Wat is er nieuw

Hulp bij garnalen

Mattijs

Well-known member
Lid geworden
1 november 2015
Goede morgen allemaal,
ik zit met een probleem, afgelopen 3 dagen heb ik elke dag 1 overleden cr gevonden in mijn aquarium. ik heb een kweeknetje erin hangen met baby's aangezien ze anders worden opgegeten door de galaxys. Nou waren er ook een aantal baby's overleden. De grote zitten voornamelijk op een kluitje op de achterwand. Geen nieuwe planten toe gevoegd en de waterwaardes zijn
Ph8
Kh7
Gh9
No2 0
No3 10
Po4 1
Iemand enig idee? Behoorlijk gefrustreerd ondertussen 🙁

Ik vind je ph kh en gh erg hoog.

Maar andere foum leden kunnen je vast beter helpen. Ben zelf ook net begonnen met garnalen. Maar dit is wat me gelijk opvalt. Lees namelijk heel vaak dat cr niet van hogen ph gh en kh houden

Laten we niet te snel conclusies trekken.

Mattijs, weet je welke gradatie je CR zijn?
Weet je op welke waarden ze zaten waar je ze hebt gekocht?
Waar komen ze vandaan?
Is gemeten met strips of druppels?
Het water in je aquarium, is dat 'gewoon' leidingwater?
Welke planten staan in je aquarium?

Lage gradatie, ze zitten er al zeker een half jaar in en nooit problemen gehad, ze zijn gekweekt op kraanwater, daar had ik speciaal naar gekeken toen ik ze kocht. Gemeten met druppel testjes. ik ververs inderdaad met kraanwater, elke week zo'n 20%.
ik heb oa belgisch groen, Java varen, cryptocoryne wendtii, dwergnaaldgras, Java mos en flame mos, anubias nana erin staan.
Er staat ook nog cabomba in, ook vanaf het begin al en ik heb onlangs niks gesnoeid

Ook standaard 1 of 2 catappa bladeren erin.

De waardes zijn altijd nagenoeg hetzelfde. Voeg ook easycarbo toe en all in one plantenvoeding van planted box. Ook dit doe ik al vanaf de opstart in oktober.

Bedankt voor de reacties

Het lijkt me dat je niks verkeerd doet. De waterwaardes kunnen een beetje scheef gemeten zijn, ik zou er niet te veel naar kijken. Vooral niet omdat de vorige eigenaar ze ook op leidingwater had zitten. Viel er iets op aan de dode garnalen? Heb je nog visjes die het leuk vinden om ermee te spelen? Hoe zit het met het voer en de bodem?

Mattijs zei:
(...), ze zijn gekweekt op kraanwater, daar had ik speciaal naar gekeken toen ik ze kocht.
Kraanwater van dezelfde leverancier als jij hebt?
Want er kunnen behoorlijke verschillen tussen leveranciers zitten.

Niks aan ze opgevallen. ik heb een grind bodem, geen voedingsbodem. ik geef de galaxys elke dag een klein beetje voer voor nano vissen , sla ook weleens een dag over. Voor de kuhliis om de dag/2 dagen een zinkend tabletje en de garnalen misschien 2 keer in de week wat van die korrels. 1 of 2 keer in de week ipv gewoon voer een klein beetje diepvries voer.

Kraanwater van de leverancier zal ongetwijfeld niet hetzelfde zijn geweest als bij mij maar 6 maanden later moet dat toch niet veel meer uitmaken?

Garnalen zijn nu eenmaal bewoners die je zomaar voor een raadsel kunnen zetten zonder een echt aanwijsbare reden. Zelfs bij de grote ervaren garnalenkwekers die we hier kennen vallen er soms zomaar groepen om.
Na 6 maanden denk ik ook niet dat je het moet zoeken in je water. Ik hoop voor je dat de sterfte niet gaat doorzetten.
Wellicht heeft het met de warmte te maken van de afgelopen dagen.

Ja dat is wel een beetje frustrerend aan garnalen he 😉vandaag geen dode tot nu toe, het water was wel warmer met het warme weer inderdaad maar 26 graden moet kunnen toch? Misschien minder zuurstof daardoor? Wij kijken het wel weer even aan. Nog tips voor baby garnalen laten opgroeien. ik heb ze nu apart in een kweeknetje met mos,3en beetje hout een mos bal en een stukje catappa

De meeste lage gradatie garnalen kunnen daar wel tegen maar ja misschien dat er een aantal zwakkere tussen hebben gezeten die toch zijn omgevallen.
Pas op dat er geen eten achterblijft in het netje waardoor je rotting kunt krijgen. Ik voer de garnalen maar 2x per week hier.

Temperatuur is nu weer 23/24 graden dus dat is wel al beter. ik heb nu zo'n drijvend kweekbakje deze heb ik met stukjes van een filternetje garnalen proof gemaakt. Even laten drogen en dan maak ik daar een mini aquarium van voor de baby's 🙂 hopelijk nu weer alles in orde. Zal idd op het voer Letten. Bedankt

Ja het is hier ook alweer gezakt inmiddels maar afgelopen week zaten we ook al snel rond de 25-26 graden en dat is voor de TB wel vrij warm.

Ja dat is wel lastig
, hoe doet iedereen dat is de zomer? wel dingen gelezen over ventilatoren en de kap open zetten

De meeste garnalen die niet van een hoge gradatie zijn kunnen wel tot 26 graden hebben zonder dat je problemen krijgt.
Je zou de bak kunnen afdekken zodat er geen zonlicht invalt of koelen met ijs. zelf leg ik weleens een fles van een halve liter in de koeling of vriezer en hiermee kun je de bak koelen. Dat gaat bij een niet al te grote bak nog wel. Het gebruik van een ventilator is voor mij nog onbekend. Ik zou dan heel wat ventilatoren moeten hebben namelijk 😉.

Mattijs zei:
Kraanwater van de leverancier zal ongetwijfeld niet hetzelfde zijn geweest als bij mij maar 6 maanden later moet dat toch niet veel meer uitmaken?
Dat laatste is een logische gedachte.

Maarja, het is nu eenmaal 'ineens' begonnen. Aan de warmte wordt dan gedacht. Ook logisch. Hopelijk houdt de sterfte op.

Gaat het door, dan zou het toch kunnen dat er iets is met het water. De samenstelling kan veranderen. Er kan plots 'iets' meekomen uit de leidingen. Etc.
Gaat de sterfte door, kun je proberen een klein filtertje met actieve kool in de bak te hangen. Dat filter dan eventueel schadelijke stoffen eruit. Heeft bij ons een langzaam wegstervende kolonie garnalen gered. Kennelijk kwam er toch iets mee uit de leidingen.

Tot nu gaat het weer goed, vanmiddag na werk weer even kijken. Bedankt voor de tip in ieder geval, die zal ik onthouden

Nu maar hopen dat het goed blijft gaan natuurlijk 🙂.

Ja inderdaad, zou ik wel fijn vinden en garnalen ook denk ik 🙂even afwachten maar en anders wat actieve kool erbij

Het is eventjes goed gegaan maar vandaag weer 3 dode garnalen 🙁 ik zat te denken dat een stuk hout misschien aan het rotten is, het is een stuk spiderwood, dit is wel veel donkerder van kleur geworden. Ik heb het er even uitgehaald, rook naar nat hout, op zich niet zo raar. Wel kon ik er een laagje vanaf schrapen en daaronder was het weer de oorspronkelijke rood/bruine kleur. Zou dit betekenen dat het hout niet goed is? ik hoor graag tips.

Toevallig heb ik een stuk in de 60cm waar dit donkere ook op zat en dat heb ik met een schuurspons van staalwol schoongepoetst. Of dat rot is durf ik niet te zeggen en of dit schadelijk is voor je garnalen. Het leek hier ook een soort plakaanslag wat op dat hout zat.
Dit stuk had ik al wel rond de 3 a 4 jaar in de bak denk ik.

ja ik weet niet precies, een donker laagje inderdaad, op mijn andere stuk zit dit niet. poeh wordt er wel een beetje gefrustreerd van, weet niet hoe het komt, net waterwaardes gemeten en die zijn hetzelfde als eerder in dit topic.

Ja ik kan me dat voorstellen hoor. Anders voor de zekerheid dat hout er eerst uitlaten om te kijken of dit verschil maakt.

Ja daar zat ik ook aan te denken, zit allen flame Moss op en een anubias nana, daar nog wat voor verzinnen

Ja zo kun je proberen om eventuele oorzaken uit te sluiten.

je hout en plantjes gewoon in een bakje zetten met aqua water zou het best een tijdje vol kunnen houden als je het op een lichte plaats zet (geen direct zonlicht) als je een water wissel doet doe je het water wat uit je bak komt bij je plantjes zou krijg je daar ook een verversing

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan