Wat is er nieuw

Huisvesting sluierstaarten en goudvissen

michelle1

Well-known member
Lid geworden
31 december 2015
Fishvisies

Om een ieder te informeren naar inzichten en meningen over het houden van sluierstaarten en goudvissen 2021.

Probeer bij het onderwerp te blijven zodat we elk bijkomend onderwerp weer in een nieuw aangemaakte stelling kunnen zetten zodat het overzichtelijk blijft. Als voorbeeld zal bij huisvesting het punt filtering van belang zijn , dit kun je benoemen maar voor diepgaandere info, maak je weer een nieuwe stelling aan; Stelling Filtering, Stelling bodem, Stelling planten. stelling temperatuur, zuurstof, voeding ...........................

Het zullen er veel worden maar het zal voor een ieder heel handig zijn om op een bepaald onderwerp op te zoeken.

Een ieder kan een stelling aanmaken en reageren. Wellicht is het ook leuk om andere vissoort houders uit te nodigen bij onderwerpen waar betreffend persoon verstand van heeft.

Huisvesting

De stelling sluierstaart;
- 50 liter per sluierstaart
- minimaal 1 meter breed aquarium

De stelling goudvis
- niet geschikt voor aquarium. Dit een vijvervis.

Twee stellingen voor de prijs van 1 😉

Ik ben het eens met de stelling, dat de hoeveelheid water per Sluierstaart minimaal 50 liter is, in een aquarium van tenminste 1 meter breed. Dat houdt in, dat je minstens 150 liter zwemruimte moet bieden en daar 3 Sluierstaarten in kunt houden. Dat is mijns inziens ook de minimale groepsgrootte, want de Sluierstaart is een vis die niet solitair leeft, en ook geen echte scholenvis is, maar wel interactie nodig heeft met soortgenoten. Het voorkomt ook dominantie van een vis over de andere. Een Sluierstaart kan vanwege zijn vorm doorgaans niet ( langdurig) snel zwemmen, en kan daarom toe met 100 cm of meer breedte van de bak.

De gewone Goudvis is in het algemeen niet geschikt voor een aquarium, omdat de kamertemperatuur vaak te hoog is en de afmetingen van het doorsnee aquarium te weinig ruimte bieden voor het zwemgedrag van deze vis. In een vijver kan de Goudvis zijn energie beter kwijt. In de winter kan hij, door onderin de vijver te zwemmen, op 5 graden Celsius verblijven terwijl hij weinig eet. Zijn verbranding staat dan op een laag pitje. In de zomer kan hij ook de bodem opzoeken, omdat het daar een paar graden koeler is dan aan het wateroppervlak.

Uiteraard zijn er uitzonderingen op deze regel: vaak worden er vergroeide of heel oude goudvissen opgevangen, die al jaren in een te kleine ruimte zijn gehouden, waardoor ze in een vijver met gezonde soortgenoten al heel snel het onderspit delven. Voor deze vissen moet het aquarium zo veel mogelijk aan de behoeften aangepast worden.

Kamertemperatuur te hoog is niet echt een ding voor normale goudvissen Giebeltje. Het enige nadeel dat ik kan verzinnen is dat ze snel vervuilender zijn dan in de vijver (daar hebben ze immers een winterrust) en dat ze dus langer kunnen leven, gezien de stofwisseling op een lager pitje gaat gemiddeld gezien over een jaar.

De stelling sluierstaart:
Prima voorschriften. Vaak minimaal.
Met extreme filterinstallaties kan minder liter per vis ook maar dat moet je niet willen. En daarnaast heeft 99 procent van de mensen dat niet. Daarom zijn de algemene voorschriften een goede schatting voor wat een vis nodig heeft. Ik vind zelf dat er daarnaast meer nadruk gelegd moet worden op geschikte filtratie. Voor afmeting aquarium, 1 meter vind ik echt minimaal, groter is altijd beter, het is niet voor niets een minimum.

Normale goudvissen binnen:
Zeker mogelijk, maar bijna niemand kan ze een geschikt onderkomen geven. Denk aan aquaria van minimaal 2-2,5 meter lang. En aangezien ze enorm kunnen worden dan kan je beter het aantal liters per vis verdubbelen (iets wat ik bij enorme sluierstaarten ook vind).

Kamertemperatuur te hoog is niet echt een ding voor normale goudvissen Giebeltje. Het enige nadeel dat ik kan verzinnen is dat ze snel vervuilender zijn dan in de vijver (daar hebben ze immers een winterrust) en dat ze dus langer kunnen leven, gezien de stofwisseling op een lager pitje gaat gemiddeld gezien over een jaar.
Kamertemperatuur is normaal gesproken 20 - 22 graden Celsius. De temperatuur waarbij de gemiddelde Goudvis zich senang voelt ligt tussen de 10 en de 20 graden. Uitzondering: ik ken een bak van 200 x 40 x 150 met 3 Komeetstaarten en 1 Gyrinocheilus aymonieri in een restaurant. Daar ligt de temperatuur meestal iets lager dan in de gemiddelde woonkamer. Sluierstaarten zijn doorgaans op hogere temperaturen gekweekt, en vaak gevoeliger voor infecties dan gewone Goudvissen. Die houd je daarom het beste op een temperatuur tussen de 20 en 25 graden Celsius.

Niet helemaal mee eens. Dus bij 21-22 graden voelen ze zich niet senang? Dit zijn ook gewoon watertemperaturen die zomers in broedgebied voorkomen.
Daarnaast komt een groot percentage vijvervissen uit kwekerijen in Israël, gewoon in de buitenlucht met zonneschermen erover, daar zijn de water temperaturen helemaal hoog.
Vaak houden kweken hun watertemperatuur (als ze daar invloed op hebben) hoog om de stofwisseling ook hoog te houden: snellere groei, snellere verkoop.

Laatst bewerkt:
stelling: Dus een vijver van 500l is geen probleem voor goudvissen maar een aquarium van 1000liter kan niet.

Hoe vaak worden goudvissen niet gedumpt in een minuscuul plasje water met hoogstens een fonteintje op, vaak met tientallen tegelijkertijd...
Dan zijn ze toch wel 100x beter af in een deftig aquarium.

stelling: Dus een vijver van 500l is geen probleem voor goudvissen maar een aquarium van 1000liter kan niet.

Hoe vaak worden goudvissen niet gedumpt in een minuscuul plasje water met hoogstens een fonteintje op, vaak met tientallen tegelijkertijd...
Dan zijn ze toch wel 100x beter af in een deftig aquarium.

Vind dit ook wel een heel goed punt. Ik zie ook inderdaad ronde specie kuipen voorbij gaan als vijver met goudvissen erin.

Is er eigenlijk een minimaal lengte breedte advies voor vijvers in deze?

Tsja, lastig wat een minimum is.
Als we ervan uitgaan dat bijvoorbeeld een 2 meter aquarium oke is. Dan moet een vis in een vijver minimaal, al is het diagonaal, toch ook wel minstens zoveel ruimte nodig hebben.

Ik zou zeggen, 2 meter bij 1 meter bij 80-100 cm diep? Ik zeg maar wat hoor, zeker met vijvers zijn er natuurlijk veel meer mogelijkheden qua vorm.

Niet helemaal mee eens. Dus bij 21-22 graden voelen ze zich niet senang? Dit zijn ook gewoon watertemperaturen die zomers in broedgebied voorkomen.
Daarnaast komt een groot percentage vijvervissen uit kwekerijen in Israël, gewoon in de buitenlucht met zonneschermen erover, daar zijn de water temperaturen helemaal hoog.
Vaak houden kweken hun watertemperatuur (als ze daar invloed op hebben) hoog om de stofwisseling ook hoog te houden: snellere groei, snellere verkoop.
Daar ben ik het mee eens. Goudvissen gedijen goed in koel water, maar het zijn technisch gezien geen koudwatervissen. Koudwatervissen (zoals bijvoorbeeld bepaalde zalmsoorten) vertonen bij tropische temperaturen stresseffecten en doen het slecht. Goudvissen gaan bij 25-30 graden echter nog prima. Daarbóven komt op een gegeven moment wel een punt waarop ook zíj aantoonbaar last krijgen. Rond de 35 of zo vinden ze geloof ik bijvoorbeeld niet meer zo leuk, las ik in een onderzoek. Al kunnen ze het technisch gezien wel een tijd hebben.

http://advancedaquariumconcepts.com/myths-about-goldfish-and-their-care/
Het is ook niet voor niets dat goudvissen in tropische gebieden gehouden en gekweekt kunnen worden. Landen als Thailand, de Filippijnen, en bijvoorbeeld op Hawaii, daar gaan ze prima.

Het is natuurlijk zo dat een goudvis op hogere temperaturen minder lang leeft dan op lagere. Dat is de consequentie van de hogere stofwisseling. Maar schadelijk is anders.

Vind dit ook wel een heel goed punt. Ik zie ook inderdaad ronde specie kuipen voorbij gaan als vijver met goudvissen erin.

Is er eigenlijk een minimaal lengte breedte advies voor vijvers in deze?
Ik heb mezelf inderdaad tegengesproken, want mijn dochter heeft een dergelijke ingegraven speciekuip. De Woningstichting maakte bezwaar tegen grotere vijvers, vandaar. Maar deze is 80 cm diep, heeft een 80 cm doorsnede en de vissen zitten er al 3 jaar in. Ze planten zich met succes voort: waar er in het begin 3 waren zitten er nu minmaal 10, waarvan de grootste, het moet gezegd, niet langer is dan 15 cm inclusief staart. Op de bodem ligt vijveraarde, en er groeien een Gele Plomp, een Waterlelie ( Nymphaea alba) en heel veel Waterpest in. De mosselplantjes uit het eerste jaar zijn geheel verdrongen door deze soorten, die blijkbaar wel voor voldoende schaduw/koelte en zuurstof zorgen. Blijkbaar is het groeiremmende hormoon dat deze vissen uitscheiden, niet van invloed op hun verdere welzijn. De verhouding ogen/lijf is ook normaal, de vis in zijn geheel is kleiner. Ze worden minimaal bijgevoerd.

Ik vind 50 liter als vast staand gegeven voor een sluier onzin

Ik vind dat je soort specifiek moet kijken en dan ook nog maar moet afwachten hoe de vis zich ontwikkeld. Ook met sluiers heb je veel verschil in gedrag. Je hebt de hangers, de hypers, de baantje trekkers. Mijn ervaring is dat de Bolle lichamen sluiers een stuk klunzerig zijn en des te groter de staart en vinnen worden ze minder doen aan baantjes trekken. De fan tail met een langer lichaam zijn een stuk actiever en hebben daarom meer zwem ruimte nodig. Deze hebben weinig last van grote vinnen of staarten.

Ik denk dat 2 pearls het prima kunnen vinden in een wat kleiner aquarium.

Met de enkelvin goudvis heb ikzelf geen ervaring maar zal ook afhangen hoe deze zich ontwikkeld en het gedrag. Maar gezien de bouw zou ik deze vissen toch zeker de ruimte gunnen.

Persoonlijk vind ik de maat van aquarium enig zins belangrijk maar het goed houden van het water en de gezondheid veel belangrijker.

Daar ben ik het mee eens. Goudvissen gedijen goed in koel water, maar het zijn technisch gezien geen koudwatervissen. Koudwatervissen (zoals bijvoorbeeld bepaalde zalmsoorten) vertonen bij tropische temperaturen stresseffecten en doen het slecht. Goudvissen gaan bij 25-30 graden echter nog prima. Daarbóven komt op een gegeven moment wel een punt waarop ook zíj aantoonbaar last krijgen. Rond de 35 of zo vinden ze geloof ik bijvoorbeeld niet meer zo leuk, las ik in een onderzoek. Al kunnen ze het technisch gezien wel een tijd hebben.

http://advancedaquariumconcepts.com/myths-about-goldfish-and-their-care/
Het is ook niet voor niets dat goudvissen in tropische gebieden gehouden en gekweekt kunnen worden. Landen als Thailand, de Filippijnen, en bijvoorbeeld op Hawaii, daar gaan ze prima.

Het is natuurlijk zo dat een goudvis op hogere temperaturen minder lang leeft dan op lagere. Dat is de consequentie van de hogere stofwisseling. Maar schadelijk is anders.
OK, dan kunnen we het temperatuur-argument wegstrepen. Hoewel ik heb gemerkt dat veel Goudvissen en Sluierstaarten vanaf hun geboorte besmet zijn met bacteriestammen, die erg goed gedijen als de temperaturen te hoog worden (27 graden of meer). Het enige dat je preventief in kunt zetten is adequate filtering en regelmatig vers water.

Edit: ik lees net nog veel meer interessante mythen in genoemd artikel, volgens de auteur zijn Goudvissen niet vervuilender dan andere vissen, het hangt van de kwaliteit van het voer af. Mits goed gevoerd zijn het wel snelle groeiers, wat dan weer wel voor meer ontlasting zorgt. En volgens dezelfde auteur hebben Goudvissen wel degelijk een maag, zij het dan klein en langgerekt, wat hen in staat stelt tot het verteren van proteine. Interessant stukje, en het bewaren waard. Dank voor het plaatsen @Gino88.

Laatst bewerkt:
Ja dat is dan een van de effecten van warm water: bacteriën gaan als een tierelier. Filterbacteriën (goed), maar ook ziekteverwekkers helaas. 🙂 Dus als een vis iets onder de leden heeft, kan het snel gaan.

Ik heb mezelf inderdaad tegengesproken, want mijn dochter heeft een dergelijke ingegraven speciekuip. De Woningstichting maakte bezwaar tegen grotere vijvers, vandaar. Maar deze is 80 cm diep, heeft een 80 cm doorsnede en de vissen zitten er al 3 jaar in. Ze planten zich met succes voort: waar er in het begin 3 waren zitten er nu minmaal 10, waarvan de grootste, het moet gezegd, niet langer is dan 15 cm inclusief staart. Op de bodem ligt vijveraarde, en er groeien een Gele Plomp, een Waterlelie ( Nymphaea alba) en heel veel Waterpest in. De mosselplantjes uit het eerste jaar zijn geheel verdrongen door deze soorten, die blijkbaar wel voor voldoende schaduw/koelte en zuurstof zorgen. Blijkbaar is het groeiremmende hormoon dat deze vissen uitscheiden, niet van invloed op hun verdere welzijn. De verhouding ogen/lijf is ook normaal, de vis in zijn geheel is kleiner. Ze worden minimaal bijgevoerd.

Voel je niet aangesproken door mij hoor. Ik wist niet dat jouw dochter een ton had.:rolleyess:

Het viel mij ook op dat toch veel een andere inzicht hebben in wat is een geschikte vijver voor vissen.

Een vissenkom omdat hij rond is kan niet maar een ronde kuip wel. Is voor mij niet logisch. Een goudvis zwemt van nature niet van beneden naar boven om te grondelen. Een kuip van diameter 80 cm met 10 vissen kan wel maar een aquarium van 80 cm met 3 sluiers niet. Ik heb geen verstand van vijvers maar ergens is er iets niet geheel logisch :juggle:

Voor de tropische bak die ik had koos ik voor een volwassen lengte van maximaal 6cm. Dus bij een 120cm bak is dit 20x de vislengte en hadden ook de snelle vissen ruimte genoeg om lang rechtdoor te zwemmen. Een sluier is wel even bezig om naar de andere kant te komen en zit ik nu op 10x vis lengte dus voor een goudvis die snel en slank is zou ik persoonlijk wel voor 15-20x kiezen als ik een vijver wil graven. Dacht wel op verschilllende sites een 10x factor als wenselijk te zijn maar een Koi vijver zou best wel een referentie kunnen zijn..

De 22C is ook deels gekozen om de groei niet te veel te belemmerren bij de kleintjes in mij bak.

Ik vind 50 liter als vast staand gegeven voor een sluier onzin

Ik vind dat je soort specifiek moet kijken en dan ook nog maar moet afwachten hoe de vis zich ontwikkeld. Ook met sluiers heb je veel verschil in gedrag. Je hebt de hangers, de hypers, de baantje trekkers. Mijn ervaring is dat de Bolle lichamen sluiers een stuk klunzerig zijn en des te groter de staart en vinnen worden ze minder doen aan baantjes trekken. De fan tail met een langer lichaam zijn een stuk actiever en hebben daarom meer zwem ruimte nodig. Deze hebben weinig last van grote vinnen of staarten.

Ik denk dat 2 pearls het prima kunnen vinden in een wat kleiner aquarium.

Met de enkelvin goudvis heb ikzelf geen ervaring maar zal ook afhangen hoe deze zich ontwikkeld en het gedrag. Maar gezien de bouw zou ik deze vissen toch zeker de ruimte gunnen.

Persoonlijk vind ik de maat van aquarium enig zins belangrijk maar het goed houden van het water en de gezondheid veel belangrijker.
Heel erg eens. Waterkwaliteit is alles, daar valt of staat het bij.
Alle voorschriften zorgen ervoor dat enigszins een goede waterkwaliteit bewaakt wordt voor de gemiddelde aquariaan.

Voel je niet aangesproken door mij hoor. Ik wist niet dat jouw dochter een ton had.:rolleyess:

Het viel mij ook op dat toch veel een andere inzicht hebben in wat is een geschikte vijver voor vissen.

Een vissenkom omdat hij rond is kan niet maar een ronde kuip wel. Is voor mij niet logisch. Een goudvis zwemt van nature niet van beneden naar boven om te grondelen. Een kuip van diameter 80 cm met 10 vissen kan wel maar een aquarium van 80 cm met 3 sluiers niet. Ik heb geen verstand van vijvers maar ergens is er iets niet geheel logisch :juggle:
Voor mij is dit ook niet helemaal logisch, maar ik zie die visjes regelmatig, ze zien er goed uit, en dat spreekt dus alles tegen wat ik tot nu toe heb geleerd. Het is inderdaad erg tegenstrijdig. De vijver die mijn opa vroeger had, was er een die hij zelf gegraven had. De binnenkant was afgewerkt met cement en het geheel had ongeveer het model van een voetzool. Het gedeelte waar je de bal van de voet verwacht, was het diepe gedeelte en dat had ongeveer de afmetingen van zo'n speciekuip en 80 cm diep. Het " hiel" gedeelte was zo'n 40 cm diep, 50 cm breed, en liep uit in een rand rondom het diepe stuk. De vijver had uiteraard geen filter, want daar dacht men in die tijd nog niet aan. Ook Opa had vissen die op z'n grootst 15 cm lang waren, en er waren ieder jaar jonge Goudvissen. Hij voerde alleen levende watervlooien, die hij wekelijks ging halen in een sloot in Velserbeek. In alle 20 jaar dat ik in het huis van Opa en Oma kwam, was die vijver er, en bloeiden de Waterlelies. In mijn ouderlijk huis had mijn vader een vergelijkbare vijver gemaakt, maar dan van kunststof en vijverfolie. Ook daar Goudvissen van hoogstens 15 cm lengte, bloeiende Waterlelies, Zwanebloemen, Gele Lis en veel jonge visjes. Maar geen ruimte om lange baantjes te trekken. Of passen de vissen zich aan de omgeving aan en weten ze niet beter?

Zie voorbij komen dat de grootte van het aquarium "niet uit maakt" zolang je de waterwaarden maar op peil kan houden met gigantische verversingen & filtratie... volgens mij gaat er dan toch echt iets niet goed in de gedachtengang als je dat soort capriolen uit moet halen om je visjes maar gezond te houden.
Even 1 moment van onoplettendheid (of je komt 3 weken plat te liggen door corona oid) en je hangt.

Ja ik heb zelf ook joekels van vissen in de huiskamerbak (hetzij midden amerikaanse cichliden), en die kunnen prima door met een waterverversing van 1x p/m (sinds ze nagenoeg volgroeit zijn).

De groeihormonen waar men over spreekt zijn zoals ik het heb gelezen toch juist anti groeihormonen?

Klopt idd.
Groeihormoon aanmaak piekt een half uur na het eten geven, om weer op normaal niveau te zijn na een uur.
Antigroeihormonen werken heel anders.
https://journals.physiology.org/doi/full/10.1152/ajpregu.00759.2004
Dit is dan ook 1 van de redenen waarom vaak kleine beetjes geven kan bijdragen aan een goede groei. Je hebt immers vaker een piek per dag van het vrijkomen van GH.

'Antigroeihormoon' somatostatine is de grootste demper van het vrijkomen van het groeihormoon GH.
Dit Antigroeihormoon wordt het meeste aangemaakt als de vissen geen eten krijgen.
Dit is dus een tweezijdig mechanisme:
Aan de ene kant stijgt GH door eten, daarna daalt het dus onder andere door het vrijkomen van somatostatine.

Dit lijkt me dan ook een plausibele reden waarom visjes die klein worden gehouden zo klein blijven. Deze vissen krijgen vaak te weinig eten binnen waardoor antigroeihormoon aanmaak veel hoger en GH aanmaak veel lager ligt dan een vis die veel eten krijgt.
Daarom zijn er ook veel goudviseigenaren die een goudvis in een kleine bak hadden, maar die wel enorm groeide, waardoor ze telkens een nieuwe aquarium moeten kopen omdat ie maar door blijft groeien. Dikke kans dat deze eigenaren hun vissen veel meer eten geven en daarnaast misschien ook meer water verversen: meer GH aanmaak, minder somatostatine aanmaak en door water verversen lagere somatostatine concentraties in het water.

Want het valt me ook op dat bijvoorbeeld goudvissen zelfs in vieze aquaria groot kunnen worden. Dit heeft denk ik dan te maken puur met hoeveel voedsel ze krijgen.
Interessante materie is het in ieder geval.

Laatst bewerkt:
Zie voorbij komen dat de grootte van het aquarium "niet uit maakt" zolang je de waterwaarden maar op peil kan houden met gigantische verversingen & filtratie... volgens mij gaat er dan toch echt iets niet goed in de gedachtengang als je dat soort capriolen uit moet halen om je visjes maar gezond te houden.
Even 1 moment van onoplettendheid (of je komt 3 weken plat te liggen door corona oid) en je hangt.

Ja ik heb zelf ook joekels van vissen in de huiskamerbak (hetzij midden amerikaanse cichliden), en die kunnen prima door met een waterverversing van 1x p/m (sinds ze nagenoeg volgroeit zijn).

Maar inderdaad, in hoeverre de waterkwaliteit door de week acceptabel blijft heeft zeker met het volume van het water te maken, naast filtratie, waterverversingen en hoeveelheid voeding.
Dit intensieve onderhoudsbeleid is niet per se alleen om de vissen gezond te houden, maar vaak ook om ze te laten groeien. Zelfde principe als voor discusvissen en maanvissen opkweken.
Daarnaast denk ik dat (volwassen) cichliden niet of in ieder geval niet zo'n sterk antigroeihormoon aanmaken zoals goudvissen en koi wel doen.

En bakmaat is zeker belangrijk, hoe meer volume, hoe groter de buffer is, hoe minder snel de waterkwaliteit achteruit zal gaan.
Dit gaat natuurlijk hand in hand met visbezetting, filtratie, waterverversingen (onderhoud) en hoeveelheid voeding.

Laatst bewerkt:
Dank je voor deze informatie, daar was ik naar op zoek. Dus met meerdere keren per dag kleine beetjes voeren wordt er groeihormoon aangemaakt, maar ontstaat er ook meer ontlasting dus ammoniak, die omgezet worden naar ammonium en nitriet. Met vaak grote waterwissels voer je zowel nitriet als overtollige nitraat en ook de somatostatine af. Hierdoor kunnen de Goudvissen onbelemmerd doorgroeien terwijl hun weerstand op peil blijft. Ik heb begrepen dat Goudvissen somatostatine aanmaken zodat zij ook in beperkte hoeveelheden water kunnen overleven, en dat dit hormoon er ook voor zorgt dat concurrerende Goudvissen klein blijven. Toen ik nog goudvissen in een kom had of in een kleine bak, viel mij ook op dat er altijd een dood ging en de andere heel lang overleefde. Ook ‘s werelds oudste Goudvis Tish, die 43 jaar lang in een glazen kom op tafel leefde, begon zijn carriere samen met zijn maatje Tosh in 1956. Hun baasje won ze op de kermis. Tosh overleed in 1975, Tish in 1999. Deze vissen hebben dus bijna 20 jaar samen in een kom overleefd en de foto van Tish toont aan dat deze laatste in ieder geval altijd klein is gebleven. Ze hadden uiteraard geen filter en de kom zal vermoedelijk regelmatig, maar niet dagelijks zijn verschoond. Ik denk dat er nog andere factoren in het spel waren waarom Tish uiteindelijk zo oud werd. Hij zal vermoedelijk ook weinig voer hebben gekregen, maar omdat de kom midden op tafel stond en de vissen eerst samen waren maar duidelijk deel uitmaakten van het gezin was dat blijkbaar genoeg afleiding om de vis zo lang in leven te houden.

Ja na voedingsbeurten meer groeihormoon aanmaak dan buiten voedingsbeurten wordt aangemaakt zeg maar, en dat heeft natuurlijk ook te maken met de remmende factor van het antigroeihormoon.

Oh wacht somatostatine is een feromoon, dit heeft idd ook invloed op andere goudvis individuen.
Naast dit groeiremmende feromoon heb je puur als groeiremmende hormoon GABA:
https://www.google.com/amp/s/cosmos...sh-really-grow-to-the-size-of-their-tank/?amp
Maar het eerdere somatostatine verhaal klopt nog.
Wat natuurlijk logisch is want als een individu geen eten krijgt maakt ie dit feromoon aan, om te voorkomen dat andere vissen hem voorbij groeien en wegconcurreren. Maar als de feromonen zich opbouwen zoals in onze aquaria dan heeft de vis die het had aangemaakt er natuurlijk zelf ook last van.

Laatst bewerkt:
Dus de groei wordt bevorderd door het eigen groeihormoon na het eten, en de Goudvis maakt het feromoon somatostatine aan zodat zijn concurrenten geremd worden in hun groei. Als er te weinig voedsel is zorgt het groeiremmende hormoon GABA er voor dat de eigen groei geremd wordt, want als je kleiner blijft heb je ook minder voedsel nodig. Op “Pure Goldfish Community” noemen ze dit “stunnen”.

Stunten idd, Nederlandse term is vergroeien.
Ik zal binnenkort het nog wel duidelijk een keer opschrijven in een apart topic.

" Stunten" dus. Ja, dat " vergroei" verhaal daar is ook nogal wat mythevorming over. Ook ik heb wel eens gereageerd op basis van aannames, maar naderhand mijn topics wel aangepast. Ben benieuwd...

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan