Wat is er nieuw

Huis-tuin-en keukenvoer voor garnalen.

Lysia

Well-known member
Lid geworden
1 januari 2021
Leeftijd
53
Ik ben sinds kort aangewezen verzorger van een kudde vuurgarnaaltjes (red sakura). Ik weet van mijn vissen inmiddels heel aardig wat ze graag lusten en mogen uit de koelkast/ diepvries/ tuin.
Maar voor de garnalen weet ik dat nog niet. Momenteel voer ik algentabletten, klein beetje sera granulaat en er ligt een blad van de lindeboom en van een zwartebessenstruik in. Andere bewoners van de bak zijn op dit moment nog sturisoma panamense en slakken (appel, blaashoorn, posthoorn en twee jonge torenslakjes in een zissbreederbox.)
Ik voer dus niet apart garnalenvoer. (Is dat eigenlijk noodzakelijk voor gezonde garnalen?)

Wat voeren jullie je garnalen aan extraatjes?

garnalen zijn opruimers
hangt er vanaf of je bak zelf genoeg afval produceert of je ze moet voeren.
ze eten ook mee van standaard voer.
maar zijn dol op komkommer en dat soort dingen

De bak is net nieuw ingericht, maar wel met 'oudere' planten (mn cryptocorynes gerecycled) dus er is wel wat te vinden voor ze, maar de biofilm moet wel weer opnieuw opgebouwd worden. Maar officieel garnalenvoer is dus hoe dan ook niet nodig, begrijp ik. In ge val van twijfel een snufje meer vissenvoer erin dus.

Wat voeren jullie je garnalen aan extraatjes?
Helemaal niets, het betreft bij mij om +100 (ik kan ze niet tellen, kunnen ook 200 zijn) mini-japonica’s en waarschijnlijk de meest gemakkelijke garnalen.
Hetzelfde geldt ook voor de tientallen Helena’s en 15 dwerg-Otto’s.

Wel krijgen de 4 maanvissen, 10 kegelvlekken en 20 a 30 kardinaal-tetra’s een (1x) dagelijkse portie van ~0.3 gram TetraMin Granules, maar is ook erg weinig
1000023232.jpg

In de gezelschapsbak eten ze gewoon op wat de vissen laten liggen of niet bij kunnen.
Wat bladeren, groente en af en toe een stuk ongekookte spaghetti waarderen ze wel als extraatje.
Altijd leuk om spaghetti in de bodem te steken en vervolgens komen er tientallen garnalen om een stukje vechten.

Eten hier met de pot mee. Heb er meestal wel wat catappablad in en soms wat ander blad(walnoot, framboos, brandnetel,beuk) en af en toe groenvoer, spinazie, paksoi.
In het verleden weleens speciaal garnalenvoer gekocht, waren ze niet van onder de indruk:DD

Ik denk dat ze prima met de pot mee kunnen eten hoor. Wat blad erbij en dan gaat dat wel goed.
Nou Sjon, niet met jouw pot. Hier lusten de garnalen geen kroketten en bami.

Maar Lysia, waarom de garnalen geen garnelenvoer geven?
We geven de hond toch ook geen rookworst of een zakje chips? En honden zijn ook echte opruimers zoals vaak bij garnalen geopperd wordt.

Wil je optimaal genieten van je huisdier? Geef dan ook voer dat voor hun geschikt is. Geldt voor honden, cavia's wandelende takken en ook voor garnaaltjes.

Omdat ik vermoed dat er dan weinig van dat garnalenvoer in de garnalen terecht gaat komen?
Maar vooral omdat ze in principe het overgebleven vissenvoer (algentabletten, sera granulaat) en alles wat in de bak verder eetbaar opeten, maar ik gun ze af en toe een extraatje, en dat is met name iets wat overblijft in de keuken en anders de GFT in gaat.
Stel bijv: ik eet een appel, dan gaat 90% van de schillen de gft in, maar een klein beetje voor de garnalen, Gesteld dat die dat lekker vinden. En dát is dus mijn vraag: wat mogen ze en wat lusten ze graag.

Fruit is slecht voor ze i.v.m gisting.
Brandnetelblaadjes, moerbei, bananenbladeren etc eten ze graag van. Visvoer wat de bodem haalt eten ze ook van mee, als dat de bodem niet haalt iets meer voeren.

Ok, dáár kan ik wat mee.
En bijvoorbeeld een kippenbotje? Of iets anders puur vlezigs zonder al te veel kruiden/ zout etc.?

Geen idee of het goed voor ze is maar zou het zelf niet doen. Dan eerder een stukje verse vis maar met zout en kruiden, weet niet...

Dan eerder een stukje verse vis maar met zout en kruiden, weet niet...
Verse vis behappen ze prima. In het voorjaar geef ik ze wel eens jong broed uit de vijver of sloot. Zo'n klein, zacht visje is de volgende dag helemaal opgepeuzeld.

Voor jonge visjes wegwerken heb ik ander personeel.....

We geven de hond toch ook geen rookworst
Dat deed ik wel en toen Sky er nog was snoepte die altijd graag wat mee van wat ik at hoor en helemaal als het iets van vlees betrof. Vroeger aten honden vaak gewoon met de pot mee en toen werden ze ouder dan tegenwoordig heb ik soms het idee.

En bijvoorbeeld een kippenbotje?
Ja dat deed oud lid Edwin ook en die heeft daar foto s van gepost en dat was een karbonadebot maar ja of dat goed is voor de waterwaarden dat durf ik te betwijfelen.

Als er nog minimum aan vlees aanzit in combinatie met een goede opruimploeg, gaat dat prima. Heb ik ook weleens gedaan, toen Pleco (XL) er nog was. Wel in de gaten houden of het gaat schimmelen, dan gauw eruit halen.
En wat de honden betreft: inteelt, oftewel fokprogramma's op kleur en lichaamsbouw ipv gezondheid doet de levensduur van hondenrassen geen goed. Maar dat is een volledig andere discussie, die ik graag voer, maar wel ergens anders.

Ik zou persoonlijk uitkijken met vlees en botten.
Puur vanwege dingen als restanten van ontwormingsmiddelen etc.
Garnalen zijn behoorlijk gevoelige beestjes en leggen snel het loodje bij dat soort middelen.

Ja. zaken als flubenol en ivermectine worden voor vee gebruikt.
Uiteraard niet de dag van de slacht maar tot een aantal dagen voor de slacht mag dat gebruikt worden.
De kans dat er resten aanwezig zijn bestaat ofwel iets waar je mee uit moet kijken.

Nee, er is een wachttijd, per medicijn verschillend. Ivermectine heeft een lange wachttijd, en de spuitplek zelf wordt hoe dan ook voor humane consumptie afgekeurd. Dieren die antibiotica gehad hebben, gaan naar Rendac.

Er was een appelslak overleden, die is efficiënt opgeruimd door de vuilnisploeg.
En ze groeien allemaal als kool. Zowel de garnalen als de diverse soorten slakken. Mijn man vroeg vertwijfeld aan me hoe groot appelslakken eigenlijk worden??
Vandaag of morgen komen er weer wat fotootjes aan.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan