huisvliegen en vleesvliegen hoe bestrijden als ze massaal binnenkomen,


trabbart

Well-known member
Lid geworden
18 oktober 2019
Berichten
179
Leeftijd
54
ik vrees dat nieumand hier ervaring heeft met wat ik regelmatig meemaak,
Ik woon naast een boer, een boer die vliegen kweekt ipv varkens en koeien denk ik.
mijn achterdeur zit lekker op het zonnetje en de vliegen komen massaal op de gevel zitten van geheel mijn huis. dus ik moet ramen en deuren zeker dicht houden.
ik zet hier vandaag een heerlijke coq au vin op het vuur , maw ik ben vanalles aan het bakken en braden , en op minder dan een half uur zitten er honderden vliegen in huis, echt honderden. het geluid van die vliegen alleen al maakt me gek. dus ik moet gif spuiten het zijn er te veel. vliegenvangers en stickers helpen nu niet.
ik merk dat ze nu voor de eerste keer via de dampkapbuis binnenkomen, binnen in de dampkap zitten met tientallen. dus ik heb nu de dampkapbuis van vliegengaas voorzien, ze kruipen onder de achterdeur naar binnen. die ook nog eens beveiligd is met een vliegendeur waar ze ook blijkbaar onder kruipen. ik denk zelfs dat ze onder de dakleien door komen, want tja, ik hou eigenlijk altijd alles zoveel mogelijk potdicht. ik was alleen thuis en alle ramen en deuren zijn dicht. enkel de achterdeur stond open maar de vliegendeur is dicht ,
ik heb zowiezo een uv lamp in huis zoals bij een beenhouwer, maar die werkt enkel voldoende als het donkerder word, , bij klaarlichte dag gaan ze op de ramen zitten of hard doorheen het huis zoemen. insektenklevers heb ik ook , maar tegen een invasie werken die ook niet.
het enige wat helpt , onmiddellijk helpt, is een spuitbus vergif.
maar met een aquarium in huis is dit sterk af te raden , of bestaat er een spuitbus die wel aquariumvriendelijk is. of geeft dit niet als het aquarium is afgedekt?
ze komen vooral massaal binnen als ik kook tijdens het middaguur, ze komen op de geur van eten af en vooral als ze erg actief zijn door het zonnetje. vandaag was het extreem , ik word er stillaan gek van.
 
Wat echt helpt is een oude slagers methode......Koop een soepbeen of ga in een slachthuis een dijbeenkop halen van varken of rund. Leg dit rauw BUITEN op 2 meter afstand van de zonnige muur in stukjes gezaagd in zo groot mogelijke WESPENvallen.

Doe daar flink wat water in. De vliegen willen eitjes gaan leggen en ruiken het vlees ( weet het is niet erg lekker ruikend) en gaan massaal binnen de wespenval en kunnen er niet meer uit. Koop plastic handschoenen, want je zult elke dag vele honderden dode vliegen moeten verwijderen.
Dit werkt echt!!
 
Ik denk dat dit maar heel even werkt @bigsmoke,er zal steeds weer een nieuwe kolonie ontstaan die uitvliegd.
 
Heb je al eens een gesprek gehad met je buurman? Lijkt mij als hij aanwijsbaar de oorzaak is, hij ook bij kan (moet) dragen aan de oplossing.
 
Als ik kijk naar de Nederlandse varkensboeren,regelmatig op de TV te zien,zie ik niet echt directe bebouwing naast die stallen,neemt niet weg dat het net over de grens anders is geregeld.
Trabbart dit is dan toch wel een probleem wat al veel langer speelt,,ga verhuizen.
 
https://m.hln.be/showbizz/chris-dus...z Er is eindelijk een,in en rond zijn bedrijf. Hier doet het me direct aan denken. Ik hoop voor jou echt dat het niet zo erg is en dat het niet zo ver hoeft te komen, dan is verhuizen de betere optie. Als het wel deze proporties aanneemt dan is een professionele verdeler de enige optie vrees ik, maar inderdaad dat is dwijlen met de kraan open.
 
Vliegen horen bij een boer met vee zeker in een polder met veel vrijwel stilstaand water
Ook als hij zijn bedrijf tiptop in orde heeft.
Als je een onschadelijke oplossing weet te verzinnen wordt je daar rijk van (je buurman/vrouw en zijn colega's zullen die als eerste afnemen)

Alles dichthouden en horgaas is het enigste wat helpt om ze uit je huis te houden gif moet je niet willen dat is voor jouw ook ongezond.
Eigenlijk is het iets dat de makelaar je zou moeten melden als je een dergelijk huis koopt. dat dichte dan ca 100 meter bij een stal en of mestsilo staat.
 
Je zou eens met de boer kunnen gaan praten en vragen of hij elke 2 dagen zijn stalvloer wil behandelen met effectieve micro-organismen (EM)
Dit resulteert in een sterke vermindering van stank en het verwerkingsproces gaat anders verlopen (minder ammoniak)
Het zal de vliegenplaag hoogstwaarschijnlijk sterk reduceren .
Het werkt binnen de 5-10 minuten al . En voordeel is dat het niet duur is en 100% natuurlijk (geen bewerkte organismen)
Als ik onze septische put opgengooi sproei ik dat als eerste erover , stank is dan gelijk weg .
Vroeger zat de composthoop altijd vol vliegen , sinds ik het gebruik binnen no time weg ! hier pas ik ook wel de combi met lava toe .
 
deze boer zit midden in het dorp, hij heeft heel veel last met de buren, vooral in de andere richting ivm stank van ze varkensstallen,. er zit een enorme filterinstallatie op maar bij echt heet weer moet hij zijn stallen open zetten of de varkens vallen dood van de hitte . ik zit aan de goeie kant en heb slechts een paar keer per jaar last van mestgeur . de wind komt waarschijnlijk 90% vd tijd uit de goeie richting in mijn geval, echter mijn huis is op het zuiden gericht en een windarme hoek, dus de vliegen komen zich hier graag opwarmen op de gevel.
hij doet al veel tegen de overlast, maar met de vliegen is het altijd raak de derde dag bij aanhoudend echt goed warm weer. er is echter geen opvolging en naar verluid is zijn boerderij aan het afbouwen. maakt eigenlijk weinig uit want in de andere richting zit er nu een jonge geitenboer met 50 geiten, geen echte vliegenlokkers maar van het geblaat word je ook niet vrolijk.
kheb nu borstels onder de vliegendeur en de buis van de dampkap met vliegengaas dicht gemaakt. ik moet zeggen dat ik deze invasie van grote aantallen (50 a100) plotseling binnendringende groene glanzende vliegen nog nooit had meegemaakt. waarschijnlijk komt het door de damp die kokende wijn veroorzaakt , ons terras aan de achterdeur dat we amper gebruiken om er te eten gaan we van een pergola voorzien ( een open overdekking ) om er enkele druivelaars op te laten groeien en schaduw te brengen, deze drie druivelaars zijn trouwens al aangeplant, maar dat vraagt een paar jaar groei natuurlijk. bedoeling is dat de deur in de schaduw komt te liggen en dat ze dus daar niet meer in de zon komen zitten. dat zal ook zorgen dat er minder binnenkomers gaan zijn . het zou wel eens kunnen zijn dat de dampkapbuis eigenlijk nog de meest gebrukte ingang was van die krengen, ik kon eigenlijk nooit achterhalen langs waar ze soms binnenkwamen, temeer daar wij echt deuren en ramen dicht houden bij warm weer. vliegen komen op geur af en kruipen langs kieren en gaten binnen daar waar de geur hen lokt.
 
Je woont dan denk ik in een klein dorpje als de boeren zich in 't midden ervan gevestigd hebben?
Anyhow; fijn te horen dat het de goede richting op beweegt. Ik zat nog te denken dat je nog kunt overwegen om van die vleesetende planten te plaatsen in de buurt van ramen/deuren.
 

Terug
Bovenaan