Wat is er nieuw

hulp bij opstart garnalen kweken

• Onderwerp starter Onderwerp starter Jespers
  • Startdatum Startdatum
J

Jespers

Guest
goedenmiddag,

graag zou ik wat meer informatie willen wat betreft kweken met garnalen.

Voor onze zorgboerderij zijn wij opzoek naar een groep garnalen waar wij mee kunnen kweken.

Onze vraag is waar wij deze garnalen kunnen kopen?
Wat zijn we hiervoor nodig? ( grote aquarium is aanwezig )

Liefst een beetje in de regio drenthe overijssel friesland gelderland

Eventueel zouden wij graag een keer bij iemand willen komen kijken.

met vriendelijke groet

voor een zorgboerderij is het misschien leuk om meerdere kleine bakjes te hebben (20 liter ongeveer) die je filtert met sponsfilters.

hier kan je dan verschillende soorten garnalen in gaan kweken (vuurgarnalen, citroen, jade, blue velvet dat soort)

belangrijk om te weten is hoe de garnalen die je aankoopt gekweekt zijn. zijn ze gekweekt op een lage zuurtegraad en hardheid, dan zul je moeten gaan werken met een speciale bodem + osmose water.

heb je garnalen die gekweekt zijn op gewoon kraanwater (het makkelijkst) dan hoef je verder met weinig dingen rekening te houden.

verschillende soorten/kleuren garnalen door elkaar heen in 1 grote bak is niet verstandig want die gaan dan kruizen met elkaar en dan krijg je op ten duur kleurloze garnalen.

PS: garnalen online bestellen is het makkelijkst, die kwekers kunnen je ook precies vertellen hoe hun de garnalen gekweekt hebben. ga je ze in de winkel halen dan krijg je waarschijnlijk een of anders kansloos verhaal aangesmeerd.

Wat leuk om dit te gaan doen!

Om te beginnen wil ik je eerst vertellen dat je garnalen hebt die op gewoon leidingwater en een normale bodem gehouden kunnen worden.
En er zijn garnalen die een ph-verlagende bodem en speciale waterwaarden nodig hebben (met regen- of osmosewater)

Onder de eerste groep garnalen van de neocaridina soorten plus een aantal christel red/black bijvoorbeeld.

Alle neocaridina soorten zijn niet alleen makkelijkere te houden qua water en bodem, maar zijn ook wat sterker en kweken makkelijker/sneller dan de caridina soorten.

Alle kleuren garnalen uit de neocaridina groep kunnen met elkaar kruisen, vandaar dat je slechts ��n kleur pakt.

Het kopen van garnalen:

Bij een hobbykweker in de buurt
Via marktplaats
Bestellen op internet in een webshop
In een aquariumzaak

Het grote nadeel van bestellen in een webshop is dat je de garnalen niet zelf kunt zien en uitzoeken. Vraag dan ook altijd naar een foto van de garnalen die je wilt kopen. Ik heb dit niet gedaan en daar nu spijt van.
Het nadeel van een aquariumzaak is vaak dat de garnalen ontzettend duur zijn.

Het aquarium:

Je hebt maar een klein aquarium nodig
Een garnalen-proof filter, zoals een sponsfilter of aquael mini of bob
Bodem, zie tekst hierboven
Planten, vooral mossen kunnen niet ontbreken in een garnalen bak
Stukken hout
Catappablad
etc.

Helaas woon ik iets te ver weg voor je, maar er zijn vast wel mensen die dichter in de buurt zitten.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan