Wat is er nieuw

Hulp bij keuzestress

Atheris

Member
Lid geworden
28 januari 2025
Leeftijd
28
Hoi Allemaal!

De titel geeft al wel deels weg waar mijn probleem zit.
Ik ben (logischerwijs) gek op aquaria. In groep 7 van de basisschool begonnen en ik ben inmiddels 28 jaar en nooit zonder meer geweest (een paar jaar niks thuis, maar wel op het werk onder mijn "verantwoording" ruim 15 bakken).

Onlangs heb ik weer een aquarium overgenomen met Malawi cichliden. Op het werk na had ik nog nooit Malawi gehad dus ik was benieuwd hoe dit thuis zou bevallen.
Maar dit is het toch niet voor mij. Ik ken mezelf al langer dan vandaag en zodra het "nieuwe" van de kleurrijke vissen af is gaat het grotendeels om het interessante gedrag.
Echter mijn vissen laten geen natuurlijk gedrag zien, want zodra ik ook maar in de buurt kom zwemmen ze met hun bek tegen het raam omdat het natuurlijk al jaren geleden was dat ik ze eten heb gegeven...

Ik ben al een hele tijd aan het onderzoeken wat ik nu eigenlijk wil, maar ik kom er niet aan uit. :stom:
Mijn eerste voorkeur na mijn beslissing geen Malawi meer te houden was Tanganyika. Dit heb ik vroeger ook gehad, prachtig gedrag en welliswaar minder kleurrijk van Malawi, maar toch prachtige vissen!

Nu komt echter het grootste probleem... De bak die ik overgenomen heb is 150x60x100 centimeter. Nu ben ik bijna 190 cm lang maar ik rijk niet tot de bodem. Nu begrijp ik dat je met allerlei materialen een heel eind kan komen, maar het is nooit heel praktisch.

Daarbij is het aquarium belachelijk hoog, en compleet naar achter met stenen opbouwen vind ik stiekem best spannend. Gezien er nu 250 kg inzit en ik nog niet tot de helft van de bak kom. Tanganyika viel dus helaas af vanwege de hoogte.

Weer opnieuw naar de tekentafel dus. Maar inmiddels heb ik daar bijna zitplekken van maar kom ik geen stap verder:DD. Er is zo verschrikkelijk veel leuks, maar ik kan niks vinden wat echt 100% klikt met mijn voorkeuren.

Ik heb ook al gekeken naar Zuid-Amerika (Pantanal en Morichal Morganito), Zuid-Oost Azië (Lake Inle), West Afrika (Ogun river) en zelfs naar Noord-Amerika, Papua (voor de Cherax), Midden-Amerika (voor Amatitlania sp hondoran red point) en nog wel een aantal meer plaatsen.
Er is zoveel leuks dus ik switch continu. Van Hemichromis naar Biotodoma, van Channa naar Amatitlania en ga zo maar door.:help:

Wat ik wel wil is het volgende:
- Een goede "cleanup crew" zodat het onderhoud (en vooral algen verwijderen) een stuk praktischer wordt;
- Een helder water biotoop, onlangs dat ik blackwater best mooi vind heb ik meer met het heldere water;
- Planten in de bak, en ook een aantal hoog wordende planten;
- Interessante vissen, het liefst een aantal groepsvissen en wat "blikvangers" als bijvoorbeeld een groepje cichliden;
- Een bak die als blikvanger in de kamer dient;
- Het MOET biotoop correct zijn;
- Bij voorkeur zouden er een paar "oddballs" in rondzwemmen, iets wat lekker uniek is;
- Ik houd van vissen met een "achtergrond" zoals dat Corydoras paleatus ontdekt is door Darwin;
- Ik wil een bak die rust uitstraalt. Geen mega groep met zebradanio's die continu rond aan het racen zijn;
- Alle vissen/ongewervelden moeten nakweek verkrijgbaar zijn;
- Een bak met enkel vissen met het maximaal mogelijke formaat hoeft voor mij niet, ik heb liever kleinere vissen die echt een eigen gebied kunnen krijgen ( muv een eventuele blikvanger).

Gelukkig ben ik niet veeleisend...:engel:
Maar er komt maar 1 zoetwater aquarium en die wil ik "perfect" hebben voor mij.

Zoals jullie uit mijn warrige tekst hierboven zullen begrijpen ben ik het spoor bijster en zou ik graag jullie ideeën horen voor welke vissen of biotopen jullie voor mijn bak zouden kiezen, er is nog "niks" 100% uitgesloten dus schiet maar raak!😉

ps. Ik zal mezelf nog even voorstellen in een ander topic, jaren geleden was ik hier heel actief met een ander account maar hierop kon ik niet meer inloggen dus heb ik een nieuwe 🙂

Ga eerst eens je lijstje biotopen af, er streep alle biotopen weg die niet aan jouw voorwaarden en wensen voldoen. Te grote, te kleine vis… te langzaam of te snel, scholenvis of solitaire. Dat kunnen wij niet voor jou beslissen. Lekker een maand lang alle biotopen op YouTube bekijken, je zult vast een biotoop tegenkomen dat jou bevalt 😉

Hey Ro,
Bedankt voor je reactie!
Ik snap je, het is ook zeker niet de intentie dat iemand hier een beslissing voor mij gaat maken :DD
Het is meer een hulpvraag voor inspiratie of ideeën van mensen die thuis zijn in diverse biotopen of ze zelf hebben.
Wellicht dat hier iets tussen zit wat mijn interesse dermate piekt dat ik een keuze kan maken.
Ik heb hier al vaker topics gelezen van mensen die zich compleet verdiept hebben in een gebied met informatie waar je niet makkelijk aan kan komen.

Ik ben al maanden aan het zoeken op sites met biotoop aquaria (vooral de wedstrijden gezien deze veelal kloppend zijn met feedback van experts) en ik heb het boek "Bleher's biotopes" aangeschaft voor extra informatie over de mogelijkheden en gebieden. Er zijn echter ook mega veel gebieden waar niet per definitie veel biotoop aquaria op geïnspireerd worden, maar welke wellicht wel interessant zijn.
Soms is de informatie over de vissen in een gebied niet toereikend maar is het gebied zelf wel heel interessant.
Er zijn zoveel aspecten dat ik soms door de bomen het bos niet meer zie haha:DD

Het lijstje in mijn vorige bericht zijn mijn "bevindingen" van wat ik zoek in een biotoop, hierdoor heb ik gelukkig al wel een hoop gebieden af kunnen strepen. Het vinden van het juiste biotoop is echter een uitdaging 🤣

Weet je, ik ben in Amazone gebieden geweest, in kreken gestaan, tussen duizenden Corydorassen …, en heb iedere vis gezien die je ook bij de winkel in de bakken ziet zwemmen. Kon je maar met een graafmachine een grote hap uit zo’n stukje natuur nemen en in je bak plaatsen. Iedere vis op zich, is uniek en uit welke biotoop dan ook. Kan hier wel een lijst plaatsen van vis, maar vind het veel interessanter dat jij eerst de biotoop keuze maakt 😁

Misschien een biotoop om Thorichthys elliotti bouwen? Mooie vis, met leuk gedrag ( ze zijn bijzonder zorgzaam naar hun jonkies en hun partner en hebben scheldpartijen met de buurman, maar verder komt het niet. Laten planten met rust en worden ook niet megagroot en makkelijk te houden. Ik heb ze samen zitten met Xyphoporus helleri (komen nog uit dezelfde streek ook, al let ik absoluut niet op biotoop correctheid) en corydorassen. Sturisoma's of Farlowella's passen er ook prima bij.

Is zo’n formaat aquarium niet mooi voor discusvissen? Ik heb er geen verstand van, misschien zijn het qua gedrag wel hele saaie vissen. Laat je de bovenkant open? Ik vind het altijd een mooi gezicht als er hout en planten boven water uitsteken, mot je wel vissen hebben die niet springen.

@Ro Kon dat inderdaad maar haha! Ik zou het juist fijn vinden als je wat voorbeelden van je trips naar de Amazone zou plaatsen hier :DD En begrijp mij niet verkeerd, ik snap compleet wat je zegt, het liefst had ik de keuze maanden geleden al kunnen maken, maar op het moment ben ik echt even verdwaald, dus ik hoop hieruit juist wat inspiratie te halen. Langzamerhand kom ik dan tot een keuze 🙂 Inmiddels heb ik bijvoorbeeld regenboogvissen al weggestreept onlangs dat je daar ook erg mooi beplante gebieden hebt :engel: De gebieden die ik nu het meest in mijn hoofd heb zijn Midden-Amerika (Thorichthys en Amatitlania), Florida springs/everglades (mooi gebied en lagere temperaturen), West-Afrika (Hemichromis), Zuid-Oost Azië (labyrintvissen en Channa) en de Amazone (zeer ruime keuze aan algeneters, cichliden en groepsvissen). Maar dit is nog vooral gericht op bepaalde soorten die ik dan boeiend vind.

@Lysia Dat is een hele interessante! Ik heb hier vandaag alweer een heel eind naar aan het speuren geweest kwa wat hier nog meer voorkomt om een leuk bestand te kunnen creëren! Ik ben nu aan het onderzoeken of er plekken zijn waar elliotti en Amatitlania samen voorkomen omdat ik bepaalde soorten uit die familie ook mega mooi vind 🙂

@Stijn S Discussen zijn zeker interessant! Is 1 van de (voor zover ik heb vernomen) 3 soorten cichliden waarvan de jongen zich de eerste dagen voeden met de slijmlaag van de ouders. Mega interessant! En volgens mij is 150 cm de minimale maat voor Discussen (afhankelijk van de soort) dus dit is zeker een optie!

Top ideeën al, bedankt allemaal!

Even uit interesse: waarom wil je je zelf beperken tot één (deel)biotoop?

En ik weet niet hoe diep je in de regenboogvissen gedoken bent, maar dat zijn er wel wat meer dan de 'standaard' Boesemani, Praecox, Lacustris, Australis.....

@Lysia Om eerlijk te zijn denk ik dat dit door een combinatie van mijn brein en dit forum is 🤣 Ik zat al op jonge leeftijd op het forum en dingen als balloon molly's werden vaak afgekeurd en veel mensen waren "tegen" kweekvormen of niet natuurlijke kleurslagen. Dit heb ik overgenomen maar ik ben daar in doorgeslagen. Naast dat ik wel van mening ben als je een "wild" dier in huis haalt zoals slang, cichlide etc. dat het dier er uit zou moeten zien zoals in het wild, heb ik ook echt een aversie gekregen voor alles wat een kweekvorm of kleur is. Tot op het punt dat ik in een tuincentrum uren bezig kan zijn omdat ik geen kweekvorm planten wil kopen voor in de tuin en dat ik zelfs in mijn terraria alleen planten bij mijn dieren wil die in hetzelfde gebied voorkomen. En dat heb ik (als eerste) dus bij aquaria gekregen. Bij voorkeur zou ik een foto willen maken van een vis in mijn aquarium en dat mensen twijfelen of dit in het wild genomen is omdat planten, omgeving en medebewoners allemaal uit hetzelfde gebied komen. Echt een stuk wilde natuur voor in hoeverre je dit in een aquarium kan creëren.:engel: I know... het is wel extreem:DD

En wat betreft de regenboogvissen: Ik heb mij in zoverre verdiept dat ik de soorten die op de besluit houders van dieren lijst staan in een aquarium op het werk heb gehad (Boesemani en praecox). Ik heb mij toen wel wat verdiept in het biotoop maar ik was toen met zoveel projecten bezig dat dit niet heel diep is gegaan. In de tijd dat ik ze verzorgd heb vond ik het gedrag persoonlijk niet heel boeiend. Natuurlijk is het prachtig als 2 boesemani mannen tegen elkaar aan het pronken zijn maar verder mis ik dan toch het diepgaandere gedrag van sommige andere vissen. Maar wellicht dat ik hierin een wereld heb gemist?

Ok, daar maak je jezelf het flink lastig mee, maar het is een keuze die je bewust maakt.
Wat betreft de regenbogen: dat het gedrag niet zo heel interessant is, heb je wel (een beetje, smaken verschillen) gelijk in. Ik combineer ze met cichliden die juist heel interessant gedrag hebben, maar ja dat is dus weer niet biotoopcorrect. En daar trek ik me dan weer weinig van aan, als vissen dezelfde omstandigheden verlangen en qua karakter/ gewoontes niet botsen, doe ik ze gewoon bij elkaar. Dat is dus ongeveer het andere uiterste van het wel/niet biotopen-spectrum.

@Lysia excuses voor de late reactie, kwamen wat dingen tussen...
Maar inderdaad, dat zijn wel 2 uiterste haha maar dat is inderdaad ieder zijn ding. Eerlijk is eerlijk, ik ben wel altijd "jaloers" op mensen die-die keuze kunnen maken hoor, ik weet alleen van mezelf dat ik mij daaraan ga irriteren haha

Overigens heb ik de knoop doorgehakt dat het Zuid-Amerika gaat worden door de ruime keuze in cichliden, algeneters en groepsvisjes. Nu alleen nog een gebied vinden wat aan mijn "eisen" voldoet :DD

Hoi,

Ik ken die gedachten wel een beetje. Voorheen had/heb ik altijd ZA gehad en zolang het uit ZA kwam en qua waterwaardes en gedrag bij elkaar kon bij elkaar gezet. Inmiddels draait mijn huidige bak alweer een jaar of 6 en ga ik deze omgooien en hier ook een biotoop gerichte bak van maken. Gezien roodkoppen (P. Bleheri) mijn favo zijn en deze al meer dan 15 jaar hou heb ik mijzelf nu ook geconformeerd tot de gebieden waar ze in voorkomen. Ik ga dan wel voor blackwater 😊.

Voor jou is het even zoeken welke gebieden dan ook biotopen hebben met voldoende planten gezien dat je wens is, en het water helder is (thans niet zwart van de tanines). Op youtube staan ook veel filmpjes van mensen die snorkelen in dit soort gebieden, waarvan ik wel is gezien heb dat het water helder was met veel beplanting .... --> ff snel teruggezocht, was Rio sucuri. Succes iig 😉

Gr
Stefan

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan