Wat is er nieuw

Hulp bij opstart Jewel rio 180 led.

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ronald Boevé
  • Startdatum Startdatum
R

Ronald Boevé

Guest
Vrijdag komt dan eindelijk mijn eerste aquarium.(jewel rio 180 led)
Na heel veel lezen en kijken besteld en wordt vrijdag 2605 geleverd.
Nu heb ik voldoende ideeën hoe het er uit zou moeten komen te zien en welke vissen de eerste bewoners worden.
Maar waar ik maar niet uit kom is een voedings bodem of niet en welke planten bij wel een voedings bodem en welke planten bij geen voeding bodem.
De speciaal zaak adviseert hamalt.
Ik wil starten met een Betta splendens gezelschap en wat kleine kleurrijke vissen.

welke planten wil je gebruiken? tenzij je echt zo´n amano/scapers bakje ding wil gaan maken zou ik zeggen nee.

lekker grind/zandbodem + voedingsbollen/capsules

Ik zou ook gaan voor enkel een zand of grindbodem, gezien het feit dat je er een gezelschapsbak van wilt maken.

Een voedingsbodem is dan niet nodig, je kunt voedingsballetje of capsules kopen die je bij de wortels in de bodem steekt.
Op die manier heb je toch voeding in de bodem.

De keuze voor zand (zandkleur, bruin, zwart) of grind is afhankelijk van wat je mooi vind, maar belangrijker van de keuze van je vissen.

Wil je vissen zoals een corydoras of een kleine cichlide soort dan zou ik altijd voor zand gaan.
En als tweede keuze afgerond (dus niet scherp!) grind.

Heel veel plezier met je nieuwe bak!

Wil je een mooi beplant aquarium dan zou ik zeker niet gaan voor zandbodem, 'de meeste' planten zijn niet geschikt voor zandbodem. Het dicht namelijk goed af en daardoor stikt je bodem en kunnen rottingsprocessen ontstaan.
Ik zou dan kiezen uit de voedingsbodem en afgerond grind van het merk Dennerle.

Wil je andere decoratie of steensoorten gebruiken dan kun je gewoon gaan voor een zandbodem.

kijk vooral naar de behoefte van de vissen die je wilt.

Wil je ooit bodembewoners? Zand! Dwergcichliden die in de onderste laag vertoeven? Zand!

Ik zou nooit voor een voedingsbodem gaan. Na x jaar uitgewerkt en gaat het rotten, Als je eens de bak wilt herinrichten en je haalt je planten er net te enthousiast uit gaat heel die bodem mee omhoog, enorme troep in je bak. Voor mij nooit weer😉 Nu stop ik er af en toe kleikogeltjes bij en geef vloeibare plantenvoeding en co2, gaat perfect.

Heel fijn zand ben ik mee eens dat het niet optimaal is voor planten, maar zand met een korrel 0,40-0,80 gaat prima, hier doen ze het er in ieder geval fantastisch op (ik heb het zwarte zand van hornbach). Nog een voordeel van zand: vuil blijft erop liggen in plaats van ertussen, makkelijk afhevelen en minder troep in je bodem dus. Bodembewoners duiken met hun kop het zand in en mijn cichliden happen maar wat graag in de bodem om hun kieuwen te filteren. Je begrijpt, ik ben wel fan van zand en niet van voedingsbodems.

Ik ben het er zeker mee eens dat je niet enthousiast de planten uit de bodem moet halen, maar verder heb ik gelukkig geen problemen gehad met voedingsbodem. Ik plaats het wel alleen op de plekken waar daadwerkelijk de planten komen.

Wat betreft het houden van dwergcichliden en andere bodembewoners. Ook hier is het kijken naar het gedrag van de vissen. Ik heb met mijn bodembewoners ook geen enkel probleem op de grindbodem.
Ik heb een stel apistogramma agassizii fire red en Mikrogeophagus ramirezi die zich ophouden in de onderste waterlagen en er ontbreken ook geen algeneters en andere bodembewoners zoals corydorassen.

DSC_0250.JPG
DSC_0311.JPG

Ik ben het er zeker mee eens dat je niet enthousiast de planten uit de bodem moet halen, maar verder heb ik gelukkig geen problemen gehad met voedingsbodem. Ik plaats het wel alleen op de plekken waar daadwerkelijk de planten komen.

Wat betreft het houden van dwergcichliden en andere bodembewoners. Ook hier is het kijken naar het gedrag van de vissen. Ik heb met mijn bodembewoners ook geen enkel probleem op de grindbodem.
Ik heb een stel apistogramma agassizii fire red en Mikrogeophagus ramirezi die zich ophouden in de onderste waterlagen en er ontbreken ook geen algeneters en andere bodembewoners zoals corydorassen.

Bekijk bijlage 14291 Bekijk bijlage 14292

heb je ze wel is op zand gehad? ik wel namelijk, eerst grind, toen op zand. veel beter en natuurlijker gedrag.
mikrogeophagussen zijn ook zandzevers, je kan mij niet wijsmaken dat ze je grind zeven...

Begrijp me niet verkeerd, het kan gewoon hoor. Maar het is niet de ideale situatie.

Laatst bewerkt:
Discussen zijn een streling voor het oog en de antennebaars ook hoor.

Dat je ze hebt en dat ze geen probleem geven betekent nog niet dat het optimaal voor de vis is. Geophagus betekent niet voor niets letterlijk "aardeter". Nummer 1 natuurlijk kenmerk van die soort is dus dat ze aarde happen en dit filteren op voedsel.

Ik heb toen ik klein was een sluierstaart gehad in 40liter aquarium. Wist niet beter en gaf ook geen problemen, is 18 jaar oud geworden maar leuk voor de vis kan het nooit geweest zijn. Staat natuurlijk in contrast met grind ipv zand maar "mijn vissen leven zonder problemen" staat niet gelijk aan ideale omstandigheden. Ik moet de eerste vissoort nog tegenkomen die grind of kiezels prefereert boven zand, dus voor mij is de keus makkelijk.

Discussen zijn een streling voor het oog en de antennebaars ook hoor.

Discussen kunnen niet in een rio 180 hoor, ramirezis zijn zeker mooi! Niet de makkelijkste overigens in mijn ervaring.

Dat je ze hebt en dat ze geen probleem geven betekent nog niet dat het optimaal voor de vis is. Geophagus betekent niet voor niets letterlijk "aardeter". Nummer 1 natuurlijk kenmerk van die soort is dus dat ze aarde happen en dit filteren op voedsel.

Ik heb toen ik klein was een sluierstaart gehad in 40liter aquarium. Wist niet beter en gaf ook geen problemen, is 18 jaar oud geworden maar leuk voor de vis kan het nooit geweest zijn. Staat natuurlijk in contrast met grind ipv zand maar "mijn vissen leven zonder problemen" staat niet gelijk aan ideale omstandigheden. Ik moet de eerste vissoort nog tegenkomen die grind of kiezels prefereert boven zand, dus voor mij is de keus makkelijk.

Discussen kunnen niet in een rio 180 hoor, ramirezis zijn zeker mooi! Niet de makkelijkste overigens in mijn ervaring.
Ja dat weet ik ook dat discussen en scalare een hogere bak nodig hebben.
Wat overigens ook een zeer mooi ogende vis is dat is de Altispinosa.

Ja dat weet ik ook dat discussen en scalare een hogere bak nodig hebben.
Wat overigens ook een zeer mooi ogende vis is dat is de Altispinosa.
Ah ik dacht vanwege het topic dat je die suggestie deed aan de topic starter.

Altispinosa zeker leuke vis, ik heb er hier ook 6 zitten. Zijn niet zo fragiel als de ramirezi en laten bij vlagen heel aardig gedrag zien:thumbs:

Je username verraadt al dat je fan bent van altispinosas😀

Ah ik dacht vanwege het topic dat je die suggestie deed aan de topic starter.

Altispinosa zeker leuke vis, ik heb er hier ook 6 zitten. Zijn niet zo fragiel als de ramirezi en laten bij vlagen heel aardig gedrag zien:thumbs:

Je username verraadt al dat je fan bent van altispinosas😀
Mijn forumnaam verraad het idddat ik een superfan ben van die supermooie beestjes en ook van de Ramirezi (wel de wildkleur).
En mijn avatar verraad dan weer dan ik een superfan ben van Piranha's.

Wil je ooit bodembewoners? Zand! Dwergcichliden die in de onderste laag vertoeven? Zand!

Ik zou nooit voor een voedingsbodem gaan. Na x jaar uitgewerkt en gaat het rotten, Als je eens de bak wilt herinrichten en je haalt je planten er net te enthousiast uit gaat heel die bodem mee omhoog, enorme troep in je bak. Voor mij nooit weer😉 Nu stop ik er af en toe kleikogeltjes bij en geef vloeibare plantenvoeding en co2, gaat perfect.

Heel fijn zand ben ik mee eens dat het niet optimaal is voor planten, maar zand met een korrel 0,40-0,80 gaat prima, hier doen ze het er in ieder geval fantastisch op (ik heb het zwarte zand van hornbach). Nog een voordeel van zand: vuil blijft erop liggen in plaats van ertussen, makkelijk afhevelen en minder troep in je bodem dus. Bodembewoners duiken met hun kop het zand in en mijn cichliden happen maar wat graag in de bodem om hun kieuwen te filteren. Je begrijpt, ik ben wel fan van zand en niet van voedingsbodems.

Is er nog een gevolg voor de waterkwaliteit (PH, Co2, etc) op moment de voedingsbodem omhoog komt bij een herplantingsactie? Ik had een voedingsbodem in een nano aquarium, maar ik kreeg de indruk dat de vissen dit (nog netjes uitgedrukt) niet fijn vonden.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan