JurgenD zei:
Backplay, weet niet.
Heb totaal geen problemen met die gast. Toffe kerel.
🙂
Maar zelfgemaakte brouwsels die op kleine schaal getest zijn sla ik liever over.
Heb jarenlang de ontwikkeling van de plantenvoeding op afstand gevolgd bij zowel aquariumbemesting als bij Festal en kan je zeggen dat er h��l veel bij komt kijken.
De kleinste wijziging in de voeding kan op lange termijn een groot verschil maken.
Oplossingen maken met KH2PO4 en KNO3 tot daar. Maar de sporenmix koop ik liever waar ze op grote schaal getest en ervaren hebben.
De gratis verkregen Ferropol is nu bijna op.
🙂
Mijn volgende investering wordt bij Drak gedaan in Duitsland denk ik.
https://www.drak.de/en/freshwater/ferti ... rdrak.html
Zou niet te snel conclusies trekken zonder mij te kennen.
Ik heb mijn "stiel" geleerd van iemand die dit al jaar en dag doet, en ken de verschillende methodes om meststoffen te maken, om met chelaten te werken en hoe alles te bewaren. Als ik op een beurs kom stel ik wel eens wat vragen aan de (kleinere) fabrikanten, en tot mijn verbazing zijn ze soms zelfs niet op de hoogte van de basisprincipes. Dus kan mij echt niet voorstellen dat ze zoveel rechearch gedaan hebben.
Ik doet dit vooral voor mezelf en mits ik altijd producten van een heel hoge zuiverheid gebruik, moet ik het al zeker niet voor het geld doen. Als ik mensen kan helpen aan een goed product waardoor hun planten goed groeien, ben ik al dik tevreden. En moet zeggen dat de resultaten navenant zijn. Ik ga het echt niet riskeren om iemand iets te geven wat schade zou aanrichten, daar ben ik iets te OCD voor.
😀
Heb al heel veel verschillende plantenvoedingen getest in de loop der jaren, en als je wat op de hoogte bent van het gedrag van chemische elementen in water en wat ze doen bij bepaalde pH's, alkaliniteit,... en de wisselwerking tussen al de elementen, en het daarbij horende effect op planten. Dan weet je na een tijd wel waarom welke samenstelling beter werkt in bepaalde omstandigheden. De verhoudingen van de elementen verschillen niet zo veel tussen al de verschillende plantenvoedingen, er is niemand die het in zijn hoofd gaat halen om de hoeveelheid zinc sterk te verhogen. Het warm water ga je helaas niet terug uitvinden op dat gebied, dat heeft meneer Hoagland al voor ons gedaan. Als je wat van plantenvoeding kent merk je onmiddellijk welke fabrikanten degelijke plantenvoeding hebben, en vooral waarom.
Wat is er dan zo speciaal aan de plantenvoeding die jij opnoemt dat er zoveel getest moest worden?
En als je testen doet met bepaalde planten moet je op zijn minst ook wat eigenschappen over de fotosynthese, gebruik van koolstof, de specifieke aanpassing aan het onderwaterleven,... weten van die bepaalde plant vooraleer je conclusies kan trekken. Mochten ze Carbo/Flourish Excel alleen op Vallisneria hebben getest, zou dat product nooit op de markt zijn gekomen. Maar je moet wel zien te weten te komen waarom dat bij die plant slechter kan werken, dus moet je gaan kijken naar de specifieke eigenschappen van de fotosynthese bv. Er komt dus ook heel wat litteratuur aan te pas.
Ik weet echt wel met wat ik bezig ben hoor.
😉
En als je toch nieuwe plantenvoeding gaat kopen, heb je met Drak een goede keuze gemaakt!