Hulp bij vissenbestand


J

Job

Guest
goededag mede aquarianen.

Ik zal me even voorstellen, ik ben job en ik ben 19 jaar oud. Ik ben redelijk nieuw in het houden van aquaria. Ik heb voorheen een aquarium van 25 liter gehouden, de superfish home 25. Met als vissenbestand:
10x neon tetra
4x corydoras habrosus
(+- de laatste baby corydoras omdat ze eitjes hadden gelegd en er nu nog maar 1 van levend is)
Nu heb ik laatst de home 60 op de kop getikt en nu heb ik dus een grotere ruimte voor meerdere vissen.

Ik kwam dit forum tegen doordat ik online naar vissenbestanden van 60L van andere mede aquarianen zocht. Nu zou ik in mijn bak van 60L graag het volgende vissenbestand willen:
10x neon tetra( van de huidige 25L)
Een aantal: snake skin guppen
Een aantal: danio's of roodkopzalmpjes
+ nog 2 of 3 nieuwe corydoras habrosus dus dan zit je in totaal op 8x corydoras mits de baby corydoras het overleeft natuurlijk.
Zou iemand mij tips kunnen geven over eventuele aantallen van de soorten vissen. Want het zijn allemaal schoolzwemmende vissen dacht ik dus ik weet niet of dat samengaat in een bak van 60 liter. Of eventuele alternatieven voor mijn vissenbestand.
Ik zal proberen een foto van de inrichting toe te voegen want zoals ik al zei ik ben nieuw op dit forum.( de duiker achteraan word nog vervangen door planten en er komen nog kleine groepjes planten verspreid door het aquarium zelf
Ik hoop dat iemand mij kan helpen
Mvg job
20200731_232949.jpg
 
Hello. Welkom. Leuk dat je een groter aqiarium hebt! Denk dat de vissen er blij mee gaan zijn. Zeker als je die plantjes er ook nog bij gaat doen.
Je vissenbestand die je nu in de 25l bakje hebt past eigenlijk beter in je 60l bak. En mijns inziens zit ie dan eigenlijk alweer vol?
 
Hi Joff, bedankt voor je reactie. Dus ik zou het eigenlijk bij dit vissenbestand moeten laten? Er zouden geen gupjes bij kunnen bijvoorbeeld of danio's of andere klein blijvende vissen?
 
tja ik bedoel het is uiteindelijk ieders eigen beslissing maar op dit forum kijken we graag naar de zoetwatervis database voor de meest geschikte leefomstandigheden voor je vissen.
Elke vis heeft eigen behoeften aan temperatuur, wel of geen soortgenoten, waterwaarden en ruimte om te chillen.
Ook de karakters van vissen kunnen botsen.
Nogmaals het is ieders eigen beslissing maar ook verantwoordelijkheid.
Een tetra en een gup kan je bijvoorbeeld bij elkaar in de bak zetten maar dan leveren ze allebei in. De ene soort wil zurig zacht water en de ander basisch hard water. Het kan wel maar dan zijn je vissen op een gegeven moment vooral bezig hun energie te gebruiken om hun lichaam aan te passen aan de verkeerde omstandigheden. Het is echt een mooie uitdaging om zoveel mogelijk een fijne biotoop te creeren waar rust en evenwicht is. Met levende have die elkaar niet in de weg zitten.
 
Ik zou het ook bij dit bestand laten. De habrosus kun je eventueel wel uitbreiden naar 8 al vind ik de bodem toch iets te scherp ondanks het beetje zand.
 
Het zwarte grind wat er in ligt is al een vele male fijner dan dat ik nu in mijn 25 liter bak heb liggen. Ik las inderdaad dat de cory's daar niet van houden omdat ze willen woelen in het zand. Het zijn volgens mij zeker sterke vissen want bij mij groeien ze flink en met de voelsprietjes aan de voorkant is ook niks mis mee dus ze gaan er al flink op vooruit naar mijn mening.
Ik las nog wel op dit forum dat je eventueel ook nog een colisa chuna/ antennebaarsje als koppeltje kunt houden in de bovenlaag van het aquarium of word dat ook afgeraden?
 
Het zwarte grind wat er in ligt is al een vele male fijner dan dat ik nu in mijn 25 liter bak heb liggen. Ik las inderdaad dat de cory's daar niet van houden omdat ze willen woelen in het zand. Het zijn volgens mij zeker sterke vissen want bij mij groeien ze flink en met de voelsprietjes aan de voorkant is ook niks mis mee dus ze gaan er al flink op vooruit naar mijn mening.
Ik las nog wel op dit forum dat je eventueel ook nog een colisa chuna/ antennebaarsje als koppeltje kunt houden in de bovenlaag van het aquarium of word dat ook afgeraden?
Hoi Job,

Goed dat je voor je huidige vissen een wat groter bakje hebt gekocht.

Weet je nog exact wat het zwarte grind was? Vaak is dit split en dat is scherp. Soms zijn en producten waar dan ook speciaal op staat dat het niet scherp is/afgerond is. Dat is geschikt voor bodemsoorten. Zand is sowieso het beste voor corydoras. Het gaat niet alleen om de grootte van de korrel maar ook of het scherp is. Niet scherp zand is sowieso het beste voor corydoras.

hierboven is de tip van de vissen database al genoemd.
Ik zou het visbestand zo laten.. neontetra's in een 60L bak (is 60cm breed?) is op de grens..
Roodkoppen houden van zwemmen en die kunnen gewoon echt niet in zo'n aquarium.
Kijk kritisch naar de waterwaarden die de vissen willen hebben en oordeel dan of ze bij elkaar kunnen (antwoord is hierboven ook al gegeven).

Succes met de hobby!
 
Oke goed, en dan nog een kleine vraag. Wat is het beste voer voor tetra's? Ik gebruik nu vlokken voor tropische vissen, en tetra min die korreltjes. En voor mijn cory's algen wafeltjes. Iemand tips voor een goede afwisseling kwa voer?
 
Ja; dierlijk voer voor je corydorassen. Dit zijn carnivoren. Wat plantaardige voeding is geen probleem; maar vooral dierlijk wordt wel meer gewaardeerd zeg maar. Ik voer zelf de tabletten van @Ludger van voervoorvis.nl
 
Ik geef Bassleer voer. Daarin heb je verschillende maten en 'smaken'. Soms was diepvriesvoer en groenten. Merken zoals tetra ben ik iets minder fan van.. Ik zie wel dat sinds ik Bassleer voer dat de vissen heel mooi op kleur zijn en ze eten het ook erg graag.
 
En waar moet ik aan denken als je zegt dat je ze groenten voert? Wat voor soort groenten? En kwa diepvries voer zoiets als bloedwormen of iets anders?
 
Ik geef Bassleer voer. Daarin heb je verschillende maten en 'smaken'. Soms was diepvriesvoer en groenten. Merken zoals tetra ben ik iets minder fan van.. Ik zie wel dat sinds ik Bassleer voer dat de vissen heel mooi op kleur zijn en ze eten het ook erg graag.
Merk ik hier idd ook. Gebruik het nog niet lang, maar verschil is wel te merken
 

Terug
Bovenaan