2 algen te voorkomen? Het klinkt voor mij wat tegenstrijdig als er meer voeding in het water zit dan de planten kunnen opnemen, of zie ik dat verkeerd? 😄

Zou je aanraden om all in one te kopen of NPK bijkopen zodat ik zelf macro en micro los kan geven?

Die keuze is persoonlijk en afhankelijk van meerder factoren.
Maar de EI heeft haar waarde al bewezen in de praktijk. Bemesting volgens het principe van de EI kan je toedienen via een AIO of via poeders van bv aquariumbemesting.nl

Algen worden niet getriggerd door de hoeveelheid voeding in het water, dus daar hoef je niet bang voor te zijn.
Als jij netjes de verplichte waterwissels uitvoert en goed onderhoud pleegt krijg je geen alg als je met de EI werkt

Top dankjewel! Heb je nog tips hoe met EI zonder CO2 algen te voorkomen? Het klinkt voor mij wat tegenstrijdig als er meer voeding in het water zit dan de planten kunnen opnemen, of zie ik dat verkeerd? 😄

Zou je aanraden om all in one te kopen of NPK bijkopen zodat ik zelf macro en micro los kan geven?
Ik volg de EI al jaren maar dan met co2 maar als je geen co2 wil dan kan dat ook maar dan moet de de verlichting daarop afstemmen. Geen co2 met een bak licht werkt vaak niet.

20lumen per liter een goede dan? Of meer of minder?

Ik ga me er nog eens in verdiepen, neig nu naar losse NPK bijkopen zodat ik wat flexibeler ben mocht dat in de toekomst willen.
Bedankt voor alle tips allen!!

20 lumen is niet echt veel maar voor de meeste eenvoudige planten prima. Bij de sectie planten staat dacht ik een overzicht van Corne hoeveel een plant moet hebben aan licht.

Kleine update, ik heb APO gemaild met de vraag of het klopt dat dit niet compleet is en dat er geen NO3, PO4 en K verhogende stoffen inzitten.

Het antwoord:
Klopt, er zit stikstof, fosfor en kalium in, maar niet om nitraat te verhogen. In de product omschrijving staat dat het product stikstof, fosfor en kalium toevoegd, maar er staat niet dat het NO3 toevoegt dus dat doet het ook niet.

Ik vind het maar een vaag verhaal met wat misleiding, maargoed ik laat het erbij en zal volgende keer toch minder geneigd zijn om er te bestellen...

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan