Wat is er nieuw

Hulp bij afstelling CO2 via pH drop

• Onderwerp starter Onderwerp starter AD2020
  • Startdatum Startdatum
A

AD2020

Guest
Momenteel probeer ik via de instructies van The Small Planted Tank mijn CO2 af te stellen middels pH drop. Hier is mijn huidige bak te vinden.

Mijn verlichting staat momenteel aan van 14.00 tot 20.00 uur. Elke week verhoog ik dit met 30 min om na een maand op 8 uren uit te komen. Mijn CO2 loopt van 11.30 uur tot en met 20.00 uur. De afgelopen dagen heb ik met een digitale pH meter (de bekende gele met zwarte dop) elk uur de pH gemeten.

KH: 2
GH: 5
Bodem: ADA Aqua Soil - Amazonia

11.00: 6.4 - 6.7
12.30: 6.3 - 6.4
13.30: 6.0 - 6.1
14.30: 6.0
15.30: 5.9
16.30: 5.8
17.30: 5.8
18.30: 5.8
19.30: 5.7 - 5.8
20.30: 5.7 - 5.8
21.30: 5.8

Gisterochtend heb ik om 11.00 uur wat water uit het aquarium gehaald en 24 uur in een kopje laten staan. Vanmorgen om 11.00 uur was de pH hiervan 7.5.

Begrijp ik het nou goed dat ik al ca. 30 ppm CO2 in het water heb voordat de CO2 aanstaat? (de pH is om 11.00 uur namelijk al 0.8 - 1.1 lager dan de pH in het kopje).

Om 11.00 uur zag mijn dropchecker (20 mg per liter) er zo uit:

ochtend2.jpg

Om 15.30 uur zag mijn dropchecker (20 mg per liter) er zo uit:

middag2.jpg

Het kopje met het ontgaste CO2 is je referentie.
Alleen voeg je nu teveel CO2 toe. Je moet je richten op een pH 6.5.
5.8 is teveel

volledig ontgast water 1ph punt laten zakken zorgt voor een veilige co2-waarde
je eerste foto van je continu test lijkt me een goeie waarde

Het kopje met het ontgaste CO2 is je referentie.
Alleen voeg je nu teveel CO2 toe. Je moet je richten op een pH 6.5.
5.8 is teveel

volledig ontgast water 1ph punt laten zakken zorgt voor een veilige co2-waarde
je eerste foto van je continu test lijkt me een goeie waarde

Bedankt, zat ik toch in de goede richting en ga ik toewerken naar de 6.5 🙂 Ik was bang dat er wellicht iets anders invloed zou hebben op de pH (bodem bijvoorbeeld).

Ik was bang dat er wellicht iets anders invloed zou hebben op de pH (bodem bijvoorbeeld).
Deze, en alle ander soil hebben altijdeen invloed op pH en KH. Die worden verlaagd door de CEC eigenschappen van de soil. Daarom zijn de gemeten niet betrouwbaar voor b.v een druppeltest
Daarom gebruikt je een pH drop. Dat werk onafhankelijk van de KH en pH.

Deze, en alle ander soil hebben altijdeen invloed op pH en KH. Die worden verlaagd door de CEC eigenschappen van de soil. Daarom zijn de gemeten niet betrouwbaar voor b.v een druppeltest
Daarom gebruikt je een pH drop. Dat werk onafhankelijk van de KH en pH.

Helder :thumbs: Er is echter iets wat ik nog niet helemaal begrijp. Mijn referentie is dus het kopje met het ontgaste CO2 (pH 7.5). Voordat de CO2 aangaat heeft het water in mijn aquarium een pH van ongeveer 6.5. Op basis daarvan kun je volgens de methode concluderen dat de hoeveelheid CO2 30 ppm bedraagt. Echter, zoals je aangeeft wordt de pH in het aquarium niet alleen verlaagd door de CO2, maar ook door de soil. Kan je dan, op basis van die 1.0 verschil, nog steeds zeggen dat de CO2 op 30 ppm zit?

Helder :thumbs: Er is echter iets wat ik nog niet helemaal begrijp. Mijn referentie is dus het kopje met het ontgaste CO2 (pH 7.5). Voordat de CO2 aangaat heeft het water in mijn aquarium een pH van ongeveer 6.5. Op basis daarvan kun je volgens de methode concluderen dat de hoeveelheid CO2 30 ppm bedraagt. Echter, zoals je aangeeft wordt de pH in het aquarium niet alleen verlaagd door de CO2, maar ook door de soil. Kan je dan, op basis van die 1.0 verschil, nog steeds zeggen dat de CO2 op 30 ppm zit?

Ja want dat water komt toch uit je aquarium waar de soil in zit? dus die stoffen (uit de soil) zitten dan ook in je kopje, en dat is ook de bedoeling.

Ja want dat water komt toch uit je aquarium waar de soil in zit? dus die stoffen (uit de soil) zitten dan ook in je kopje, en dat is ook de bedoeling.

Ah, ik wist niet dat dat 'permanent' was. Bedankt voor de opheldering!

Precies :thumbs:

Het enige wat is veranderd is dat de (eventuele) CO2 is ontgast uit je kopje, en als je dan de pH in je bak meet voordat je lichten aangaan
zie je hoeveel de pH is gezakt om de 1 punts drop te verkrijgen.

@Cornelius en/of @trinakria, ik loop toch nog ergens tegenaan bij toepassen van de pH drop methode. Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen 🙂

Ik heb mijn CO2 iets omlaag geschroefd (van ca. 110 naar ca. 90 bellen per minuut). De CO2 gaat 2 uren eerder aan dan mijn verlichting. Ik heb zekerheidshalve twee keer een kopje aquariumwater ontgast (24 uur) voor de referentie. Resultaat: pH 7.5.

Vlak voordat de CO2 aangaat meet ik nu een pH van 6.6. Dit betekent dus een verschil van 0.9 t.o.v. de referentie pH, oftewel, bijna 30 ppm CO2 in het water terwijl de CO2 op dat moment al ruim 16 uren uitstaat. Ter extra controle heb ik mijn CO2 dropchecker (20 mg/l vloeistof) zo hoog mogelijk opgehangen aan de kant waar ik ook de pH meet. De kleur ziet er dan als volgt uit:

20201104_105632.jpg

4 uren later (de verlichting staat dan 2 uren aan en de dropchecker zou ongeveer de kleur moeten geven van het moment dat de lampen aangaan (en de CO2 dus 2 uren aanstaat):

20201104_143431.jpg

Wat ik nu niet begrijp:

- Klopt het wel dat mijn CO2 waarde al bijna 30 ppm is voordat de CO2 aangaat (en dus al ruim 16 uren uitstaat) en de dropchecker met 20 mg/l meer donkergroen dan lichtgroen is?
- 4 uren nadat de CO2 is aangegaan zit de pH op ca. 6.1 a 6.2 (1.3 en 1.4 t.o.v. de referentie). De dropchecker zit dan nog steeds meer richting de donkergroen dan lichtgroen. Dit lijkt me ook niet stroken met die 1.3 en 1.4 verschil t.o.v. de referentie.

Vreemd
checklist:
- heb je soms een kaamlaag?
- oude dropchecker vloeistof?
- hoe voeg je de CO2 toe; inline of diffuser?
- ter vergelijking: op mijn 50L met dezelfde soil, had ik met 45 bpm een drop

Vreemd
checklist:
- heb je soms een kaamlaag?
- oude dropchecker vloeistof?
- hoe voeg je de CO2 toe; inline of diffuser?
- ter vergelijking: op mijn 50L met dezelfde soil, had ik met 45 bpm een drop

- Als ik geen Skimmer zou hebben, ontstaat er een kaamlaag. De Skimmer staat echter elke dag een uurtje aan ( 4 x 15min, verspreid over 24 uur);
- Vloeistof afgelopen weekend vervangen voor de zekerheid;
- Aquario NEO CO2 Diffusor. Linksachter heb ik de in- en outflow (lily pipes), rechtsachter hangt de diffuser (net boven de bodem).

Als je weinig oppervlaktebeweging hebt kan het best zijn toch dat je nachts niet zo veel CO2 verliest?
Mijn CO2 is overdag rond de 6.5 (pH controller). Als het licht uit gaat, voeg ik geen CO2 meer toe. De volgende ochtend heb ik dan 6.7 of hooguit 6.8. Dus ik verlies niet zo heel veel CO2 over een hele nacht. Ik heb weinig oppervlaktebeweging en een kap boven mijn aquarium.

Doe de procedure nu eens andersom:
water uit je bak > pH meten > 24 uur ontgassen > weer pH meten...

Gisteravond: 6.0
12 uur later: 6.9
24 uur later: 7.2

Als je weinig oppervlaktebeweging hebt kan het best zijn toch dat je nachts niet zo veel CO2 verliest?
Mijn CO2 is overdag rond de 6.5 (pH controller). Als het licht uit gaat, voeg ik geen CO2 meer toe. De volgende ochtend heb ik dan 6.7 of hooguit 6.8. Dus ik verlies niet zo heel veel CO2 over een hele nacht. Ik heb weinig oppervlaktebeweging en een kap boven mijn aquarium.

Nu je het zo zegt, helemaal niet gek dus 👍 Blijft alleen het feit over dat wat mijn dropchecker aangeeft niet overeen lijkt te komen met wat de pH waarde volgens de pH drop zou moeten zijn.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan