Hulp bij filterkeuze


J

Jordy

Guest
Beste forumvrienden,

Een tijd geleden heb ik een JBL Cristalprofi E902 greenline filter in de aanbieding aangeschaft met de volgende specificaties:
  • Volume van 7.6L
  • Pompcapaciteit van 900l/h
  • Voor aquaria van 90-300 liter (80-120cm) staat erop
Nu was ik van plan een bakje te nemen rond de 180-240L, echter heb ik afgelopen week een supermooie deal op marktplaats gevonden waardoor het uiteindelijke aquariumvolume rond de 330L zit (een Aquatlantis Fusion 120).
In deze mooie bak wil ik graag Malawi's gaan houden, hier komen geen planten of dergelijk in.
Vandaar dat ik nu een bericht schrijf, ik vroeg mij namelijk af wat ik nu het beste kan doen qua filtratie.
Is dat:
  • Huidige filter gewoon gebruiken ervoor
  • Nieuwe filter kopen met meer capaciteit en oude verkopen
  • Nieuwe filter kopen met minder/hetzelfde capaciteit en op de bak twee filters zetten
Hopelijk kunnen jullie mij hier mee helpen, ben nog aardig nieuw in de aquariumwereld.
Groetjes,
Jordy
 
Je hebt bruto 3x de inhoud van de bak en je zal er de helft van overhouden dus dat zou kunnen als de bak niet zwaar wordt belast maar ik weet niet hoe dat met Malawi s zit.
 
Ik ben het eens met jessicapilon,is eigenlijk te weinig pompvolume per 24 uur,maar ik zou ook zeggen,start er mee en dan kun je er altijd nog een pomp bijzetten.
 
indd ik zou nog een e902 aanschaffen of een e1502. zowiezo ben ik een voorstander van 2 filters in 1 bak :)
 
Ik ben het eens met jessicapilon,is eigenlijk te weinig pompvolume per 24 uur,maar ik zou ook zeggen,start er mee en dan kun je er altijd nog een pomp bijzetten.

Te weinig? Ik weet dat Biljoenblik een Eheim op zo n bak heeft van ik dacht 1000 liter (2217) en dat gaat prima zover ik weet. 1,5x de inhoud netto is vaak wel voldoende dacht ik.
 
indd ik zou nog een e902 aanschaffen of een e1502. zowiezo ben ik een voorstander van 2 filters in 1 bak :)
Wat zijn de voordelen hier zo van dat je een voorstander ervan bent?
 
Je hebt bruto 3x de inhoud van de bak en je zal er de helft van overhouden dus dat zou kunnen als de bak niet zwaar wordt belast maar ik weet niet hoe dat met Malawi s zit.
Ik dacht dat ik wat meer capaciteit moest gaan hebben, aangezien de planten mij niet gaan helpen met het filteren. Wel wekelijks natuurlijk een goeie waterwissel.
 
Sorry voor de verwarring,maar met een Malawi bak ga je dit niet redden,het pompvolume per 24 uur is te weinig om de bak continue schoon te houden,maar het kan ook simpel zijn,om er later gewoon een extra pomp bij te zetten.
 
Sorry voor de verwarring,maar met een Malawi bak ga je dit niet redden,het pompvolume per 24 uur is te weinig om de bak continue schoon te houden,maar het kan ook simpel zijn,om er later gewoon een extra pomp bij te zetten.
Ja daar zat ik dan eventueel ook aan te denken. Maar als tweede dan een identieke, of gewoon een pomp die zorgt dat de totaalcapaciteit een 4x hoger zit minimaal?
 
Of dat ene filter het wel of niet trekt ligt maar net aan je bezetting, maar is minimaal.

Gezien deze bakken vaak iets voller zitten en je ook het nut van planten niet/slecht kan benutten zou ik zo'n zelfde filter (of iets vergelijkbaar) bijplaatsen. dan volgens volgend principe de in-/uitstromen plaatsen:

Stroming tekening.png

zo heb ik goede ervaringen (zie ook mijn Malawi foto album in mijn handtekening)
 
Het voordeel van de e902 is wel het grote volume voor media. Als je dat filter goed inricht kun je denk ik een heel eind komen. Met een Malawi bak met weinig tot geen planten is het wellicht inderdaad wat krap. Eigenlijk zou ik persoonlijk dan van marktplaats een leuk filtertje plukken. Denk aan nog een e902/901/900 of een random Eheim bij jou in de buurt. Voordeel van twee filters is dat je ze om en om kunt schoonmaken en zo de biologische cultuur gemakkelijker in stand houdt. Ook heb je natuurlijk bij uitval nog wat over en kom je niet helemaal stil te staan.
 
Het heeft ondermeer ook te maken met de vissen die je gaat houden,de meeste/sommige Malawi's zijn gravers en woelen in de bodem,daardoor is de watercirculatie en het vuil wat deze vissen produceren best hoog.
Dus is het ook wel een opgave om de bak redelijk schoon te houden,maar de tijd zal het leren toch,gewoon beginnen met de e-902 en misschien in een latere periode de zwaarste pomp van dit model (1900) liter kun je altijd nog aanschaffen,maar ik wil je vooraf niet op kosten jagen dus nogmaals start er mee op en deel ons je ervaringen in een later stadium.Ik kijk er naar uit.Buiten dat ikzelf een Zuid-Amerika bak heb vind ik een malawi-bak ook erg interessant,jaren geleden ook zo'n bak gehad en veel plezier aan beleefd,vooral aan de vissen,ik had toen zelf de o.a de Dimidiochromis comprecciceps mits deze vis nog steeds dezelfde naam heeft,wil nog wel eens veranderen.De Comprecciceps had toen wel de beschikking over 3 vrouwen.
Jordy houd er wel rekening mee dat de meeste Malawi's en vooral de net genoemde voorziet van meerdere vrouwtje"s ,laat je daar goed in voorlichten.En koop of houd ze niet per paar.
 
Of dat ene filter het wel of niet trekt ligt maar net aan je bezetting, maar is minimaal.

Gezien deze bakken vaak iets voller zitten en je ook het nut van planten niet/slecht kan benutten zou ik zo'n zelfde filter (of iets vergelijkbaar) bijplaatsen. dan volgens volgend principe de in-/uitstromen plaatsen:

Bekijk bijlage 276560

zo heb ik goede ervaringen (zie ook mijn Malawi foto album in mijn handtekening)
Kijk daar was ik ook dan gelijk benieuwd naar. Ik heb ook een spray-bar gekregen, wat is het voordeel van jou opstelling t.o.v. een spray-bar?
 
Ik denk als ik al jullie snelle reacties zo lees dat ik eerst de bak, als ik de stenen en al erin heb, laat indraaien op de huidige filter en tegelijk even rustig op zoek ga naar een extra. Wat Daniel aangeeft met het afwisselen van filters lijkt mij namelijk wel erg fijn, ook als er een kapot is dat het niet gelijk het einde van de wereld is. Bedankt voor al jullie reacties!

Ps. kent iemand een leuk adresje voor filters etc. ? Marktplaats heeft momenteel niks voor mij.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het heeft ondermeer ook te maken met de vissen die je gaat houden,de meeste/sommige Malawi's zijn gravers en woelen in de bodem,daardoor is de watercirculatie en het vuil wat deze vissen produceren best hoog.
Dus is het ook wel een opgave om de bak redelijk schoon te houden,maar de tijd zal het leren toch,gewoon beginnen met de e-902 en misschien in een latere periode de zwaarste pomp van dit model (1900) liter kun je altijd nog aanschaffen,maar ik wil je vooraf niet op kosten jagen dus nogmaals start er mee op en deel ons je ervaringen in een later stadium.Ik kijk er naar uit.Buiten dat ikzelf een Zuid-Amerika bak heb vind ik een malawi-bak ook erg interessant,jaren geleden ook zo'n bak gehad en veel plezier aan beleefd,vooral aan de vissen,ik had toen zelf de o.a de Dimidiochromis comprecciceps mits deze vis nog steeds dezelfde naam heeft,wil nog wel eens veranderen.De Comprecciceps had toen wel de beschikking over 3 vrouwen.
Jordy houd er wel rekening mee dat de meeste Malawi's en vooral de net genoemde voorziet van meerdere vrouwtje"s ,laat je daar goed in voorlichten.En koop of houd ze niet per paar.
Ja, ik lees me momenteel al aardig in op dit forum en vandaag heb ik me ook verder aangemeld bij Malawifreaks. Stenen en al heb ik gekocht, ook een mooi plaatje met gritfolie om de plaat te beschermen. Zo eerst een knutselen met de plaat en al en dan pas water erin. Heb ik daarna genoeg tijd om de precieze vissen uit te zoeken en wat allemaal bij elkaar kan passen.
 
Kijk daar was ik ook dan gelijk benieuwd naar. Ik heb ook een spray-bar gekregen, wat is het voordeel van jou opstelling t.o.v. een spray-bar?

Geen idee, ik gebruik geen spraybars.

bij deze opstelling heb je gewoon 2 aanzuigenpunten aan weerszijde en versterk je elkaars stroming door de uitstromen op 2 punten te houden.
ik heb geen vuil op de zichtbare bodem, en haal eens per half jaar a per jaar de stenen uit de bak om de bodem te stofzuigen. maar het vuil wat zich daar onder ophoopt is erg minimaal.

het verhaal over meerdere vrouwen bij 1 man klopt.. deels. maar net aan welke soorten je denkt.
had je eigenlijk al een idee over welke soorten je wil?

Het heeft ondermeer ook te maken met de vissen die je gaat houden,de meeste/sommige Malawi's zijn gravers en woelen in de bodem,daardoor is de watercirculatie en het vuil wat deze vissen produceren best hoog.

wat heeft graven en woelen te maken met de vuilproductie?
 
Geen idee, ik gebruik geen spraybars.

bij deze opstelling heb je gewoon 2 aanzuigenpunten aan weerszijde en versterk je elkaars stroming door de uitstromen op 2 punten te houden.
ik heb geen vuil op de zichtbare bodem, en haal eens per half jaar a per jaar de stenen uit de bak om de bodem te stofzuigen. maar het vuil wat zich daar onder ophoopt is erg minimaal.

het verhaal over meerdere vrouwen bij 1 man klopt.. deels. maar net aan welke soorten je denkt.
had je eigenlijk al een idee over welke soorten je wil?



wat heeft graven en woelen te maken met de vuilproductie?
Dat is inderdaad niet heel veel werk er aan. Nu met 1 filter is het denk optimaal om gewoon van links -> rechts of vice-versa te laten draaien? Momenteel zit ik vooral te kijken naar de peacocks, voorheen nog de mbuna's.
 
ja ik zou het stom vinden om met 1 jbl e902 te starten maar gewoon direct een soortgelijk filter erbij te plaatsen.
dat 1e filter gaat nooit een mooie stroming door de hele bak maken.

Peacocks (of gewoon de mooie Nederlandse naam Keizerbaarzen) kunnen vaak (niet altijd!) wel weer in 1m/1v verhouding.
 
ja ik zou het stom vinden om met 1 jbl e902 te starten maar gewoon direct een soortgelijk filter erbij te plaatsen.
dat 1e filter gaat nooit een mooie stroming door de hele bak maken.
Ben al druk aan het kijken online om eventueel dezelfde erbij te halen.
Peacocks (of gewoon de mooie Nederlandse naam Keizerbaarzen) kunnen vaak (niet altijd!) wel weer in 1m/1v verhouding.
Een medewerker bij de plaatselijke viswinkel heeft deze toevallig ook met allemaal mannen, lijkt mij wellicht ook een tof idee.
 
Graven en de bodem opwervelen door de aanwezige vissen geeft een stoffig geheel,vraag mij nu niet welke malawi's dit doen,ik zeg "de meeste"het zijn net bouwvakkers,je richt je bak in met zand en als het mooi vlak op de bodem ligt dan gaan de Malawi's een kuil graven en spugen het zand tegen de voorruit,toch.
Mede door dit gedrag van deze vissen en het regelmatig zand in de bek nemen en weer ergens anders uitspugen geeft dus de benoemde vervuiling.En daardoor is een dergelijke bak altijd in beweging.
 
Graven en de bodem opwervelen door de aanwezige vissen geeft een stoffig geheel,vraag mij nu niet welke malawi's dit doen,ik zeg "de meeste"het zijn net bouwvakkers,je richt je bak in met zand en als het mooi vlak op de bodem ligt dan gaan de Malawi's een kuil graven en spugen het zand tegen de voorruit,toch.
Mede door dit gedrag van deze vissen en het regelmatig zand in de bek nemen en weer ergens anders uitspugen geeft dus de benoemde vervuiling.En daardoor is een dergelijke bak altijd in beweging.

Ik heb zowel malawi's als midden amerikanen (echte gravers!) maar kan me niet vinden in wat je zegt. Zand word verplaatst ect maar dat brengt geen stof met zich mee.
Heb dan wel altijd zeer grondig schoongespoeld filterzand
 
Ik heb zowel malawi's als midden amerikanen (echte gravers!) maar kan me niet vinden in wat je zegt. Zand word verplaatst ect maar dat brengt geen stof met zich mee.
Heb dan wel altijd zeer grondig schoongespoeld filterzand
Ook niet gespoeld zand resulteert in een kraakheldere bak, kost alleen wat meer geduld
 
Voordeel van twee filters is dat je ze om en om kunt schoonmaken en zo de biologische cultuur gemakkelijker in stand houdt. Ook heb je natuurlijk bij uitval nog wat over en kom je niet helemaal stil te staan.

Dit dus.
 
Rich Ik heb jou Malawi-aquarium bekeken,de foto's en ja het ziet er goed uit,ook de keuze van de vissen vindt ik mooi en goed gekozen,dat je geen zweefvuil heb is natuurlijk ook omdat je inmiddels ook al even bezig ben.

Tuinkabouter,inderdaad geduld is in onze hobby vaak niet aanwezig,maar wel een goede raadgever.
 

Terug
Bovenaan