hulp bij Aquarium gevraagd


Wajomanza

Member
Lid geworden
12 april 2021
Berichten
12
Leeftijd
30
Hallo allemaal,

Ik zal even de situatie uitleggen:
Ik heb een cliënt die 3 maanden geleden een klein aquarium heeft aangeschaft. Vooraf hadden wij als begeleiding ingeschat dat hij dit prima zou aankunnen met de juiste begeleiding.

Nu is het alsnog fout gegaan omdat deze meneer consequent teveel blijft voeren, met veel dode vissen als gevolg. Nu gaan wij hier dus in overnemen, zodat er niet meer vissen onder lijden.

Ik heb enig verstand van aquaria, maar ik heb sluierstaarten, en dat is toch echt anders. Wat zijn de belangrijkste dingen die wij nu moeten doen en met meneer moeten bespreken om te zorgen dat het nu wel een succes wordt.

wat ik al heb gedaan: bodem grondig gereinigd en 2x een waterwissel van 50% in 1 week (het was echt heel erg vuil). Waterpest toegevoegd

enige info:
aquarium 70 liter
visbestand: 5 neontetra's, 2 betta's (man + vrouw) en 1 guppy
enkele plantjes waaronder nu dus waterpest.

ik weet dat betta's beter niet met andere vissen gehouden kunnen worden, maar meneer heeft deze net gekocht en wil ze echt niet weg doen.
Helaas mogen wij geen beperkende maatregelen inzetten en kunnen we dus niet eisen dat de vissen weg gaan. Dat wij hier nu overnemen in de verzorging van het aquarium is echt het uiterste middel helaas.

alvast bedankt voor jullie hulp!
 
Het belangrijkste is naast matig voeren denk ik dat het filter goed functioneert en dat je wekelijks water ververst. De bodem heb je aangepakt en al ververst dus met beleid voeren is dan denk ik voor nu het belangrijkste.
Heb je toevallig een foto van de bak en de inrichting? Ik weet niet of je de waterwaarden ook kan meten maar dat zou gelet op de problemen misschien wel handig zijn.
 
Is een voederautomaat dan geen optie dat jullie als begeleiding die bijhouden? Die kun je instellen qua voedermomenten per dag.
En kan de familie van meneer niet het grote onderhoud doen ? aquariumonderhoud is toch geen zorgtaak? Eerder voor de mantelzorgers of vrijwilligers?
 
Wat zijn de belangrijkste dingen die wij nu moeten doen en met meneer moeten bespreken om te zorgen dat het nu wel een succes wordt.

Wat je kunt proberen, stel samen een aantal basis regels een onderhoudsschema met logboek op. Ik vind de vraag overigens wel op een vreemde manier gesteld, het voelt een beetje alsof wij nu verantwoordelijk zijn voor het succes en ter volledigheid, het onderstaande is op eigen risico ;)

Basisregels:
- Zonder overleg geen nieuwe vissen aanschaffen.
- Niet zelfstandig voeren.
- Etc.. Maar hier begeef ik mij toch al te veel in jouw schoenen.

Onderhoudsschema:
- Wekelijks x% water verversen
- Ramen poetsen.
- Dagelijks werking controleren van filter en verwarming.
- Snoeien van planten (wekelijks / maandelijks afhankelijk van de groeisnelheid)

Dat soort zaken. In hoeverre deze regels nut hebben en nageleefd worden is natuurlijk maar de vraag gezien de eerdere ervaringen. Dit zijn echter wel de basis dingen die m.i. nodig zijn om een aquarium te verzorgen.
 
Z on weekdoos medicatie en dan afgepaste hoeveelheid voer erin? Die zou je samen kunnen vullen en de rest van de potjes achter slot en grendel.

Schema maken qua onderhoud en laten afvinken wat hij/zij wel/niet heeft gedaan. Hoef je alleen een check te doen.

Een en ander hangt natuurlijk af wat degene zelf kan doen maar zou degene zoveel mogelijk zelf aan het werk zetten.
 
Sorry, ik denk dat ik de vraag niet duidelijk heb gesteld. Jullie zijn zeker niet verantwoordelijk voor het succes van deze onderneming:)
Ik zoek enkel de expertise van ervaringsdeskundigen over de verzorging van dit visbestand. Ik weet zelf weinig van bettas en guppies. Heb natuurlijk veel gegoogled om hem zo goed mogelijk te kunnen helpen, maar meer tips leken me altijd welkom.

Bedankt voor jullie input so far!
 
Ik zoek enkel de expertise van ervaringsdeskundigen over de verzorging van dit visbestand. Ik weet zelf weinig van bettas en guppies. Heb natuurlijk veel gegoogled om hem zo goed mogelijk te kunnen helpen, maar meer tips leken me altijd welkom.
Ah duidelijk!

Voor het verzorgen van een Betta is het van redelijk belang dat er een gesloten kap op de bak zit i.v.m. het lucht happen. Je wil dat de temperatuur boven het water zo gelijk mogelijk is om eventueel problemen met het labyrintorgaan te voorkomen. Hoe is de temperatuur overigens in die bak? Een Betta wil namelijk wel graag tussen de 24 en 26c zitten terwijl een gup en neons vaak weer iets koeler water zouden willen. Het zijn dan ook vissen die niet bij elkaar passen al denk ik dat je met 24c een eind komt. Niet kouder, een betta onder de 24 graden houdt het niet lang vol. Een man en vrouw betta samen houden is overigens iets wat lang niet altijd goed gaat, redelijke kans dat die twee blijven knokken tot een van de twee het loodje legt (waarschijnlijk de vrouw). In verband met de lange vinnen is weinig stroming ook aan te raden.
 
Sorry, ik denk dat ik de vraag niet duidelijk heb gesteld. Jullie zijn zeker niet verantwoordelijk voor het succes van deze onderneming:)
Ik zoek enkel de expertise van ervaringsdeskundigen over de verzorging van dit visbestand. Ik weet zelf weinig van bettas en guppies. Heb natuurlijk veel gegoogled om hem zo goed mogelijk te kunnen helpen, maar meer tips leken me altijd welkom.

Bedankt voor jullie input so far!

Van mij geen advies over de vis, maar over de aanpak. Allereerst supertof dat bij jullie de cliënt dit soort hobbies kan hebben en dat jij daar als begeleiding zo bij betrokken bent. Ik kom ook uit de zorg, ik snap hoe lastig dit kan zijn. Als alles nou niet werkt, en hij blijft te veel voederen. Klinkt heel oneerbiedig, en ik ken het niveau van je cliënt niet natuurlijk, maar wat als je nu gewoon de inhoud van het voederpotje vervangt door iets onschuldigs dat geen voer is ?
Dan probeer je nog steeds dezelfde afspraken te maken omtrent het voederen, maar als het dan mis gaat heeft het geen effect op de vissen en het water.

gr

Mark
 
Bedankt voor alle tips, zowel qua verzorging als qua aanpak. Hier kan ik zeker mee verder! 😁😁
 
ja ik zou ook met vooraf bereide dagdoseringen werken en een afvinkschriftje. desnoods verdeel je die dagvoeding over drie microporties :)
 

Terug
Bovenaan